Börja rida seriöst i vuxen ålder och kommit långt?

skuggi

Trådstartare
Jag undrar om det finns några här, eller om någon här känner till folk som först i "vuxen ålder" bestämt sig för att satsa på högre nivåer inom någon gren, typ dressyr eller hoppning, och klarat det?

Om man tänker sig att man är en normal hobbyryttare i 30-årsåldern, hur duktig kan man tänkas kunna bli om man lägger manken till?
Upp till vilka nivåer skulle man kunna tänka sig iaf kunna vara med och tävla, om än inte vinna?

Och vi förutsätter att man inte köper en häst i miljonklassen som redan kan allt, samt att man inte säger upp sig från jobbet och hyr in Anky som PT :D utan lite mer normala förutsättningar.
 
Sv: Börja rida seriöst i vuxen ålder och kommit långt?

Man kan komma hur långt som helst tror jag som vuxen om man har en bra grund och mycket pengar till bra hästar och tränare.
 
Sv: Börja rida seriöst i vuxen ålder och kommit långt?

Har en i min klubb som började rida när han var runt 25. Idag har han ridit upp tom 1,50 och startade unghäst VM. Dock så tycker han nu att han är lite gammal så han rider "bara" 1,40
 
Sv: Börja rida seriöst i vuxen ålder och kommit långt?

Ha! Coolt! :bow:

Det känns som att "alla" duktiga/kända har hållit på och tävlat på elitnivå typ sen de var barn, kul att några kommit långt fast de började sent! :bump:

Anledningen till att jag frågar är att jag nyligt hittat en så bra tränare, jag utvecklas plötsligt väldigt mycket i min ridning, hittar mig själv och min känsla som ryttare. Så har jag en unghäst på tillväxt som kanske kan bli rätt fin, säger en del... Så då börjar man ju drömma om att kunna "komma nånstans" på dressyrbanorna framöver... :idea:
 
Sv: Börja rida seriöst i vuxen ålder och kommit långt?

Haha! Jag har jobbat hos Paula och tänkte på henne när jag läste rubriken, men du hann före;)
 
Sv: Börja rida seriöst i vuxen ålder och kommit långt?

Patrik Kittel började väll rida som 13-åring om jag inte minns fel. Det är ju inte direkt "som vuxen", men ändå ganska sent om man jämför med de flesta som är uppväxta på hästryggen.

En fördel för oss som håller på med ridning är ju att man i många fall kan hålla på LÄNGE på hög nivå, inte som en elitgymnast som blir "pensionerad" vid +20 typ :eek:

Så klart att vi över 30 också kan ha en hyffsad framtid på banorna :D
Men intressant att höra om verkliga fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 285
Senast: krambanan
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 601
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp