börjar tveka

J

jagvillvaraifred

är fälttävlan ngt för mej? Javisst!

eller är vi för klena för det?
tog ft-kortet oktober 2006. båda jag och ponnyn var i toppform när säsongen gick mot sin början, då han 5 dagar innan vår första ft-start fick ett jack av okänd anledning och blev sydd.. aja, det var en tävling vi missade det finns ju flera..

sommaren gick och dess fälttävlingar också. allting kom det något i vägen så vi inte kunde starta, palsternacka på hela mulen så vi inte kunde ha träns, allergisk reaktion i ett framben, palsternacka på alla fyra ben, kunde då inte rida öht.. tillslut var det den sista fälttävlngen för säsongen, 1,5 vecka innan busar han alltför livligt i hagen och han blir sydd igen.. efter detta var det lite mer som hände, lympfangit och nåt annat..

det jag börjat tveka nu när säsongen börjar närma sig är kvalitén på vår dressyr. förra sommaren gick de toppenbra, nu går de lite fram och tillbaka. vi har sedan i höstat inte fått alla knappar att fungera.

hoppmomentet och terrängen är inget jag oroar mig alls för, däremot dressyren.
vi tränar och tränar och framåt kommer vi, men jag vet inte om vi hinner hitta tillbaka till alla knappar när det gäller dressyren, där är då galoppen som är ett problem. galopp på volt är ganska okej, men när vi kommer ut på spåret går de fortfortfort..
skritt, trav och de är inga stora problem.

ska vi behäva skippa även denna säsongen för att träna upp allt igen? men tänk om han skadar sig igen och de blir att börja om från början som nästa säsong också? har bara denna och nästa säsong på mej med min ponny(18).

hur mkt krävs egentligen på dressyren när det gäller debutant och lätt klass? behöver dom kröka på nacken och gå nästintill perfekt hela ritten?
hur mkt missar behövs för att inte få starta terrängen?

är verkligen orolig för detta, min pålle som älskar terrängen:crazy:

tänkte komma ut på lite dressyrtävlingar för att få ngn kommentar om vad som kunde gått bättre osv., men fegar alltid ur.
angående galoppen så får ja hjälp av tränare och så.. men det tar sin tid och för tillfället känns det inte som om vi kommer hitta det innan första ft-tävlingen siste maj.

Sv: börjar tveka

Dressyren i debutant ska motsvara en lätt LC nivå så det bör ni ju klara. Även om en bedömningspunkt inte går så bra så får du ju satsa på att klara de andra punkterna bättre så det väger upp lite grann?

Att han rusar i galoppen beror nog på att han inte orkar bära sig än, det är bara att fortsätta träna så kommer styrkan så småningom.

Det låter ju för övrigt som om ni är klara för start så ut och prova du!:bump:

Sv: börjar tveka

ah ja, det ha rjag inte tänkt på att det ena faktiskt kan väga upp det andra. men ja, vi ska träna på som attans :D

lite synd att de finns så få ft-tävlingar i skåne:(
är alla planerade ute på skånes hemsida?
har för mej att de bara var 3 stycken i skåne som hade debutant/ponny

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 436
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka