börjar bli tveksam... lite lång....

T

TheOne

Skrivit i en tidigar tråd om detta, men nu börjar jag tveka... var hos veterinär förra veckan. Min häst har knäledsinflammation båda fram och i högra bak + pålagringar i h b och v f. Dock förstod jag det som att dom inte var så allvarliga, men värst i h b. Pålagringarna kommer av att han haft inflammationer vid upprepade tillfällen. Han var mycket halt vid böjprov, dom kunde inte ens böja fullt ut och ändå var han kraftigt halt. Han har inte visat något alls hemma! Vi har tränat både hoppning o dressyr, ingen har sett nåt o vi har inte märkt nåt!! Vi åkte pga av att han blev tjock i v b och då när jag tog honom utan inspänningar på lina så visade han hälta....
Han är 8 år och är en fd galoppör. Han är opererad 2 gånger för lös benbit, han behandlades förra året för knäledsinflammation båda fram, han har ett överben pga spricka i griffelbenet som vilats ut. Det är väl det jag kommer ihåg nu. Sen har han haft småhältor som vilats bort av sig själv innan jag förstod att han var "en sån" som behöver veterinär....
Tveksamheten... pratade med veterinären förra veckan nån dag efter besöket. Hon gav mig ingen anledning till att inte dömma ut honom. Hon tyckte med hans historia och pålagringarna så var det det bästa beslutet för honom.... men givetvis börjar tankarna om och kanske komma... kanske 1 chans till?? Men som en vän sa "en veterinär dömmer inte ut en häst som har en rimlig chans att bli frisk".. :cry:
Usch... detta blev långt... vet inte riktigt om det är en fråga, men behövde skriva lite....

Sv: börjar bli tveksam... lite lång....

Det här med rehablitering för häst är inte lätt. Jag tror faktiskt att vissa veterinärer kan döma ut hästar som kanske hade haft en chans att läka ut om de fått tid - lång tid. År. Din häst kommer aldrig att bli kvitt pålagringarna. Och visst finns det hästar som kan fungera i varierande form av ridning ändå - men frågan är om de har ont ändå? Hur många människor med artros i knä eller fingrar eller varsomhelst knatar besvärslösa genom vintern?

Vill du ge hästen en chans så gör du det. Men hoppas inte alltför mycket.

Jag håller med, en veterinär dömer inte ut om hästen har en rimlig chans till att återhämta sig. Det är svårt att få en häst utdömd idag så har veterinären gjort den bedömningen så måste du lita på det!
Jag förstår dina tvivel, för hoppet är ju som bekant det sista som överger en-det kanske....NEJ! av beskrivningen du gett har din häst ont, även om den tycks kunnat dölja det länge. En galloppör är dessutom framtagen för att springa och arbeta hårt, en sån häst trivs inte som sällskap alt promenad. Lita på ditt inre omdöme som säger att du gör rätt för hästens skull. Styrkekramar!!!

Dagen har kommit, min häst ska idag få att vandra vidare idag. :cry:

Jag hoppas det finns ett Trapalanda för hästar och att där finns många fina kompisar till min häst som tar hand om och leker med honom...

Ska snart åka ut och ge honom massor av morötter sen kommer en snäll vän och håller i honom när det hela ska göras... det klarar jag inte av att vara med om.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Det är fanimej inget slut på skruttskrällets krämpor. Vi var till fysio igår som konstaterade korsbandsskada. Troligtvis inte helt av...
Svar
10
· Visningar
1 794
Senast: AraSlei
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka