Börjar tappa muskler +har fång...

Flummflicka

Trådstartare
Mitt 20 åriga varmblod har blivit diagnostiserad med belastningsfång(väldigt lindrig) för ca 5 veckor sedan, alltså tror inte veterinären att det har något med foder att göra så han står ute på lösdrift som vanligt och har fritillgång på hösilage.

Han reds innan han blev sjuk 5 dagar i veckan och har alltid varit väldigt musklad och i bra hull. Nu skrittas han endast 15 min varannan dag och börjat tappa både muskler och hull. Äter bara hösilage för tillfället, så jag undrar om det finns något man kan komplettera med i krafftfoderväg men som inte borde påverka hans fång? ( Vet sa att även om det ej är foderrelaterat bör man hålla ner på något, var det protein kanske?).

Ursäkta kanske okunnigt inlägg, men just nu känner jag mig lost i foderfrågor, finns så mkt att välja på.

Finns ej analys på grovfodreti dagsläget, det sas att det skulle komma då jag efterfrågade det men verkar inte bli så.

Tusen tack om någon kunnig kan svara på mina frågor! :bow:

Sv: Börjar tappa muskler +har fång...

En fånghäst har samma näringsbehov som en frisk häst, men kan vara känsligare för stora överskott av olika näringsämnen.

Därför är det otroligt viktigt att ha ett analyserat, bra grovfoder som bas, så att man VET vad hästen får i sig och vad som behöver kompletteras upp med hjälp av tillskott.

Det man numera anser är den stora boven i fångsammanhang är snabba kolhydrater och stärkelse, INTE protein. Se alltså upp med spannmål, melass och liknande.
Din veterinär verkar tyvärr inte riktigt påläst om h*n föreslår att du håller nere proteingivan. Visst kan det vara skadligt med ett stort proteinöverskott, men med ett normalt, svenskt grovfoder är det oftast svårt att åstadkomma ett sådant...;)

Om din häst tappar muskler verkar det som att den har just proteinbrist, så börja med att analysera grovfodret för att se om så kan vara fallet, och för att se vilket tillskott som kan vara lämpligt.
Ofta funkar t.ex. lusern och vissa proteinfodermedel bra till fånghästar.

Tack för svaret! Vet ej om det var protein veterinären menar, var med jag som fick för mig att det var det hon sa då jag återigen fått för mig att det var det man ville akta sig för vid fång, men jag kan ha förstått fel (uppenbarligen ;) ).

Ska höra igen om analysen av grovfodret, känns som sagt som det är viktigast i sammanhanget då.

Det viktigaste som du ska se till är inte fodret utan dens fötter eftersom den fått fång av felbelastning.
Har den fått skor nu?

Om den inte har ridits så är det inte så konstigt att den har tappat.
Har den haft ont i fötterna kan den även ha fått spänningar i hela kroppen som gör att den "tappar".

Jag skulle ge extra B o E-vit.

Hans hovar är fixade med nya skor och sulor.
Ja, spänningar tror jag också han har, ska ta ut en equinterapuet så småningomnär han är " frisk igen".

På vilket sätt ska E-vitamin vara bra? Berätta gärna, då jag ej har erfarenhet av det.:)
Tack för svaren!

Senast ändrad:

Fast hästen hade ju bealastningsfång, ingen utfodringsrelaterad fång. Belastningsfång uppkommer pga tryck/stötar från hårt underlag eller tryck från beslag.

Skulle tippa på att ni har dåliga värden i erat grovfoder i år...Proppa i hästen lusern för att säkra intaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka