Börja tävla Dressyr

C

Casiopeija

Hej.
Har lite frågor kring dressyr som jag kanske kan få svar på här hoppas jag:bump: . På vilken nivå ska man börja ? Mitt sto är ridet i LA Hoppning och LB Dressyr. Själv har jag ridit sammanlagt 6år för instruktör. Tacksam för svar! Skriv gärna lite mer om hur det är att tävla i dressyr :)

Sv: Börja tävla Dressyr

Har du aldrig tävlat dressyr, så är det bra att börja med LC:1 och LC:2, rida de några gånger, så du får en bedömning, och vet om du ska fortsätta ett par gånger till i de klasserna, lr om du ska ta LB istället.

Så gjorde jag, då jag skulle ut de första gångerna. Gick mkt bra, så gick sedan vidare till LB klasserna ganska fort, och nu är det LA.

Fast man tränar högre klasser hemma, då man rider för sin tränare lr så, så är det helt annorlunda att utföra allting ngn annanstans, på en tävling. Bättre att börja försiktigt och lågt, och få ordentlig tävlingsrutin.

Tänkt på att vara mkt noga med vägarna, det hjälper dig mkt med poängen. Sen finns det mkt annat att tänka på. Försök få tag i ett program, lr bedömningsprotokoll (det som domaren skriver på då du tävlar, och som du sen får), där står det vad du ska tänka på, och hur de bedömmer sits, din inverkan på hästen, vägarnas rätta ridande osv.

Köp, lr låna TR av ngn, och läs på om alla regler, ang utrustning osv.

Har du inte grönt kort, så gå till din ridklubb och be få gå en kurs för det, att dom ordnar en sådan på klubben.
Sen på lokal nivå behöver du ryttarlicens. En sådan kan du beställa på ridsportsförbundets hemsida, efter du tagit grönt kort.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Personligen tycker jag att lätt B är lättare än lätt C om du har hästen i en trevlig form. Jag tycker att lätt B är lättare eftersom att det hela tiden händer saker till skilnad från lätt C.
De olika programmen hittar du på www.stallbacken.com
Lycka till!

Börja med nån trevlig LC på en klubb du känner igen. Kanske har din egen klubb tävling inom en snar framtid? Håller med Findy Lee om att LB-programmen till viss del är lättare men i LCn är domarna mycket mer toleranta och alltså inte lika stränga vilket kan vara bra om du inte har tävlat så mycket dressyr.

Lycka till så jättemycket :bump:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Svartkatt
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix