Börjar lessna...

M

Minime

Börjar lessna på att min kisse inte kan uppföra sej. Visst är det gulligt ett tag när han var liten att han for runt som ett yrväder, "Han är ju kattunge. Dom GÖR så!" :smirk:
NU har han iaf börjat lugna ner sej på dagarna, sitter jag vid datorn så ligger han på bordet brevid, sitter jag i soffan så sover han bredvis. Men så fort sambon kommer hem eller att någon kompis kommer över så är det som om själve :devil: va i honom!! Han far runt uppefter väggarna o han bits o rivs o sitter inte stilla en sekund! Han som är så snäll på dagarna; sover, gosar o busar så där lagom våldsamt.
Sen så blir det "värre" om det är folk som kanske inte kommer o hälsar på så ofta som kommer. Folk han inte känner, han är skygg i början men sen brakar helvetet lös... Om det däremot är tex grannen som kommer, som han träffar ofta, så busar han ett tag med honom o sen lugnar han ner sej igen...

Enligt en kompis som kan mer om katter än jag, så kan det inte bero på könsmognad, eftersom han varit så här enda sen första början. Även att det är lite tidigt än o han visar inga andra tecken på att det skulle vara därför, så som att kissa i hörn eller så. Tipset jag fick av honom var att skaffa en till... Då skulle dom bli lugna och mer harmoniska. Stämmer detta? Är lite nervös för att skaffa en till då han som sagt kan bli lite våldsam... :crazy:

Sv: Börjar lessna...

Jag stod ut med Oliver i 6 månader innan jag skaffade en kompis i samma ålder (8 resp. 6 månader). När bara Oliver bodde här så väckte han mig kl 5 varje morgon och skulle busa/kela, jag kunde inte plugga hemma eftersom han tog mina papper mm, efter att Alfons flyttade in så får jag numera sova på morgonen, plugga hemma samt att jag får dubbelt så mycket kattgos. :D

Det är inte dubbelt så jobbigt att ha två katter, tvärtom, de leker och busar med varandra och de får prata "kattspråk", jag kommer aldrig att bara ha en katt igen. Nu har de bott tillsammans i nästan ett år och jag ångrar mig inte.

DSC00400.jpg

Lite oskarp men visar hur mina pojkar oftast sover, tillsammans! :love:

DSC00749.jpg

Jag för mig del tycker det är bara roligt med dessa muntra kattfnatt. Närapå halva nöjet med att vara kattägare! Men om din katt bits (nåja han nafsar säkert*) och rivs samtidigt, - ja jag förstår att du är inte lika förtjust.

Ja, det är helt riktigt att en kattkompis är nästan alltid ett stort plus, och så hjälps de åt att ta ur varann det mesta av överskottsenergin.

Problemet är givetvis att det är inte alltid personkemin stämmer... Är det en kattunge brukar det gå bra. Säg att det är en halvstor eller ung vuxen du får tag i. Kanske på ett katthem. Innan du köper den: För det första fråga om den trivs någotsånär med andra katter. Det brukar de veta på ett bra katthem. För det andra försäkra dig om att om det inte fungerar alls - så får nyingen gå tillbaka... Sedan brukar det fräsas lite och jabbas några dagar, sedan är de oftast kompisar. Ibland blir de inte kompisar förrän efter några veckor, men oftast blir de det. Men i enstaka fall.... - ja det förekommer...

Hängslen och bälte!,

Senast ändrad av en moderator:

Min huskatt Tindra var ensam i två månader innan tillfället föll mig i famnen och min kära Nallo kom till mig. Hon var ganska lugn örutom på sina "tider" då också helvetet brakade lös. När jag tog hem Nallo så var de ganska så osäkra , både på varandra och. Nu känner de varandra efter 6 dagar tillsammans och Tindra " leker" med Nallo konstant. Nu är det värre än innan !!!!!! Hon flyger och far om bra den och inte kan man få stopp på henne. Ska sterilisera henne i mars så ska hon lugna ner sig säger de.
Så det kan gå tvärtom men :)

Nu förstod jag att du inte svarade mig, men tryck på rätt knapp nästa gång så kan missförstånd undvikas. :)

Cuaifeach skrev:
Det är inte dubbelt så jobbigt att ha två katter, tvärtom, de leker och busar med varandra och de får prata "kattspråk"

Jo, tycker att dom lär må psykist bättre av att vara två (eller flera). Även fast man kanske inte har några "problem" sen innan...

Nja, han kan ju som sagt bli ganska våldsam, så det har hänt att det uppstått blod :(
Jo jag har funderat på att OM jag ska ha en till så ska jag ta den från djurhemmet i närheten. Vad skulle vara bäst att "satsa" på i mitt fall då, när Charlie är ca 6 månader, en yngre eller en i samma ålder?

Måste ju visa nån bild på honom oxå :angel:
100_0198.jpg

100_0199.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 087
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 043
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar