Början till tuppspatt?

salladfinger

Trådstartare
Hur börjar tuppspatt?
är medveten om att det är en rörelsestörning men hur och varför uppkommer denna?
vad kan man göra för att mildra det?
vad kan "bli fel" så att säga?

Sv: Början till tuppspatt?

Jag har lyckats få två hästar som utvecklat "fullgången" tuppspatt under tiden jag haft dem. För mig ingen stor katastrof med just de hästarna, jag var på den tiden ändå mest inriktad på hoppning.

Finns väldigt lite att fråga/läsa sig till när det gäller tuppsteg! Och okunskapen hos en och annan veterinär verkar vara stor också, en veterinär dömde ut min häst pga tuppsteget! Han ansåg hästen endast skulle hålla till promenadridning pga smärta.

Min första häst fick tuppsteg (enligt klinikveterinär) pga att han fick enormt mkt mugg. Jag kämpade som en idiot för att få bort muggen, men den blev bara värre och värre. Mitt i vintern, bara fin snö och snustorr box, oförklarligt med mugg över huvud taget! I allafall så trodde veterinären som till slut fick ordning på muggen att hästen var allergisk mot snö! Alltså att det var snön som gjorde muggen värre.

Häst nr 2 jag fick med tuppsteg var min gammelpålle. Fullt brukbar tom 25 års ålder, en grymt hållbar häst, sprutad i led en gång i sitt liv, då som 25-åring. Så att säga försäkringsbolagets dröm då jag ägde honom -89 tom hans död förra året.
I allafall så började han med tuppsteg när jag började få till honom i formen, när man kände ett markant mycket bättre påskjut från bakbenen. Han börjde då slå lite i sko och förmodligen småkicka sig själv på karled/ballar osv. Han slutade slå i sina framfötter och började tuppstega i stället tyvärr!
Men det är min amatörbedömning hur hans tuppsteg uppkom, jag har inga veterinära bevis eller något att det stämmer.

Sistnämnda hästen tävlade jag då i både hoppning och dressyr, men fick tyvärr sluta tävla dressyr, domarna dömde honom halt hela programmet pga tuppsteget han visade i skritt.

Hur man ska kunna undvika eller minska tuppsteg har jag ingen aning om! Men man kan kapa ett ligament som gör att fenomenet försvinner. Brukar rekommenderas att man gör om det är en dressyrhäst som ju annars kan glömma tävling. Veterinären som undersökte min första häst frågade vad jag tävlade, och när jag sa att det bara var hoppning då ansåg veterinären att det var helt onödigt att "operera bort" tuppsteget.

Hur börjar tuppspatt?
är medveten om att det är en rörelsestörning men hur och varför uppkommer denna?
vad kan man göra för att mildra det?
vad kan "bli fel" så att säga?

Jag kommer inte riktigt ihåg hur allt började, men det är några år sedan nu. Har för mig att han hade varit halt i sitt tupp-ben. Läkte ut bra men han började med sitt tuppsteg. Varför det uppkom vet vi inte, försökte läsa mycket om det och har för mig att det har med muskler eller nerv att göra? Finns ju ingen som är riktigt säker...

Jag har inte direkt gjort något för att mildra det, då han inte lider av det. Det ser mest roligt ut och folk undrar varför han går som han gör. Men man kan ju operera det, men det är inte 100% säkert att det försvinner helt. Har för mig att det kan komma tillbaks också.

Jag antar att hästen kan få belastningsproblem, men min pålle som haft det i flera år nu har inga bekymmer av tuppsteget. Han rids som vanligt och tycker livet är stenkul, nu 22 år gammal. Det är väl i dressyren man inte får ha en tuppspattshäst.

Okej, mitt sto har vilat i tre-fyra veckor pga stygn i h-bak, och nu tycker jag mig kunna se lite tuppsteg i v-bak när jag satt igång henne igen, hon har alltid varit "snål" med det benet, rycker gärna bort när man ska kratsa, sparkar i luften när hon blir irriterad osv, (Obs! Läs: Ingen skada!) och nu har jag börjat märka (eller inbilla mig) att jag ser tuppande några steg om hon stått stilla länge, och detta är väl typiskt? att det blir tydligare när de är stela/kalla?

detta är alltså inget de "lider" av? förutom att man måste vara uppmärksam på felbelastning?

Okej, mitt sto har vilat i tre-fyra veckor pga stygn i h-bak, och nu tycker jag mig kunna se lite tuppsteg i v-bak när jag satt igång henne igen, hon har alltid varit "snål" med det benet, rycker gärna bort när man ska kratsa, sparkar i luften när hon blir irriterad osv, (Obs! Läs: Ingen skada!) och nu har jag börjat märka (eller inbilla mig) att jag ser tuppande några steg om hon stått stilla länge, och detta är väl typiskt? att det blir tydligare när de är stela/kalla?

detta är alltså inget de "lider" av? förutom att man måste vara uppmärksam på felbelastning?

När min fick tuppspatt såg man väldigt tydligt, han lyfte benet väldigt högt och gör det självklart fortfarande. Ja, jag upplever det som att det är när han är kall och ouppvärmd. Blir även så när han spänner sig eller blir rädd för något. Däremot gör han det aldrig när han blir riden och arbetar på bra. Det jag har märkt bara är att takten i vänster galopp (han tuppar i vänster ben) är det lite si och så med, man får hjälpa till massor men det funkar bra.

Nej det ska inte vara något de lider av, min har haft det några år nu och aldrig varit halt (förutom hovböld) efter det. Det är inget du ska vara rädd över, bara vara uppmärksam på felbelastning eftersom de ibland kan smälla ner hoven rätt hårt i marken vid tuppspatt :)

Min häst fick tuppspatt efter att han krossat höften som ung.
Han utvecklade ett annat rörelsemönster helt enkelt.
Min häst hade inte ont av sitt tuppspatt, men en del hästar har det, låt en veterinär avgöra hur det är för just din häst.
Det finns många hästar som fungerar utmärkt som tävlingshästar på hög nivå, så det behöver inte innebära en nedsatt bruklighet.
Tuppspattet syntes extra tydligt då min häst hade stått ett par dagar.
Men försvann mer och mer ju mer han motionerades.
Dessa hästar mår bäst av att hållas igång så mycket som möjligt.
En skritttur är bättre en vilodag än att stå.

Mvh Bex

okej tack för svaren :)

jag har klämt och tryckt och känt, men hon reagerar inte på nånting,varken i ryggen, höften eller benet. hon har väldigt väldigt rena ben, kraftiga kotor och bra benställning i övrigt så jag behöver nog inte oroa mig då !

kan ju be veterinären kolla upp det i samband med vaccineringen för att vara på det säkra :)
tack för hjälpen:bow:

Ingen av mina hästar fick belastningsproblem pga tuppsteget.
Min senaste, min gammelpålle började med sitt tuppsteg när han var runt 8-9 år, som 22-åring besiktigades han ua inklusive böjprov.
Han reds för fullt tills han var 25, då blev han sprutad i leder för första gången och fick bli promenadhäst, men det känns inte som något som tuppsteget orsakat. Det han dog av ett år senare (då helt fräsch i benen igen) var kolik, förmodligen cancer.

Om inte tuppsteget kommer efter en skada kanske, då borde det ju kunna leda till belastningsproblem.

Ingen av mina hästar fick belastningsproblem pga tuppsteget.
Min senaste, min gammelpålle började med sitt tuppsteg när han var runt 8-9 år, som 22-åring besiktigades han ua inklusive böjprov.
Han reds för fullt tills han var 25, då blev han sprutad i leder för första gången och fick bli promenadhäst, men det känns inte som något som tuppsteget orsakat. Det han dog av ett år senare (då helt fräsch i benen igen) var kolik, förmodligen cancer.

Om inte tuppsteget kommer efter en skada kanske, då borde det ju kunna leda till belastningsproblem.

Nej, det behöver ju inte bli belastningsproblem. Min har aldrig haft det heller. Svaret kanske var lite halvdåligt skrivet, då jag inte har mer erfarenhet av tuppspatt än på min egen. Jag menade så att eftersom endel tuppar ordentligt så kan det säkerligen leda till någon form av felbelastning eftersom de kan smälla ner hoven rätt hårt.

Vet inte om du förstår vad jag menar, förstår knappt själv vad jag skriver. Vet inte hur jag ska förklara :) Det jag menade kort och gott var i alla fall att man kan vara uppmärksam OM det skulle hända, inte ATT det händer.

Undrar om det bedrivs någon forskning alls på tuppsteg? Vore enormt intressant att se om veterinärer eller andra kunniga har några nya ideer eller något!

jo jag håller med! har sökt överallt men det enda jag hittar är att det är en obetydlig nervskada, och att de som haft tuppande hästar inte upplevt något problem med det.
skadan hon fick tror jag inte har någon inverkan alls då det var på det andra benet och satt ytligt över en muskel :) hon är nio år nu så jag funderar.. kan det vara något som utvecklats i och med att hästen vuxit färdigt? (hon har vuxit ordentligt efter sexårs åldern och nu vid nio år verka musklerna ha "kommit ikapp")

Nåt måste dom ju egentligen veta, eftersom det går att operera. Det verkar ju inte vara helt ovanligt med tuppsteg heller. Konstigt att man aldrig fått något klart svar vad det beror på :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 586
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025