Börjar snart grina (sadel)

Shaggy

Trådstartare
Häromdagen när jag kom hem efter en 1 mils tur så hade damen torra fläckar vid manken. Nu vet jag inte vad jag ska hitta på. Vad gör man när hästen gång på gång växer ur sin sadel :confused:
Den sadel jag har är en Continental med Equiflexbom i storlek Xfull. Jag tycker inte att damen borde vara så bred över manken så hon kan växa ur en såpass bred sadel (korsning halvblod/arab). Finns det bredare bommar, kan man hitta på något annat? Jag vill inte byta sadel igen jag trivs så bra med den jag har, den är bekväm att sitta i, den ligger still på hästen även om sadelgjorden blir på tok för lös, men nu verkar den ju klämma :crazy:.

Sv: Börjar snart grina (sadel)

Hmmm.. har du funderat på om sadeln kan vara för vid? Det är vad som brukar hända då. Den åker ner. Så för liten tror jag inte att den är alls. Tvärtom. Prova att lägga under mer istället så ska du se om det blir skillnad. :) X full är5 för bumlingar oftast. din dam (om det är den på den lilla bilden) verkar inte så grosse:)

När jag köpte sadeln var den lite för bred. Då fick jag padda upp lite extra i fronten på den för annars hamnade den i obalans. Den extra upp paddningen fick jag dock plocka bort efter bara ett par månader och efter det har det räckt med padden. Jag upplever inte att den börjat falla framåt igen men jag har inte heller tittat om det är så. Får ta och slänga på sadeln utan pad ikväll och titta hur det ser ut.
Damen är hästen på min avatar och hon ser liten och nätt ut där men hon är väldigt rund runt manken. Det är faktiskt en sak vissa kommenterar att de tycker hon är så maffig i ryggen. Matte blir givetvis lite stolt då även om det mesta är genetiskt.

Jag har som sagt haft jätteproblem med att hitta en sadel till min lilla Chili.
Superkort rygg o jättebogblad är de stora problemen o så klart superbred över ryggen :crazy:
Haft o provat säkert 50 sadlar tills jag hittade den jag har idag.

Men jag märker stor skillnad på padd.

Har jag min professional choice pad som jag köpte för
jag ville ha en tävlingspad passar inte sadeln alls o får de
fläckar som du beskriver :(

Men använder jag min älskade Mattes pad så ligger den jättebra:love:
Visst nu är den urtvättat o lite ful, men ullet är fortfarade lika fluffigt o fint.

Men jag kommer slänga en filt över på tävling ;)

Jag kollade sadeln igår. Den är inte för bred utan ligger ganska lagom utan padden. Nu är den pad jag använder ganska sliten så jag ska prova att byta ut den mot en ny. Det kanske kommer lyfta sadeln lite mer vilket förhoppningsvis räcker.

Liknande trådar

Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 787
Senast: Myy
·
Utrustning Det är jag fullt medveten om;) Letar efter sadel för invänjning (och såsmåningom inridning till hösten), och har haft ett par hemma...
Svar
16
· Visningar
2 821
Senast: fjordtokan
·
Western Jag ska köpa en western sadel till mitt arabsto. Har inte hållit på med western så mycket förut ( ridit några lektioner, men det var...
Svar
11
· Visningar
1 583
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka