börja rida ny häst

M

mira

Hur lång tid brukar ni vänta innan ni börjar rida er nya häst, fick hem min i torsdags kväll, än så länge har jag bara borstat och myst inne i stallet, hon har gått ute i hagen och fått lära känna de andra hästarna.

Sv: börja rida ny häst

Jag tog hem min häst en tisdag, Hon kom vid 3 och fick då vara kvar inne i stallet. Då hon var jättecool med flytten så red jag henne redan dagen efter. Skrittade lite bara. Tog det lugnt i några dagar och red sen som vanligt.

Tycker det beror lite på hästen.

Mammas häst fick ta det lugnt några dagar när han kom till stallet för han stressade upp sig rätt rejält samt så tog det lite tid innan han kunde gå ihop med de andra hästarna fick pussla om lite i hagarna.
Sen så skulle han stratas igång långsamt också så det var skritt som gällde i ca 2 månader innan vi började göra något.

Jag brukar vänta ca 1 vecka för att den skall hinna vänja sig vid allt....pysslat om den, gå på promenader runt omgivningen m.m.

Jag tycker att det beror mycket på hästen, en del har väldigt svårt att anpassa sig till nya miljöer och människor. Jag väntade en vecka innan jag red första gången, men jag promenerade mycket för att han skulle få vänja sig vid miljön runtomkring. Dem behöver ju också bli mycket ompysslade så att de känner sig trygga!

Jag känner igenom hästen från marken först. Tömkör och lär känna av individens hörsamhet och jag får då en hint om vad jag ska börja med;). Känns hästen bra kan jag sitta upp redan dag 1 annars jobbar jag vidare från marken tills vår kommunikation känns bra.

Min häst var inte riden på två år nu närh an kom till mig men ha började arbeta honom andra dan longerade honom då!
sen rullade de på ty p 4 dar efter red jag första gången men de blir juh lite annat för mig för ja had eledare då och sådär :D så så jobbigt var de nog inte

men rid du de kan väll vara skönt för den att komma igång?

Senast dagen efter har jag börjat rida. Varför vänta så länge? Lika bra att hästen får börja vänja sig vid sitt nya liv på en gång och i det nya livet ingår ju att bli riden av den nya ryttaren. Sen har den ju ungefär 23 timmar kvar av dygnet att lära känna sin nya box/hage/kompisar etc.
Sen har jag bara haft hästar som har anpassat sig på en gång, inte varit oroliga eller något när det kommit till nya ställen.

Varför vänta en vecka??! :confused:
Då finns ju bara risken att hästen går och laddar och får en massa onödig överenergi. Dessutom kan det ju bli till en stor grej för ryttaren om man går och väntar på första ridturen.
Jag rider dagen efter eller ev. redan samma kväll. Dagen hästen anländer får den känna in omgivningen/nya kompisar osv men sen rider jag typ som vanligt. Första turen känner man av knapparna, checkar av lite. Sen tränar man på. Förstår inte varför hästen ska VILA på ett nytt ställe??
Jag tävlade redan första helgen på min unghäst :D Funkade bara bra. Iofs bara en LB klass men det var kul att testa på att åka iväg med honom. Han skötte sig bara fint!

Nirak

Det är olika från häst till häst, endel har behövt några dagar på sig att "hitta hem" endel har vi ridit dagen efter de kommit och åkt och tränat efter ett par dagar.

Det viktigaste tycker jag är att de får bekanta sig med allt det nya, både hästar och människor.
Sitt nya liv helt enkelt:)

Så känn efter sjäv! Är hästen lugn i sin nya miljö? Gå ut och gå en sväng, visa runt:D

Sen tycker jag att hästen ska få lära känna hästarna i lugn och ro, det är jätte viktigt för mig att hästarna mår bra ihop.
Har tagit hem hästar som min bara har avskytt, och de har faktiskt fått åka hem:smirk:

Jag tycker det beror på om hästen är uppstallad eller på bete. På bete behöver hästen lite tid att komma in i flocken, står den på stall tycker jag man kan börja rida redan en dag eller två. Ingen mening med att ha hästen ståendes och bli stallmodig, det bäddar bara för problem. Däremot tycker jag inte att man ska kräva särskilt mycket fysiskt eller psykiskt då hästen kanske är trött och har inte vågat slappna av under nätterna riktigt än. Men en lättare tur i skogen eller lite motion på ridbanan är nog bara bra så den får rasta av sig lite.

hej! jag vet detta hör inte hit men hur läggerman in en egen tråd i förumet, det finn sju ingen stans där man trycker. Å hittar inte hjälp mig..

Gå in på det forum du vill skriva i, och välj den blåa knappen "skapa ny tråd" ovanför alla andra trådarna. :idea:

Jag tog hem min häst en Onsdag ( Faktiskt för prick 2 månader sen ;). Sen så red jag på Torsdagen, (dock var han stressad då, men det får man nog räkna med) Sen fredag var han lugn igen. Sen red jag som vanligt bara :)

I mitt stall har vi också ridit en liten sväng första dagen, en halvtimme eller så. Mest för att hästen skall vänja sig. Det är ungefär samma princip som att vi sätter grimma på fölet en liten, liten stund redan första dagen efter fölningen.

//Phillippa, ivrig :P

Senast ändrad av en moderator:

När fick hem min nya häst (ca 2 månader sen) red jag ut en sväng dagen efter hon kommit hem, samt även nästa dag, sen tappade hon tyvärr en sko och fick gå i hagen i en vecka...
Men jag tycker att man kan börja rida redan dagen efter, en stabil häst klarar väl av det. Annars skulle det ju vara konstigt varje gång man red ut på en ny väg...
Samma dag tycker jag kanske är lite överkurs, då vill jag låta hästen gå och vänja sig vid närmiljön.

Jag fick hem min häst på lördagen, på söndagen red jag henne lite i ridhuset, ville se lite hur hon reagerade på nytt ridhus, och det var ganska bra miljöträning för det var två andra hästar där inne och den enas ryttare hade med sig sin dotter (en jävligt dryg unge på 3-4 år) som sprang runt i ridhuset och smällde i dörrar. Men Happy brydde sig inte :bow:
På måndagen (=två dagar efter att hon kommit) så började jag med dressyrlektioner :)

Okej, vad härligt med eget ridhus :bow: Själv måste jag åka med hästtransport för att få min häst till närmaste ridhus :smirk: Men sånt får man leva med ;)

Okej, vad härligt med eget ridhus :bow: Själv måste jag åka med hästtransport för att få min häst till närmaste ridhus :smirk: Men sånt får man leva med ;)

Nej, vi har inget eget ridhus men första veckan/veckorna stod jag på ridskolan innan jag flyttade till ett litet stall ca 2 km därifrån...
Men rida gör jag till ridhuset :)

Jag brukar inte hoppa upp innan jag ser, och känner, att hästen känner sig trygg i stallet och med sina kompisar. Men framförallt med Mig! Tar små promenader istället. Förstår inte denna hysteri med att sätta igång på stört, det är ju trots allt ett trauma (tycker Jag) att flytta - de får bryta med sin flock, rutiner...allt. Klart de behöver tid på sig! Och det får ta den tid det tar.

Enda gången jag gått emot den principen var när jag hade hämtat Misse...men jag var mest nyfiken på att sitta på honom, han var ju hur stor som helst! :eek:(170 cm). Det var dagen efter han kommit...skrittade bara i 10 minuter.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama