börja rida efter betäckning?

Z

Zimzalabim

vet inte vart jag skulle posta den här men hoppas det blev rätt. hur långt efter att stoet är konstaterat dräktig har ni börjar rida henne? man vill ju inte riskera att det inte blir något föl bara för att man vill rida så fort som möjligt. räcker det med att vänta 1 månad?

Sv: börja rida efter betäckning?

Jag har ridit min hela tiden men bara lugna skritturer. Hade en komps som skulle sätta igång sin häst samtidigt så vi gjorde sällskap rätt ofta.
Sen är det väl fram till dygn 45 man ska ta det lugnt?

Japp, man ska ta det lugnt i 45 dygn efter sista betäckningen/insemineringen. Lugna ridturer kan man ta, men man ska inte utsätta stoet för större påfrestningar.

Japp, man ska ta det lugnt i 45 dygn efter sista betäckningen/insemineringen. Lugna ridturer kan man ta, men man ska inte utsätta stoet för större påfrestningar.

Har faktist inte tänkt på det dära :o Ska betäcka mitt sto i morgon. Men hur hårt ska man rida då? Jag ahr hört att man kan rida direkt efter och bara ta det lugnt i slutet. Att det är då man bara ska ta lugna skrittturer hellst barbacka då vissa ston kan bli irriterade på sadelgjorden.. Hjälp :bow:

jag har hört att man ska ta det lugnt de första 45 dagarna som ni sa. sedan kan man rida hårdare och nästan som vanligt tills stoet själv säger ifrån. vet inte om det stämmer men har hört att det är så. :confused: tänkte i alla fall låta mitt sto få gå och skrota ett tag för att sedan rida lite lugna turer i skogen. i höst ska jag väl rida som vanligt i stort sett. :)

Som jag upfattat det, har visserligen hört olika bud men en sammanfattning iaf. Är att man de första 45 dygnen ska ta det lugnt, antingen låta hästen vila helt eller bara skritta. Vissa rider som vanligt men hoppar INTE. Sen kan man rida stoet som vanligt med naturlig nedtrappning med tiden. Stoet talar nog om detta själv...;)

Jag har också hört 45 dygn med lugn ridning. Tjejen i mitt stall som hade ett dräktigt sto red som vanligt sedan, vi brukade rida ut tillsammans. Men man märkte sedan att hon blev trött fort, så hon trappade ner och red inte alls de sista 2 månaderna eller ngt sådant.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar