Jag rekommenderar att köpa en säkerhetsväst, och att fokusera på att den är bekväm så att du inte har något emot att använda den (t.ex. säkerhetsvästar med paneler brukar många tycka är bekvämare).
Jag red aktivt som tonåring och valde då ofta att inte ha säkerhetsväst eftersom jag tyckte den jag hade var obekväm, men sedan blev det ett uppehåll på kanske 10 år då jag bara lullade i skogen då och då. Nu har jag satt igång med ridningen igen mer aktivt, och jag har definitivt sämre balans nu än jag hade som tonåring. Efter att jag började rida aktivt igen rider jag alltid med säkerhetsväst.
De flesta ridskolehästar är snälla, men de är trots allt hästar och oväntade saker kan hända, och då kan säkerhetsvästen hjälpa till att minska risken för en allvarlig skada. Den senaste olyckan som hände på min ridskola var att en häst från klarblå himmel snubblade över en bom som låg på marken så pass kraftigt att de var en hårsmån från att gå omkull helt (det var grus i pannan på hästen efteråt och ryttaren hade fått ena benet delvis klämt, men det hade kunnat gå värre). Sånt kan vara svårt att förutse.