Börja träna-Sluta slöa

Pica

Trådstartare
Någon som vill hänga på med pepp, glada tillrop, motivation och tips typ.

Måste tag i livet såhär vid 30 års ålder och tänkte börja träna på gym.
Tyvärr är jag helt väck vad kommer till sånt, vansinnigt lat och skulle uppskatta lite grupptryck i denna prövande tid O_o

Så finns det någon som är gammal i gamet och vill dela med sig av erfarenheter?
Eller någon som känner sig lika bortkommen som jag?

Hursomhelst, mitt mål är att bli stark i allmänhet och framförallt slippa ryggbesvär. Skulle jag bli snygg på kuppen så gör det inte så mycket ;)

Anyone?
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag svarar gärna på dina gym-frågor :) Kan nog svara på det mesta och peppar gärna :D
Härligt beslut du tagit förresten, jag är själv gymfrälst :)
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jaaa, vad roligt!

Vet att jag är jättefjantig, men känner mig som en gasell på öppen stäpp i gymmet. Tycker det är jättejobbigt när andra är där, vill inte att de ska titta på mig. Försöker intala mig att alla är så upptagna med sitt egna att de inte bryr sig om att glo på andra. Är det så? Snälla säg att det är så...
Nästan mer jobbigt för knoppen än kroppen :cautious:

Stämmer det att det blir som ett beroende att träna? Och hur länge behöver man vänta? Just nu är jag peppad, men är lite skraj att det ska gå över.

Finns det nån smidig anordning så att det går att ha musik i öronen under tiden? Mobil och sladd känns inte så praktiskt, inte heller sån där man har runt överarmen. Musiken de spelar i gymmet är inte riktigt min stil, men vill gärna ha lite distraktion.

Bara tränat en gång på egen hand sen genomgång med PT, och har sisådär hundra frågor redan :nailbiting:
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jaaa, vad roligt!

Vet att jag är jättefjantig, men känner mig som en gasell på öppen stäpp i gymmet. Tycker det är jättejobbigt när andra är där, vill inte att de ska titta på mig. Försöker intala mig att alla är så upptagna med sitt egna att de inte bryr sig om att glo på andra. Är det så? Snälla säg att det är så...

Du är inte ensam. Det finns väldigt många som är övertygade om att alla tittar på dem. Vilket är ganska konstigt.

Jag vet väldigt få människor som blir uttittade.

själv saknar jag ett bröst. Har dessutom väldigt mycket lysande röda nya ytliga blodkärl runt området där bröstet suttit. Jag går på badhuset flera gånger i veckan. Ingen tittar. Jag lovar.

Sannolikheten att någon ska titta på dig och tycka något är minimal.

så här kommer min peppdans till dig. Go girl!
:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag hänger på ;)

Har fått två barn ganska tätt inpå- med kejsarsnitt dessutom. Gick ner en del under graviditeterna och amning, men går upp lika fort igen..
Min man tränar mkt på gym och han har skaffat ett gymkort åt mig. Än så länge har jag inte varit där, jag vet ju inte ens hur maskinerna fungerar :crazy: Dessutom, tror jag ju precis om du att alla ska kolla snett på mig...
Jag har löptränat en del tidigare och tycker att det är väldigt roligt. Men nu kan jag knappt springa hundra meter utan att få andnöd och 4-dagars träningsvärk ;)
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jaaa, vad roligt!

Vet att jag är jättefjantig, men känner mig som en gasell på öppen stäpp i gymmet. Tycker det är jättejobbigt när andra är där, vill inte att de ska titta på mig. Försöker intala mig att alla är så upptagna med sitt egna att de inte bryr sig om att glo på andra. Är det så? Snälla säg att det är så...
Nästan mer jobbigt för knoppen än kroppen :cautious:

Vi har exakt samma utgångsläge! Jag mådde superdåligt i början för att andra tittade (vilket de bara gjorde i mitt huvud). Men nu när jag är hemma där, har jag övertygat mig själv att om jag ser någon med ögonen på mig är det för att jag är stark ;)

Stämmer det att det blir som ett beroende att träna? Och hur länge behöver man vänta? Just nu är jag peppad, men är lite skraj att det ska gå över.

För mig skulle jag inte säga att det blivit ett beroende i ordets rätta bemärkelse, men jag mår hundra gånger bättre när jag tränat en dag än när jag inte gjort det. För mig blir känslan bättre för varje pass, utom de som gått dåligt. För ja, såna pass kommer du också att ha, det gäller bara att vända det!

Finns det nån smidig anordning så att det går att ha musik i öronen under tiden? Mobil och sladd känns inte så praktiskt, inte heller sån där man har runt överarmen. Musiken de spelar i gymmet är inte riktigt min stil, men vill gärna ha lite distraktion.

Absolut. Det finns trådlösa hörlurar som jag sett många ha.

Bara tränat en gång på egen hand sen genomgång med PT, och har sisådär hundra frågor redan :nailbiting:


Svarade i fetstil. Bring your questions ON! Haha :)
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag fick hjälp av en PT som visade maskinerna och lade upp ett program åt mig. Kostade knappt en femhundring, känns som att det kan vara värt det.
Annars hade jag nog aldrig vågat mig dit.
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Haha, här kommer mera.

Om jag tränar tung styrketräning (tung för mig just nu är runt 20 kg på maskinerna O_o) två gånger i veckan, hur lång tid kan det ta innan jag ser resultat?
Förstår att det är individuellt, men på ett ungefär.

Funderar på att ta en helkroppsbild såhär i början och sen en ny kanske en gång i månaden. Så jag ser om det händer nåt.

Behöver inte gå ner i vikt, snarare tvärtom. Hur mycket mer mat behövs för att träna som jag gör? Äter proteinpulver varje dag, är vegetarian och dålig på att äta.
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Det är som du själv säger väldigt svårt att svara på. För mig tog det ett par månader innan det syntes med bara ögat. Men jag tränar fem dagar i veckan och har så gjort sen dag ett.

Ja, det är en bra idé med bilder! Jag gör precis likadant själv :)
Även jag är vegetarian, och äter (dricker) proteinpulver och kreatin efter varje styrkepass. Det behövs inte att du äter mer än du brukar, såvida inte du är mycket underviktig. Inte förrän du början bli riktigt biffig i alla fall ;)
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Vad och hur tränar du?
Pt:n tyckte att jag skulle träna två dagar i veckan, men jag tycker det känns lite.

Hur har du det med träningsvärk? Jag fick inte så värst ont efter första gången, trots att jag trodde jag skulle dö under tiden.
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag tränar endast styrka. Set om 4-6 eller 8-10 repetitioner beroende på vilken övning det är.
Två muskelgrupper per dag (= varje muskelgrupp vilar 7 dagar mellan passen).
Efter 8-10 veckor har jag en vilovecka, sedan byter jag schema, alltså ändrar övningar, och byter plats på vilka grupper jag kör vilken dag.
Varje pass ligger på ca 40 minuter (icke inkluderande uppvärmning).

Träningsvärk får jag mest första veckan efter vila, men i bröst och triceps brukar jag få det varje vecka .
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Nu har jag varit på gymmet för andra gången.
Jag får jätteont i huvudet efteråt, är det normalt? Har problem med migrän för övrigt.

Jag blir lite ilsk när jag inser hur klen jag är. Men jag är ju där för att ändra på det så det är ju alltid nåt.
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag är/har varit precis som du.

Gick på gym för första gången någonsin i höstas, 27 år gammal. Började med en instruktör som la upp ett program till mig. I början var det jobbigt och tråkigt och jag kände mig väldigt bortkommen, men det släppte efter några veckor.

Jag har inte tränat sen innan jul, jag har flytt-nytt jobb-sjuk-paus, men senast nästa vecka ska jag igång. Latmasken i mig tycker det är jobbigt, men samtidigt så saknar jag det, dels för att jag märkte hur bra jag mådde av det, dels för att jag faktiskt gillade att ta i (trodde aldrig jag skulle säga det!).

Jag har alltid varit väldigt stel i axlarna/ryggen och märkte stor skillnad i rörlighet ganska direkt. Skillnad på utseendet kom också fort, men då kombinerade jag träningen med att äta bättre än jag gjort tidigare. Jag tyckte också att det har gick förhållandevis snabbt att orka mer och kunna höja vikterna - men där kan ju även bristande teknik spela in. Jag tränar två gånger i veckan, tror det för de flesta är bra att börja så, annars är nog risken att man tröttnar. Eller iaf, att man har två gånger/vecka som mål och skulle man känna för mer så är det ju bara att gå fler gånger.

Ang huvudvärken - kan det vara vätskebrist?

Jag har inte fattat det där med proteinpulver, ska man dricka det för bästa effekt? Vad händer om man inte dricker det, tränar man i onödan då?
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Tjoho! Jag har också precis börjat att träna!
Fyller snart 30, fick mitt första barn för drygt 2,5 år sedan. Jag är lite väl smal/tunn. Så mitt mål är att bygga upp min styrka, förhoppningsvis bli lite "bredare" och framförallt få lite mer energi.
Jag har nästintill aldrig tränat, en kort period under tiden som jag pluggade. Innan dess var det "naturlig träning" iom att jag höll på med hästar.
Jag har dock inte självdisciplin för att gå på gym och tycker inte det är så roligt med aerobics så jag har börjat köra Crossfit. Det känns jätteroligt! Jättetuffa och intensiva pass. Alla tränar utefter sin förmåga men man blir ändå peppad av varandra, som på ett vanligt gruppass.
Jag har sån sjuuuuk träningsvärk efter varje gång, kan knappt gå :) Så nu har det blivit två ggr i veckan, men mitt mål är att träna tre gånger i veckan.

Jag dricker en sån där shake varje morgon innan jag åker till jobbet, där jag sedan äter frukost. Men det har jag gjort rätt länge för att gå upp i vikt (och det har fungerat), men nu borde jag kanske dricka även efter träning??
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag är gärna med!

Blir 27 i oktober. Har egentligen en rätt aktiv fritid med 2 ponnyer och en hund. Tyvärr så red jag inte så mycket under ett par år så jag tappade..

Jag har faktiskt precis börjat på gymmet. Anlitade en personlig tränare just för att jag inte är van att träna samt skulle få övningar som är bra för just mej. Försöker vara där 3 gånger i veckan. Två för att köra det personliga programmet samt ett grupp pass.

Deras motto är: Den bästa träningen är den som blir av. Vilket passar mej väldigt bra! :)
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag började gymma i början av december. På gymmet här har de "gymintro" man kan anmäla sig till. Då får man en genomgång av maskinerna av en pt. Kolla om den möjligheten finns på gymmet du tänker gå till.

Sedan köpte jag 12 timmar med pt (drygt 6000 kr) på en gång just för att jag skulle ha någon som verkligen drar iväg mig till gymmet och motiverar mig och självklart för att jag ska få en meningsfull träning. Det kan vara jättesvårt att få till en bra träning om man inte får lite vägledning till en början. Det kan dock räcka med att man bara träffar en pt en gång och får ett träningsprogram uppsatt, det tycker jag att man bör göra om man är helt rookie på gym och känner sig vilsen. Det är värt det.

Jag går 3 ggr/veckan, 2 ggr med pt och en gång på egen hand eller med maken. Kör 1 timme varje gång. Det är lagom för mig. Jag har ännu inte kolla upp passen de kör, men det kan ju vara en bra draghjälp om man behöver hjälp med motivering.
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag började träna på gym förra sommaren efter lååångt träningsuppehåll pga diverse åkommor och problem med kroppen. (Fibro, lumbago ischias mm)
Första veckorna tog jag hjälp av min pt 1gång per vecka nu kör vi 1gång per månad.
Jag tränar 3ggr i veckan på maskiner, vikter och crosstrainern, däremellan så löptränar jag 2-3ggr vecka.

Första veckorna va det rena nära döden upplevelsen! Jag har inte varit i så dålig kondition någonsin i hela mitt liv som när jag började i somras.. Rökaren skulle göra intervaller.. Jo tjenaO_o FY FAN!! Urk vad jag har slitit!! Nu 8-9månader efter starten så känner jag mej urstark!! Jag kör tunga vikter och jag kan springa!! Jag har slutat röka och fått en helt okay kropp inför beachen 2014 dessutom:p
Men det bästa av allt är att jag har kunnat börja jobba igen! Det har varit värt varenda minut av träning, förvirringskänsla och träningsvärk. För förvirrad har jag varit, känt mej förskräckligt bortkommen och tyckt att jag varit uttittad fast jag inte varit det.
Hade jag inte haft min pt vettefasen hur bra det gått, hon har peppat, pushat, vrålat och hejat på som en galning hela vägen och det är jag glad för. Vi har nog varit jävligt snygga när vi vrålat på varandra :D

Kör hårt!!! Det är värt allt när man väl kommit över tröskeln!
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag är också för tunn. Dricker en proteinshake varje morgon innan jag åker till jobbet, gjort så sedan en tid tillbaka och mår mycket bättre än jag gjorde innan.

Tycker det är skitsvårt att gå upp i vikt. Har problem med magen och mår väldigt dåligt om jag äter mer än jag är van vid. Äta oftare är ju också lite svårt eftersom jag måste jobba också :meh:
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Skönt att höra att fler haft nära dödenupplevelser :p

Jag har tänkt börja springa med hjälp av ett sånt där "couch to 5K" program.
Började i höstas men sen blev jag sjuk och sen vet jag inte vad som hände...

Tog kort på själv i helkroppsspegel idag för att kunna jämföra om några månader. Men fan vad fånig jag kände mig, är inte typen som tar selfies :eek:

Hoppas på att få bättre självkänsla i och med träningen också. Att kroppen ändras, jag orkar mer och känner att jag faktiskt tar tag i saker.
 
Sv: Börja träna-Sluta slöa

Jag är gymfrälst :) tränar styrke 2-6 dagar i veckan. Tycker numera det är skitkul, se dock till att få bra hjälp i början så att tekniken inte blir fel!
Som tröst kan jag säga att jag kände mig bortkommen flera månader innan jag kom in i det hela!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp