Börja spåra själv

KaffeKask

Trådstartare
Vill börja spåra med mina hundar, dom använder gärna näsan så ofta dom kan och det vill jag gärna utnyttja! :)

Problemet är bara att det finns ingen möjlighet att träna på någon klubb just nu men jag vill gärna komma igång snart.

Så vill ha nybörjar tips på hur jag introducerar spårandet, hur jag ska gå till väga osv :)

Sv: Börja spåra själv

Jag brukar börja med "valpspår", och det behöver man ingen brukshundsklubb för att lära sig.
Börja med att leta upp en bra åker/gräsmatta. Jag sätter upp en pinne/flagga där spåret börjar. I början av spåret "stampar" jag på stället och lägger godis, sen går jag med tunga steg (häl mot tå) och lägger en godisbit i varje fotspår. Börja med ca 10-15 m. Lägg en leksak alt hög med godis i slutet på spåret. Jag låter det ligga i ca 10 min första gångerna. När du sedan låter hunden ta spåret så håller du i halsbandet och har hunden mellan dina ben, visa vad hunden ska göra om den inte förstår, beröm massor när den kopplar in nosen. Efterhand kan du göra spåret längre och plocka bort godis, lägga in svängar osv. Lycka till!

Nu blev jag nyfiken! Jag gör som du men har honom inte mellan benen. Dels är han stor och dels är han som en vessla, det går undan i spåren. Varför har man dem mellan benen?

Och jag lägger aldrig näringsspår, utan använder mig av nyfikenhet och social förstärkning för att bygga intresse för spåret.

Jag kopierar in ett gammalt blogginlägg med teorianteckningar från min specialsöksutbildning:

"Vi får vad vi belönar- vi får vad vi förtjänar!
Spåret är ett ypperligt tillfälle att träna in koncentration, uthållighet samt lära in och finslipa den sociala förstärkningen och rättshjälpen.
För hunden är det naturligt att alltid följa det färskaste spåret de hittar. Att fortsätta följa ett spår som är gammalt leder sällan till byte och är således svårare att få hunden att genomföra. Men samarbetet med människan är det allra mest naturliga för en hund, därför kan vi genom att träna på rätt sätt och förklara tydligt vad vi vill, få önskat beteende från hunden.

Färska spår är inte alls nödvändigtvis tekniskt lättare för hunden att detektera och följa än gamla. De är fulla av lättflyktiga molekyler från parfymer, tvättmedel, skosulor och annat som vi människor bär med oss. Beroende på hur länge spåret har legat så är det alltså olika molekyler i luften över spårkärnan. Om vi vill ha en hund som spårar individualdoft så bör vi inte börja träna på helt färska spår.

Hundar är oerhört bra på att skilja på död och levande. Att släpa en död klöv är alltså helt meningslöst.

Hunden slår över spåret om den söker lätta partiklar, och går i spårkärnan om den söker persondoften.

Vänjer man hunden vid att söka upp och apportera pinnar i spåret så är det en tillgång för antihundtjäsnten. Hunden blir lättare att lura av spåret!
För att hunden ska fastställa i vilken riktning spåret är lagt krävs det bara någon cm.

Det är viktigt att vara vältimad när man förstärker – belöna när nosen är på väg till spåren, inte när den redan är där!
Den sociala förstärkningen används enligt 80%regeln. Belöna på en sådan nivå att hunden tittar till en gång på fem. Efter hand kommer den att kunna jobba koncentrerat även om du tjoar och tjimmar där bak, och då kan du även använda rösten för att bygga upp energi och intensitet hos hunden. En nödvändighet för att kunna klara de riktigt långa spåren! Varje gång den nya spårhunden är på väg ner i ett spår med näsan så ska den få sin keep going-signal och ett stadigt beröm.

Rättshjälp är ett positivt inlärt “a-a” som berättar för hunden att det pågående beteendet inte kommer leda till förstärkning. Det lärs in i spårarbetet när man börjar med korsande spår. Om man har stenkoll på vart det korsande ligger så kan man ge rättshjälp om man ser att hunden intresserar sig för störningen. Rikta sitt eget fokus mot det rätta spåret och belöna så in i bomben när hunden kommer tillbaka dit den ska.
Att hunden går av spåret och “fnyser ur” näsan är något önskvärt, och ska belönas i massor! Det den gör är att rensa receptorerna från doftintryck för att kunna ta in maximalt med ny information – alltså något jättebra.

Vi börjar ganska tidigt, 4 eller 5 spåret, med både korsande spår och andra störningar.

Genom spårträning så övar vi på/lär vi in:
Samarbete
Uthållighet
Koncentration
Social belöning
Variabel belöning
Variabel doftbild (olika miljöer ger olika doftbilder, hunden ska alltid spåra individdoften!)
Nyfikenhet
Störningsträning
Mental träning
Markering
Rättshjälp
Olika ämnen
Doftminnesträning
Id-spår.

I början av spårutbildningen ska fokus ligga på att maximera antal belöningstillfällen! Ha alltså mycket god koll på exakt vart dina fotspår ligger, och belöna varje gång hunden är på väg ner i ett av dem med näsan."

