Börja rida igen

Zarro

Trådstartare
Ok nu har jag bestämt mig.
Jag ska testa på att rida igen.Har ju inte ridit på 6 år så hade tänkt att testa hur det känns först några gånger.
Men nu är det såhär att jag vill inte rida på ridskola.
Ska jag testa då att rida islandshäst trots att jag inte har tänkt mig att ha det sedan?
Eller ska jag försöka få tag på någon som kan lära mig att komma igång lite med ridningen igen?

Tanken är sen att jag ska ha en ponny kanske runt 145 cm som man både kan rida och köra.
Finns det någon bra för nybörjare som jag klassas som inom ridningen?

Sv: Börja rida igen

Hej!
Jag är i samma situation som du :)
Men jag ska börja på ridskola för jag känner att det är det smidigaste sättet att få tillbaka det man har glömt. Jag har tittat lite i en hästbok och märkt att det är så mycket som jag har glömt bort! Olika namn på övningar och hästens kroppsdelar, att sitta ner vid rätt tillfälle under lättridning, vissa hjälper har jag helt glömt bort o.s.v.
Men om du inte vill rida på ridskola så är det väl bäst att du ändå hittar någon som kan agera instruktör. Annars kommer du ju säkert bara åka häst och inte utvecklas något.

Var i kungsbacka bor du? Hur länge har du ridit innan du slutade? Vad klarar du av ridmässigt. Nu menar jag inte om du kan göra skänkelvikning eller så, utan mer om du klarar av en sprallig häst eller kan sitta kvar om en häst bockar?

Kanske har ett alternativ.

Var i kungsbacka bor du? Hur länge har du ridit innan du slutade? Vad klarar du av ridmässigt. Nu menar jag inte om du kan göra skänkelvikning eller så, utan mer om du klarar av en sprallig häst eller kan sitta kvar om en häst bockar?

Kanske har ett alternativ.

Jag har ju haft en foderhäst i två år nu till en shettis men han ska ju tyvärr flytta nu.
Jag bor 5 min från centrum och 8 min från stationen.
Jag är ännu nybörjare.Har mest ridit på snälla hästar innan men det är klart att våran fd ponny gjorde lite dumma saker ibland.
Ridit från jag var 7 år till jag var 16 år minus kanske 2-3 år som jag inte red så ordentligt.

Okej, lite långt bort tyvärr. Jag bor i varberg.
Annars hade vi haft en snäll gammal häst som kan göra några glädjeskutt i mellanåt som behöver en medryttare i vinter. Synd att du inte bodde närmare.

Såg att du funderade på islandshäst, och tro mig, är du nybörjare så är det inget bra alternativ om du vill rida. Vill du ut på en tur och åka så funkar de bra. Men vill du börja rida så gör det inte svårare än du måste, jag har ridit islands i två år nu och fortarande inte blivit någon stjärna, jag har ändå ridit 12 år på vanlig häst.
Alla säger att det är svårt att rida islands och vissa överdriver väldigt, men om inte hästen har superkoll och toppenbra gångarter så är det svårt att rida på ett bra sätt. Det är svårt med gångarterna och många underskattar det. Undet de första månaderna så kände jag ingen större skillnad på grispass och tölt!
Islandshästar är svåra att rida även för väldigt erfarna ryttare (nu syftar jag inte på mig) och det är väldigt svårt för en nybörjare. Då blir det faktiskt mest åka med och var glad. För det tar tid innan man lär sig rida de extra gångarterna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 466
Senast: Roxy
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka