Börja springa med hund

_Charlotte_

Trådstartare
Är det något särskilt jag ska tänka på om jag vill börja ta med hundarna när jag är ute och springer?
Tänker på om de behöver någon mjukstart, vad för underlag som är okej att springa på, och såna saker. Antar att så som det är nu, asfalt med löst grus på, är typ det sämsta som går att springa på..? Hur är det med grusvägar?

Och så slutligen, går det att springa med en hund som har armbågsdysplasi? Hunden som har det är ung, pigg och glad. Leker och busar med andra hundar och går promenader på 1,5-2 timmar utan att visa några tecken på stelhet eller så efteråt, som jag läst att ED-hundar kan göra, så det är inget han verkar känna av över huvud taget.

Är det något särskilt jag ska tänka på om jag vill börja ta med hundarna när jag är ute och springer?
Tänker på om de behöver någon mjukstart, vad för underlag som är okej att springa på, och såna saker. Antar att så som det är nu, asfalt med löst grus på, är typ det sämsta som går att springa på..? Hur är det med grusvägar?

Och så slutligen, går det att springa med en hund som har armbågsdysplasi? Hunden som har det är ung, pigg och glad. Leker och busar med andra hundar och går promenader på 1,5-2 timmar utan att visa några tecken på stelhet eller så efteråt, som jag läst att ED-hundar kan göra, så det är inget han verkar känna av över huvud taget.
Hur långt springer du åt gången? Vad har hunden för kondition sen innan?

Ang armbågarna så tycker jag du ska rådfråga med din veterinär.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 876
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka