Börjat äta,men går fortfarande bara ner...

Fibusen

Trådstartare
I sensommras/höstas mådde jag otroligt dåligt, jag låg verkligen helt på botten,och jag såg ingen utväg alls,det var bara mörker flera månader. Under denna period så försvann såklart matlusten också, och jag gick från 75 kg till 57.

Dom senaste 2,3 månaderna har det börjat vända,och jag ser (oftast) positivt på livet igen, även om jag deppar ihop nån dag fortfarande så blir det aldrig så djupt, och efter lite sömn så mår jag ok igen.

Jag lyckades gå upp till 62 kg här i början av december,sen har jag inte vägt mig förren idag igen,och nu står jag på 58 kg igen... Jag har ätit som en häst verkligen,matlusten har varit tillbaka sen det började vända, och jag har som sagt ätit halvt ihjäl mig, speciellt över jul.

Är det normalt att det blir såhär? Jag ser nästan sjuk ut,helt tom i ansiktet och på överkroppen. Var så glad när jag fick några kilon tillbaka,men kände på kläderna idag att det inte kändes bra,så ställde mig på vågen,och ja,det var som jag trodde.. Kan det ha blivit något fel i kroppen när man levde i "svält" i flera månader? Är det bara att fortsätta ääta som en häst och hoppas det vänder?

Är mest orolig att jag fortsätter att gå ner i vikt...

Låter jobbigt att må så dåligt. Försök att äta med vänner kanske? Gör måltiden till en trevlig och social tillställning?

Vad gäller vikten så låter den inte farligt låg om du inte är typ 1.90 lång eller likn

Ring VC och boka en läkartid. Något är ju fel och det är helt omöjligt på ett forum att gissa.

Vill du göra något själv är det bra att föra matdagbok (precis som när man vill gå ner i vikt) och äta nyttig mat med riktig näring, inte skräpmat och snacks.

Låter jobbigt att må så dåligt. Försök att äta med vänner kanske? Gör måltiden till en trevlig och social tillställning?

Vad gäller vikten så låter den inte farligt låg om du inte är typ 1.90 lång eller likn

Nu mår jag som sagt mycket bättre,blev bara för mycket tidigare, skiljsmässa,min häst dog, mycket bråk och skrik,många vänner som försvann, men nu har jag som sagt landat i allt och mår bra igen, och jag äter, mycket. Men jag går fortfarande ner.

Och nej,det är ingen panik över vikten om man kollar till min längd, men jag ser inte "fräsch" ut, kindbenen sticker ut och jag är tom och hålig i ansiktet, revbenen syns, höftbenen står rakt ut, likaså nyckelbenen. All vikt jag har kvar sitter på låren typ,resten är bara tomt.. Rumpan existerar inte längre, alla bh-ar har blivit förstora osv.

Jag vill verkligen inte gå ner mer... Tappar otroligt mycket hår också,men det gissar jag är pga "svälten", att det kommer nu istället.

Håret börjar du tappa 3 mnd efter att du var sjuk, har med växtcykeln att göra.

Du skriver inte hur lång du är men tycker inte din vikt är låg nu om du är i normal längd? Det kanske är det din kropp ska väga. Att du har tappat rumpa etc beror på förlust av muskler. Tar jättelång tid innan de stora musklerna kommer tillbaka om man varit väldigt sjuk och undernärd.

Fortsätt äta normalt och nyttigt så kommer din kropp så småningom återställas.

Om nu ts tycker att hon ser för ynklig ut och benen sticker ut så kanske hon väger för lite trots att vikten eventuellt ligger inom BMI spannet. Folk har kanske lite olika normalvikt och det är kanske bättre att faktiskt kontrollera att ingenting är fel. (De lägsta nivåerna inom BMI sägs ju av vissa läkare vara lite låga för vissa)

Börja drick Serious Mass gainer, 1 portion om dagen (1250 kcal, är lite som bamses honung för bodybuilders ;) ), och brustabletter Multi Kvinna, och ät i övrigt som vanligt.
Ge det 2-4 veckor och går du inte upp i vikt trots extra kalorier och täckt vitamin & mineralbehov så bör du kontakta läkare och dietist, om du inte vill göra det nu på en gång alltså.

Alternativt kan du lägga in näringsdrycker och se om det hjälper, finns på apotek eller så kan man få dom utskrivna av dietist och betalar typ 200-300:- i någon självkostnadsavgift bara.
300-400 kcal per dryck, så fullständiga att man ska kunna leva på dom (7 om dagen) utan risk för bristsjukdomar.

I sensommras/höstas mådde jag otroligt dåligt, jag låg verkligen helt på botten,och jag såg ingen utväg alls,det var bara mörker flera månader. Under denna period så försvann såklart matlusten också, och jag gick från 75 kg till 57.

Dom senaste 2,3 månaderna har det börjat vända,och jag ser (oftast) positivt på livet igen, även om jag deppar ihop nån dag fortfarande så blir det aldrig så djupt, och efter lite sömn så mår jag ok igen.

Jag lyckades gå upp till 62 kg här i början av december,sen har jag inte vägt mig förren idag igen,och nu står jag på 58 kg igen... Jag har ätit som en häst verkligen,matlusten har varit tillbaka sen det började vända, och jag har som sagt ätit halvt ihjäl mig, speciellt över jul.

Är det normalt att det blir såhär? Jag ser nästan sjuk ut,helt tom i ansiktet och på överkroppen. Var så glad när jag fick några kilon tillbaka,men kände på kläderna idag att det inte kändes bra,så ställde mig på vågen,och ja,det var som jag trodde.. Kan det ha blivit något fel i kroppen när man levde i "svält" i flera månader? Är det bara att fortsätta ääta som en häst och hoppas det vänder?

Äter du någon medicin?

Vad äter du? Skriv matdagbok i några veckor och räkna ihop hur mycket du faktiskt äter. Ibland kan man uppleva att man äter mer/mindre än vad man faktiskt gör och ibland kan man också äta fel saker. Då kan det hjälpa att skriva upp så att man ser vad man faktiskt får i sig. Du behöver nog få i dig iallafall 3000 kcal/dag om du vill gå upp och inte rör dig mer än snittpersonen. Om du tränar/har fysiskt jobb så får du lägga på mer. När du har koll på hur mycket du får i dig så kontakta din vårdcentral om du äter rimliga mängder och ändå inte går upp. Vanligtvis brukar kroppen reagera tvärtom efter svält, att man istället går upp väldigt snabbt.

Vad gäller vikten så är den väl inte alarmerande om man ser till BMI men vad man behöver väga är väldigt individuellt. Jag är 168 cm lång och går jag under 60 kg ser jag anorektisk/sjuk ut och mensen försvinner. När jag väger 64-65 kg har jag storlek 34 i kläder. För någon annan i samma längd kan 64-65 kg vara för mycket.

Att gå ner i vikt och tappa hår kan vara tecken på sköldkörtelsjukdom. Det som gjorde att jag sökte vård var att jag just tappade sjukt mycket hår. I efterhand har jag också kunnat se att jag hade ökad hjärtfrekvens (hjärtat bara bultade när jag skulle försöka somna på kvällen) och jag var otroligt varm. Jag var ute mitt i vintern i bara en tunn långärmad tröja och tyckte fortfarande att det var varmt.

Så jag säger som flera ovanstående, ring vårdcentralen och boka en tid. Be att få ta blodprov på sköldkörteln.

Kolla upp så du inte har hypertyreos(överaktiv sköldkörtel). Det är enda gången jag gått ned i vikt nämligen ;-)

Tråkigt att höra att du mått så dåligt, men bra att du känner att det är lite på rätt väg nu. :heart
Det är egentligen inte alls konstigt att du gått ner nu över jul, med dåligt mående kommer stress i kroppen och jul och nyår brukar innehålla ganska mycket stress och även om den kanske kändes positiv för dig just då kanske det blev lite för mycket för kroppen. Jag själv är en sån som rasar i vikt så fort det blir för mycket stress.
Att gå upp i vikt handlar ganska mycket om att äta rätt. Min räddning var att äta ganska fet mat. Mycket grädde och sånt i maten och det gjorde faktiskt skillnad och att äta ofta, i alla fall minst 4 gånger per dag. Om du har svårt att äta när du mår dåligt kan det vara bra att avdramatisera maten tex genom att träffa en vän för lunch, äta framför en bra film osv men är det tvärstopp så ät precis vad du känner för. för huvudsaken är ju att du äter något. ;)
Gå till läkaren och ta prover, kolla sköldkörteln. Nu är det inte standard att man går upp i vikt och sen går ner i vikt men du kan ju ha en liten inflammation där eller så som ställer till det så det är bra att kolla upp.
Hoppas du snart mår bättre :)

När jag fick min stressrelaterade sjukdom slutade många delar av min kropp fungera som den ska. Binjurarna pajade tex och jag slutade nästan producera magsyra så min kropp tog inte upp näring. Jag har alltid varit benig så för mig märkte vi inte det för än min pt och jag funderade på varför jag inte fick träningsresultat (tränade 8-9 pass i veckan).

I vilket fall gick jag till en näringsfysiolog och hon hjälpte mig massor att komma till rätta med saker som var i obalans. Om du har möjlighet att leta upp en sån skulle jag rekommendera dig att göra det, i annat fall fråga läkare om magsyra men de är sällan bra på sånna här specialdiagnoser..

Jag tror fortfarande mest på ett läkarbesök för att kolla att allt är ok innan man börjar mixtra med annat. Tex kan kroppen förlora förmågan att ta upp vissa näringsämnen om man ätit dåligt en längre period.

Jag ska ringa vc på Måndag faktiskt. Jag är väldigt trött och orkeslös i perioder,men jag har trott att det beror lite på att jag inte mår riktigt riktigt hundra än, men det kanske är så att kroppen inte kan ta upp allt?

Jag har gått ner 1,5 kg till nu, väger alltså 56,5 till mina 174 cm. Något är det ju som strular gissar jag eftersom jag fortsätter gå ner trots att jag äter en hel del... Är inte särskilt aktiv nu heller, förutom jobbet som är fysiskt tungt, men när jag är ledig så sitter jag mest hemma i lugn och ro.

Äter inga mediciner,förutom p-piller.

Jag ska ringa vc på Måndag faktiskt. Jag är väldigt trött och orkeslös i perioder,men jag har trott att det beror lite på att jag inte mår riktigt riktigt hundra än, men det kanske är så att kroppen inte kan ta upp allt?

Jag har gått ner 1,5 kg till nu, väger alltså 56,5 till mina 174 cm. Något är det ju som strular gissar jag eftersom jag fortsätter gå ner trots att jag äter en hel del... Är inte särskilt aktiv nu heller, förutom jobbet som är fysiskt tungt, men när jag är ledig så sitter jag mest hemma i lugn och ro.

Fast att jobbet är fysiskt tungt kan ju vara en delförklaring iaf.

Bra. Om inte annat får du veta om du är helt frisk och inte har någon brist. Då är det ju något i kosten du måste ändra och kanske behöver träffa en dietist. Är det något galet så får de börja nysta där.

Fast att jobbet är fysiskt tungt kan ju vara en delförklaring iaf.

Ja,fast jag har jobbat där i 7 år,så det är ju inget annorlunda än tidigare... Har haft hund fram tills i sommar, och häst så har rört mig betydligt mer tidigare än vad jag nu. Jobbar bara var fjärde dag,så dom flesta dagarna är det ingen fysisk aktivitet alls...

Ja,fast jag har jobbat där i 7 år,så det är ju inget annorlunda än tidigare... Har haft hund och häst,så har rört mig betydligt mer tidigare än vad jag nu. Jobbar bara var fjärde dag,så dom flesta dagarna är det ingen fysisk aktivitet alls...
Tänkte om du kanske äter lite på gränsen och sen jobbar hårt, och jag tänkte mig heltid, men det blir ju lite annat om du jobbar mer sällan. Men absolut så tycker jag att du ska kontakta vc.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 299
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025