börjar gå ner i vikt .

H

Helenaa

Har ett varmblodsto på 5 år som börjar tappa vikt nu efter betet, hon står inne på nätterna och får havre och betfor och mineraler, tänkte att hon kanske skulle klara hullet på det, har inte haft henne så länge så ja vet inte riktigt.

Men jag vill helst inte ge henne korn, pga att ja tycker inte om det av vissa skäl, inte funkat på mina andra pollar, svullna ben o så ...

är det någon som har ett tips om vad som kan ersätta korn? eller något i den stilen? :)

+ att hon äter inte betfor på morgonen ? bara på kvällen...är det bra att man bara ger torr havre?

Mvh // Helena .;)

Sv: börjar gå ner i vikt .

Är det inte bättre att ge henne mer stråfoder? Eller har hon redan fri tillgång till det?

Hon får Hö, och jag ger henne massor, det blir över varjegång hon går ut... så man kan säga att hon har "fritillgång" och ute i hagen finns det fortfarande gräs, så hon står aldrig utan mat...

vi ger våra halvbod luzern för att dom faller ur annars.

Ge mera mat!!

Kan hon inte hålla hullet på det stråfoder hon vill/kan äta så får du ge kraftfoder, eller kanske lucern, som någon föreslog.

Hur ser höanalysen ut? Smidigast isf är att redan nu köpa in det foder hon ska äta i vinter och börja ge av det.

Min häst äter några dl Krafft Groov 125, men bara för att jag ändå måste ha det hemma och ge av senare, inte för att det egenligen behövs ännu.;)

dom har inte gjort någon analys... men hon får ju havre och betfor som sagt. men det hjälper inte. men ja kan nog prova med lite luzern:)

Då vet du inte alls hur mkt näring det är i höet? Kanske behöver hon ett hö med bättre näringsvärden? Det kan du ju se om du får tag på, ifall lusern inte fungerar.

Lycka till!:)

alltså, inte för ja vet men halvbloden har samma hö, dom käkar bara havre betfor, o mineraler... och dom håller hullet...

jag skulle ge lusern ;)
perfekt att ge till tunna hästar, och speciellt när man inte har koll på hur grovfodret är (samma här nämligen med en tunnis)

Jag var inne på granngården, och fråga, eftersom hon inte gillar när det är blött, och så, och det skulle luzern vara... så skulle jag prova pluss blå/röd :) hoppas hon gillar det :)

En skvätt olja i maten är också bra. Ger vi till våra som är svåra att hålla i hull. Plus luzern.

bara en fråga är inte pluss blå/röd bra? funkar det inte ?
ska ja hellre ta hackad luzern?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 599
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 830
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar