Börja rida islänning!!

H

hendelpendel

Nu i sommar ska jag börja rida en islänning, vilket jag aldrig gjort förut. Kan det grundläggande som att få upp honom i tölt och så, men hur rider man? Rider man somvanligt eller har man speciella saker försig? :bump:

Värsta okunnig.. :angel:

Sv: Börja rida islänning!!

Man rider som vanligt, det svåra är ju just att hålla ordning på de extra gångarterna, det är ju inte bara att skänkla på som med tregångare.

Kan ju bara tala för mig själv, men jag rider som vanligt, alla hästar är ju olika men jag gör inget speciellt. Eller jo, jag använder rösten mer eftersom det är till stor hjälp med gångarterna.

Jag rider helt vanligt sedan har jag även turen att har en häst med 4 väldigt välseparerade gångarter, så det blir inte så mycket krångel för mig.

Det är svårt att förklara med ord hur man gör när man töltar. Jag har haft islandshäst i snart 15 år och ingen kunde tölta när jag fick dom.
Så med den första gick jag på en kurs och fick tips och sen fixade jag det själv.
Fråga nån med islandshäst om tölten, det är inte så svårt.

När jag rider min grannes islandshäst brukar hon(grannen) säga att det är lättare att sitta ner i både tölt och trav.Har inte ridit isisar själv så länge men jag älskar dem redan:rofl:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka