Börja rida,utrustning?

lillsmurfagirl

Trådstartare
Jag har börjat rida igen på ridskolan.
Jag har provat på rida och jag älskade det. Så..jag ska fortsätta. Men insett jag behöver köpa hjälm,ridstövlar(eller ridskor?vad är bäst) och ridbyxor.
Jag kan tänka mig betala lite mer för hjälm och stövlar(eller ridskor)

så.. tips på hjälm? Vad ska man tänka på? Vad ska man tänka på gällande stövlar/skor?

när jag var tonåring så fick jag köpa det billigaste. Nuär jag vuxen så då gäller inte det riktigt. Jag kommer bara rida en gång i veckan men vill inte tumma på säkerheten
 
Gällande hjälm så är en med MIPS säkrast. Back on track är det "klassiska" valet, men nu har även några andra märken mips-hjälmar (bl.a. hööks eget märke). En hjälm måste ju passa bra för att vara säker också, så vore jag i din situation skulle jag prova olika mips-hjälmar och köpa den som var skönast och satt bäst :)

Stövlar/skor (+chaps) är mer individuellt vad man trivs med. Mycket stöd? Flexibla? Vill du ha stålhätta eller inte? Stålhätta skyddar mot att bli trampad på av en häst, men är kanske inte lika bekvämt att gå i och kan vara lite grövre i foten och sulan, och för grova skor är inte lika säkra eftersom de lättare fastnar i stigbygeln.
 
Det är väl bra att titta efter en hjälm med mips som dessutom sitter skönt på huvudet. Vissa hjälmar är ovala, andra rundare så det är bra att försöka matcha ihop hjälmform med huvudform. Vad gäller skor tycker inte jag det är någon jätteskillnad mellan dyr-billig utan igen, hur de sitter är det viktigaste. Kombinera gärna din sko med shortchaps.
 
Stövlar eller skor med shortchaps tycker jag är ett måste. Man får mkt mer stabil skänkel än med bara skor.
 
Jag vill tillägga i skor/stövel-diskussionen att skor med tåhätta är sjukt bra att ha. Det finns numera även i komposit som ska vara motsvarande de klassiska stålhättorna. De blir både lättare, mindre klumpiga och inte lika kalla på vintern.

Jag skulle aldrig röra mig kring hästar utan ordentligt skyddande skor, förstår inte de som hanterar hästar i tygskor tex. Jag har både trampats och sett ordentliga skador som hade gått att undvika med skydd. Det är en så enkel sak ändå och fötter är bra att ha.

Sen handskar. De behöver inte vara dyra alls men köp handskar du trivs i :D
 
Prio 1 är en riktigt bra hjälm! Det är där du ska lägga krutet. MIPS är det bästa. Finns i lite olika märken. Jag har Back on track hjälm med MIPS.

Sen har jag alltid säkerhetsväst när jag rider. Men det är olika hur ryttare tänker där.

Jag rider alltid i ridskor typ jodphurs. Ibland har jag shortchaps men oftast inte. Har aldrig ägt ett par riktiga ridstövlar.

Ridbyxor: mindre viktigt att lägga mycket pengar på. En del tycker om helskodda och andra vill ha oskodda. Jag föredrar helskodda och helst så mjuka som möjligt så jag har ofta ridleggings. Sen är ridstrumpor bekvämt att ha. De stannar uppe och glider inte ner.
 
När det gäller hjälm: köp en som är bekväm, uppfyller gällande krav och är tillräckligt billig för att du utan betänkligheter ska byta ut den om den får en smäll. Tycker att man då och då stöter på folk som rider vidare i hjälmar de borde kasserat, bara för att hjälmen var svindyr.
 
När det gäller hjälm instämmer jag med tidigare svar.

Som ridskoleryttare hade jag valt ridskor med stålhätta och chaps. Jag själv byter till ridstövlar först när jag ska sitta upp och har annars sko med stålhätta. Den möjligheten kanske man inte har på ridskola...

Kan tycka att det är värt att fundera på att införskaffa en säkerhetsväst också. Ofta rider man ju både hoppning och dressyr och känner kanske inte alltid hästen så väl.
 
Tack för alla råd. Dividerar kring ridstövel, minns jag fick ont i fotleden när jag hade ridstövlar som ung,men kanske berodde på annat.
Väst, antar det finns modernare idag som är lite mjukare?
 
Tack för alla råd. Dividerar kring ridstövel, minns jag fick ont i fotleden när jag hade ridstövlar som ung,men kanske berodde på annat.
Väst, antar det finns modernare idag som är lite mjukare?

Utvecklingen har verkligen gått framåt. Jag har alltid ridit utan men tvingade mig själv att börja rida i ett ryggskydd iaf (Komperdell har jag) och det känns efter något år lika onaturligt att sitta upp på hästen utan det på mig som att sitta upp utan hjälm. Nästa gång jag köper blir det en skyddsväst och inte bara ett ryggskydd.

Vi kan alla prata om vad vi själva tycker är bekvämast men kroppar ser ju lite olika ut så om du har möjlighet att åka till en butik med lite utbud och prova och känna lite så rekommenderar jag personligen det.
 
Tack för alla råd. Dividerar kring ridstövel, minns jag fick ont i fotleden när jag hade ridstövlar som ung,men kanske berodde på annat.
Väst, antar det finns modernare idag som är lite mjukare?
Det finns så mjuka fina stövlar nuförtiden, så det går säkert att hitta några som är sköna. Annars funkar det ju även bra med ridskor + shortchaps. :)
 
Tack för alla råd. Dividerar kring ridstövel, minns jag fick ont i fotleden när jag hade ridstövlar som ung,men kanske berodde på annat.
Väst, antar det finns modernare idag som är lite mjukare?

Ja, de har blivit betydligt bättre under åren. Det finns ett flertal modell på säkerhetsvästar, åk till en ridsportsbutik och prova flera olika så du vet vad du gillar.
 
För ridning på ridskola en gång i veckan hade jag valt ridskor och shortchaps framför ridstövlar. Skorna är mer mångsidiga, du kan ha på dig skorna hela tiden. Stövlarna är ju sådär att ha på sig när man inte rider. Jag väljer helst inte stålhätta på skor jag tänker rida i, däremot har jag stålhätta i mina arbetsskor som jag inte rider med. Men visst har jag ridit i blundstones emellanåt, men jag skulle inte vilja ha det som enda ridskor.
 
När jag var barn/tonåring hade jag skor + chaps eller stövlar som funkade även vid häst/stalskötseln, men så skulle jag aldrig välja nu. Jag avskyr att rida i skor, tycker det är obekvämt och ostadigt. Det är dessutom svårt att kombinera vettiga stallskor med skor som är bra vid ridning..
Jag hade alltså satsat på stallskor och sedan bytt till ridstövlar till ridningen. Det funkar ju utmärkt även på ridskola.

Hjälmar finns en uppsjö, finns tester att läsa på internet om säkerheten men det är också viktigt att hjälmen är bekväm och att passformen funkar för ditt huvud. Bäst att åka till ridsportsbutik och prova!
 
Jag har börjat rida igen på ridskolan.
Jag har provat på rida och jag älskade det. Så..jag ska fortsätta. Men insett jag behöver köpa hjälm,ridstövlar(eller ridskor?vad är bäst) och ridbyxor.
Jag kan tänka mig betala lite mer för hjälm och stövlar(eller ridskor)

så.. tips på hjälm? Vad ska man tänka på? Vad ska man tänka på gällande stövlar/skor?

när jag var tonåring så fick jag köpa det billigaste. Nuär jag vuxen så då gäller inte det riktigt. Jag kommer bara rida en gång i veckan men vill inte tumma på säkerheten

Jag gillar absolut inte back on track mips hjälm. Föredrar en lite lättare och skönare hjälm. Har haft Samshield och Uvex bland annat. Föredrar även stövlar framför ridskor och chaps men det är en smaksak. Köp inte för hårda dressyrstövlar om du tänker hoppa också, det tycker iaf inte jag blir så bekvämt. Ska du köpa säkerhetsväst också?
 
Tänkte köpa säkerhetsväst vid ett senare tillfälle. Aha, så sen hjälmen är lite tyngre?
finns det inte allroundstövlar för både och? Blir inte mkt hoppning nu ibörjan
 
Tänkte köpa säkerhetsväst vid ett senare tillfälle. Aha, så sen hjälmen är lite tyngre?
finns det inte allroundstövlar för både och? Blir inte mkt hoppning nu ibörjan

Jag tycker inte att min backon track-hjälm är tyngre. Inget jag reflekterat över alls. Åk och prova och se vad du tycker. MIPS-teknologin ger en säkrare hjälm.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 401
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
988
Senast: Emro
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 655
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp