Börja tömköra?

Fibusen

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni börjat med tömkörning? Hästen är en -10,vi har haft gjord på,men ska träna mer med den innan jag sätter på tömmarna,men när det är dags för det,hur gör ni?

Börjar ni tömköra i grimman? Känns ganska riskabelt att börja med träns...

Medhjälpare antar jag att ni även har,hur mycket ska den "vara med?" Går den brevid med grimskaft först? Eller bara att den går brevid hästens huvud?

Hur har ni gått tillväga?? :D

Sv: Börja tömköra?

Innan jag börjar vill jag förutom gjorden vänja dem vid en töm som hänger och slänger var som helst på kroppen. De ska även vara helt trygga med pisken.

Sen börjar jag med kapson, och medhjälpare med longerlina som till att börja med leder hästen medan jag mest går efter, och sedan tar jag mer och mer över kommandot medan medhjälparen drar sig längre och längre bort och blir mer och mer aktiv. När hästen verkar helt trygg (kan ta en gång eller tio gånger beroende på hästen) kopplas linan bort. Största "problemet" brukar vara att när pållarna väl fattat att tömtag betyder sväng så svänger de lätt för mycket. Om du har en gjord med flera tömringar att välja på så sätt gärna tömmarna nere på sidorna så du kan rama in baken lite.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 216
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar