Börja som instruktör?!

A

annapanna91

hej allihopa.
Jag undrar om de är någon som vet vad man ska för utbildning/erfarenhet för att bli instruktör för dressyr?

Sv: Börja som instruktör?!

Ingen. Många instruktörer har bara sin egen karriär i bagaget.

Vill man däremot bli A-, B- eller C-tränare krävs vissa meriter och utbildningar. Diplomerad ridlärare är en utbildning, Hippologprogrammet är en annan förberedelse för ridläraryrket.

Men många av de tränare har som sagt ingen formell utbildning. De behöver inte vara bättre eller sämre för det, själv föredrar jag att min tränare har någon adekvat bakgrund.

Det finns en del utbildningar du kan gå, tex ridlärarutbildning, ridinstruktörsutbildning, tränarkurser. Sen kan du ju försöka få elever utan att ha utbildning också, men då får du vara billig och det är ändå inte säkert att du får några elever. Vad kan du sedan innan? Hur högt har du tävlat och med vilken framgång? Kanske kan du gå C-tränarkurs? Om du inte tävlat särskilt mkt så är mitt tips att skaffa minst en bra häst och börja tävla och sen söka någon utbildning. Kanske börja med det jag läser? Ridinstruktörsutbildning på Biologiska Yrkeshögskolan i Skara. www.bys.nu

Min favoritdressyrtränare, hittills, är min bästa kompis :D Hon har väl tränat upp till Intermediere (stavning??) och tävlat msv tror jag. Jobbat hos dressyrryttare. Men hon och jag har samma syn på hästar och ridning och hon har bra öga!
Favorithopptränaren är en annan kompis *skratt* som visserligen nu gått samma utbildning som hopp_o_galopp går. Men jag red för henne innan utbildningen och hon har oxå bra blick och är så bra på att förklara/hjälpa en att lösa problem.
Dessutom är de genomkritiska, nöjer sig inte med att det går "bra" när det kan bli PERFEKT.

Så det beror på eleven skulle jag tro. Jag behöver ingen utbildad tränare så länge jag litar på dennes ord och kunskaper och hästen och jag utvecklas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar