Jag började rida på ridskola igen i våras, efter fyra års uppehåll från hästar (hade egen). Jag älskar det!
Min ridskola fungerar inte alls som den ridskola jag red på när jag var barn, så det känns som att det kan vara väldigt olika. På min nuvarande ridskola kommer du en stund innan lektionen (de flesta kommer runt 45-30 minuter, men det beror på hur snabb du är på att görai ordning) och läser på listan utanför kontoret vilken häst du ska göra i ordning. Det ingår att mocka ut eventuellt bajs och se till så att vattenkopp är rent. Stor vikt läggs vid horsemanship.
Under lektionen rider vi till stor del självständigt. T ex skrittar vi ofta fram ute och rider sedan fram enskilt. Skulle vi rida inomhus och vara många hästar (minns inte exakt antal nu
men det är väl kanske mer än 5 eller så?) så ska alla rida i samma varv, men annars är det helt fritt. Ja, vi får övningar förstås, men det är sällan "rida på led". Lyssna på ridläraren och ha lite uppsikt omkring dig, så går det bra.
Hästarna är inte skänkeldöva
Sedan finns det hästar som är piggare och vissa som är lugnare, förstås, men det har jag upplevt med privathästar med. Många av våra lektionshästar ingår i ett system som gör att de har en särskild lektionsryttare som "sin" - en person som tävlar och tränar hästen som komplement till hästens jobb som ridskolehäst.
Efteråt tar vi ut hästarna. Jag rider i sista gruppen för dagen så vi kvällsfodrar alltid. Borstar av, svampar eventuellt svettiga hästar, sköljer smutsiga skydd och gör i ordning. Inget märkligt egentligen.
Så vad du ska du tänka på? Att besöka ridskolan innan du börjar, skulle jag säga, för att få känna på hur det känns. Jag fick provrida i en grupp och jag var oerhört imponerad när jag gick därifrån. Det var inte alls som jag kom ihåg det från att rida på ridskola när jag var barn, utan så oerhört mycket bättre! Dels är hästmaterialet annorlunda, dels är hela "tänket" runt hästarna annorlunda. För att citera informationsmaterialet så är min ridskola en "ridskola med fokus på skola"
Visst gör vi "roliga saker" (typ tävlar poänghoppning inom gruppen eller rider programridning) men det är alltid fokus på hästarnas bästa och på att vi ska kunna utvecklas som ryttare. Jag sitter och räknar ner till höstterminen börjar
Att nämna: Att sitta upp på en häst och rida en timmes ganska ordentligt dressyrpass efter att inte ha ridit på fyra år ger dock ganska mycket träningsvärk