Jag rekommenderar boken "spårhunden och dofterna" som spårteoribok!
http://www.swdi.se/styled-2/

Så gör jag också, för att få en hund som är noggrann. Jag tycker att hundar som är inlärda med näringsspår har lättare för att sänka tempot och bli noggranna när det är svårt, medan hundar som siktar på att komma fort fram börjar ringa tills de får tag i spåret där det är mer vittring. Det är väl bra om vägen till slutet inte spelar så stor roll men jag vill att mina hundar ska hitta pinnarna på vägen (bruksspår) och gör de för vida ringar så är det lätt hänt att de missar en pinne.

Sedan är jag försiktig med att babbla med hunden i spåret. Jag håller alltså inte på och belönar eller bannar. Jag kan omöjligt veta vad vind och markförhållandena har gjort med spåret utan får lita på att hunden gör den bästa analysen. Är hunden inte tillräckligt motiverad att följa spåret så lägger jag istället in belöningar i spåret (leksak, godis, pinne) och utökar sedan avståndet mellan dessa. Bruksspårhunden kommer ju alltid att stöta på "stopp" i spåret så det är lika bra att vänja hunden vid det ganska tidigt.

Ganska tvärtemot Migo alltså ;). Men vi spårar ju med olika syften.

Tja, mitt syfte är ju att kunna spåra i skarpa lägen, inte tävling. Vill att hunden ska jobba från spår till spår och bara gå på individdoft (eller vad jag nu gett för smeller). Annars vet jag inte om syftet är så olika? Däremot två helt olika vägar till målet!

Sedan är jag försiktig med att babbla med hunden i spåret. Jag håller alltså inte på och belönar eller bannar. Jag kan omöjligt veta vad vind och markförhållandena har gjort med spåret utan får lita på att hunden gör den bästa analysen.

Precis, och det är just det jag tycker är så fascinerande med spår. Du måste lita på din hund och lära dig läsa den!

Min gamle hund fick spåra skarpt en gång, någon hade gjort inbrott i bilen och snott mina hundsaker... Han tog upp spåret jättefint och spårade kanske 200 m (hittade lite tappade saker på vägen) innan han gjorde en 90-graders vinkel in i ett buskage. Det visade sig ligga ett kadaver där. Sen var det slut på spårandet för farbror Lokes del ;). Men det är enda gången jag har behövt en hund som spårar efter något vettigt.

Jag tror den stora skillnaden i skarpa spår och bruksspår är att brukshunden ska spåra pinnar. För det spelar ju ingen roll hur bra själva spårarbetet är om den inte får med sig pinnarna hem. Jag tycker det är svårt att få dem att intressera sig tillräckligt för pinnarna och inte låta spåret ta överhanden, särskilt när spåret är lite svårt. Så 99 % av tiden tränar vi inte spårarbete, utan att spåra pinnar.

Individualdoft=varje individs unika doft. Finns hos alla arter.
Antihundtjänst= individer som sysslar med att aktivt motarbeta eller skada tjänstehundar.

Tja, mitt syfte är ju att kunna spåra i skarpa lägen, inte tävling. Vill att hunden ska jobba från spår till spår och bara gå på individdoft (eller vad jag nu gett för smeller). Annars vet jag inte om syftet är så olika? Däremot två helt olika vägar till målet!
Vad är det du spårar skarpt då?
För tex våra polishundar ska markera saker i spåren, även i skarpt läge så man inte missar bevis/stöldgods på vägen, och hela bruksspåret bygger ju från tjänstesidan med både försvaret och polisens hundar.
Svensk brukset körs oftast inte in lika mycket via näringsspår som tex IPO-spåret som är det som används som grund i det tyska systemet för att ta fram deras tjänstehundar.

/Camilla

Min gamle hund fick spåra skarpt en gång, någon hade gjort inbrott i bilen och snott mina hundsaker... Han tog upp spåret jättefint och spårade kanske 200 m (hittade lite tappade saker på vägen) innan han gjorde en 90-graders vinkel in i ett buskage. Det visade sig ligga ett kadaver där. Sen var det slut på spårandet för farbror Lokes del ;). Men det är enda gången jag har behövt en hund som spårar efter något vettigt.

Jag tror den stora skillnaden i skarpa spår och bruksspår är att brukshunden ska spåra pinnar. För det spelar ju ingen roll hur bra själva spårarbetet är om den inte får med sig pinnarna hem. Jag tycker det är svårt att få dem att intressera sig tillräckligt för pinnarna och inte låta spåret ta överhanden, särskilt när spåret är lite svårt. Så 99 % av tiden tränar vi inte spårarbete, utan att spåra pinnar.
Fast ser man som våra polishundar så markerar dom även föremål under sina skarpa spår, och ska göra det. Bruksspåret är det vi hade som grund för att kunna avla fram våra tjänstehundar som fungerar att använda skarpt.

/Camilla

Ja, det är klart att hunden ska markera föremål, jag har inte sagt något annat.

Där ser man :). Jag tycker dock att det verkar vara ett ganska utbrett tankesätt, att bruksspårhunden ska spåra efter pinnar i första hand, och att spårets egenvärde kommer i andra. En hund som värderar själva spåret högre än pinnarna kommer aldrig att vara lika noggrann med föremålen som den som har en annan ordning på värderingen.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 519
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
940
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 693
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar