Börja om med 20 årig häst?

kossankaj

Trådstartare
En tjugoårigt halvblod som inte ridits regelbundet på några år. Går det att sätta igång och rida? Få en kondition som räcker för främst skogsturer några dagar i veckan ? Hästen är fräsch och mycket pigg och glad. Vill springa och vill framåt hela tiden , mycket motor. .blir dock flåsig bara av att ut och skritta i lite terräng just nu. Vad tror ni ?

Lång och försiktig igångsättning och medvetenhet om risken för skador. Lär ju inte bli mer än promenadridning även igångsatt.

Men varför inte om hästen tycker det är kul?

Min fick en gaffelbandsskada som 18 åring, var konvalescent i ett år och sattes sedan igång väldigt försiktigt under nästan ett år. Han är nu 23 år och tävlas för fullt i We på LA nivå, tränas i We och dressyr 2-3 gånger i veckan övriga dagar varierad skogsridning. Han är hur fräsch som helst och älskar sitt aktiva liv. Kräver dock mycket omsorg som regelbunden ET , bra mat, bra skoning mm men det är han värd. Så ge hästen tid och omsorg så kan du säkert ha stor glädje av den i många år.

Självklart. En försiktig igångsättning som man inte går för snabbt fram med, och en uppbyggnde ridning i allmänhet så kan hästen lätt hålla ett par år till. :)

De gjorde någon undersökning på äldre personer 70-90 år gamla och såg att de, precis som unga personer kunde bygga muskler och kondition lika snabbt och lätt.
Problemet med dem var endast andra åldersrelaterade saker som stela leder och sådant.

Så, med det sagt är det inga problem med kondis och muskler men man ska vara uppmärksam på andra saker som kan sätta stopp för träningen. Men, som det verkar har du inga problem med det just nu iallfall.

Sätt igång sakta och öka lite i taget bara....precis som med vilken otränad häst som vanligt.

Jag vill gärna se källa på det, eftersom det finns mycket forskning som berättar motsatsen.

Hörde det på tv för några år sedan eller om det var en artikel i en tidning och kommer inte ens ihåg vilket program det var, eller tidning.......... jag tror inte jag kommer hitta någon........men ska försöka.

Det är egentligen oväsentligt för tråden, men jag tycket det är oerhört tråkigt om fel information sprids.

Att sätta igång hästen i tråden känns meningsfullt, för hästen verkar tycka det är roligt. Inte för att den ska gå GP inom ett år. Det spelar ju inte så stor roll hur snabbt eller långsamt muskler återbyggs, utan ATT de gör det.

Fel information kan däremot spela större roll.

Det jag snabbt kunde läsa mig till är att träna som äldre fungerar utmärkt och är bra och borde göras mer frekvent. Speciellt styrketräning.

Det som var det man skulle tänka på är det jag skrev först, ålderrelaterade problem, som att man behöver mer protein då man inte tar upp det lika bra samt sätt igång långsamt då benen (skelettet) måste stärkas igen.

Så oavsett om jag har fel i mitt översta inlägg om att kondis och styrka byggs upp lika snabbt. Så har det som @Lovisaleonora säger ingen betydelse eftersom hänsynen till de åldersrelaterade problemen ändå måste tillgodoses.

Sedan kan jag tycka att vi generellt motionerar våra hästar för lite så komma upp i någon så ansträngande nivå i slutänden, att det kan bli farligt, är nog svårt.

Har du bara koll på och lyssnar på att häst verkar pigg o glad - KÖR PÅ! Hästen vet ju inte hur gammal den är ;) Det är bara vi människor som har åldersnojja.

Jag satte igång mitt sto igen som 22-åring efter att hon fått sitt sista föl året innan. Nu är hon 25 och fungerar utmärkt till skogsridning och lättare dressyr.

Började med att skritta under ryttare i flera månader, tömkörde parallellt efter en månad eller två med syfte att bygga kondition och jobba i orm utan att behöva balansera upp en ryttare. Varvade med långa promenader vid hand.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.