Börja träna pass. När?

Koltinna

Trådstartare
Läste någon stans för länge sedan att hästen inte är mogen kroppsmässigt för att tränas i pass förrens den är 8 år gammal.
Vad anser ni om detta? När är hästen redo enligt er?

Sv: Börja träna pass. När?

Läste någon stans för länge sedan att hästen inte är mogen kroppsmässigt för att tränas i pass förrens den är 8 år gammal.
Vad anser ni om detta? När är hästen redo enligt er?

Det är nog helt olika från häst till häst.
Jag har en riktig passare hemma. Han väljer passen före allt annat.
Och han tycker det är super kul. Så jag började med passen när han var ca 6 ½ år. Och innan dess kunde de bli lite ofrivilliga passläggningar:rofl:
Men prata med din tränare (om du har ngn speciell).

Oftast när hästen har förmåga att hålla isär gångarterna, om det sen är vi 8 år eller 6 kan ju kvitta.

Felet många gör att att inte kunna skilja på att vilja lägga sig i pass, och den ofrivilliga passen pga obalans. Det är därför an stor fördel om hästen har ett visst mått av egen balasn när träningen börjar.

I övrigt rekommenderas att få hjälp av tränare för träning av passen från början, så att både häst och ryttare är bekväma i situationen och inte frmmanar ett trauma genom passen.

Passen är något man först skall börja med då hästen är redo för det, alltså har tillräckligt med muskler och balans. Det är olika från häst till häst som de också nämnde ovan :)
Jag skulle inte gå själv och börja med passen utan ta hjälp av någon så man kommer igång och gör det rätt från början. Så kan det ju också vara bra att man tagit pass på en häst som är säker i denna gångart förrän man lär en annan häst pass, så man vet vad som väntar en :P

När den har styrka, balans, muskler och kan skilja på de övriga gångarterna. Och i början tycker jag absolut man ska ha en (duktig pass-)tränare med sig.
Tyvärr är det rätt vanligt häromkring att folk rider pass för tidigt med tanken "min häst gillar att gå i pass så jag ska börja träna den" för att hästen går i ökad grisepass istället för att galoppera. DET är inte bra.

Det är nog från individ till individ. Jag började träna pass på Vidar när han var 7 år, det var då han började gå rent i tölten (trav och galopp har aldrig varit problem). Men det är först nu när jag verkligen kan kontrollera den rena takten i tölten som jag har börjat träna pass. Jag har inte så stor erfarenhet (får mycket hjälp av tränare) men jag tror att hästen är redo när den är välmusklad, kan bära upp sig korrekt och har rena, separerade gångarter.. Låter det troligt?

Det är alltid roligt att läsa folk uppfattningar kring saker och ting, och jag håller med er alla.

när hästen har alla gångarter den ska ha på plats :)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka