Börja om från början

Z

Zab

OK, först och främst vill jag göra det klart att jag inte ber om råd. Jag vill bara veta varför hästen gör såhär. :P
Hur jag ska hantera det känns ganska självklart; jag börjar om från början och gör det rätt, med hjälp, den här gången. :angel:

Men nu till frågan..
När jag fick Crow började jag rätt snabbt sitta på honom. Jag gick väl lite för fort fram, lurades av att allt gick så bra och att han var så lugn. Ganska snart red vi ut, med tryggt sällskap. Ja, egentligen direkt när stopp funkade inne på gården, vi har ingen annan inhägnad.
Allt gick bra i några veckor, sen red jag ner till dammen, några hundra meter från huset bara. Han hade varit där förr och så. Tänkte försöka öka tempot lite efter att bara ha skrittat förut, flytta i sidled, svänga och stanna gick redan bra och han var väldigt lugn, men han förstod inte skänkeln, så jag tog ett spö med mig, petade och smackade. Han ökade lite tveksamt tempot och fick en massa beröm. Saktae av och gjorde om, det skulle bli sista försöket tänkte jag och sen skulle han få svalka sig i dammen. Han lyssnade bra och ökade tempot, fortsatte att stadigt öka tempot trots att jag försökte stanna men verkade inte alls rädd, mest förvirad. I efterhand har jag klurat ut att mina vikthjälper tydligt sa ''fram'' medans tyglarna sa ''stanna'' och han lyssnade mer på vikten..
Hur somhelst föll jag av och bröt handleden (skitsadeln gled runt), då fick han naturligtvis full panik och sprang ner till hagen. Blev att pappa tog hand om honom och sen körde mig till akuten med lite operationer som följd.
Jag blev naturligtvis rädd, och tränade bort det på Dacke, den säkra hästen. Kunde inte göra mycket på ett par månader, handen är fortfarnde inte helt bra (bröt den i maj tror jag) och nu har jag börjat med Crow igen. Den är gången har jag en duktig tränare til hjälp, och förarbetar mer seriöst.
Men igår och idag hängde jag lite på honom, ska vänta med att sitta upp några veckor till, har inte ens börjat med galoppen i longering, men tänkte börja vänja honom lite vid sadeln och vikten eftersom han blivit nervös (han har ju trots allt accepterat det helt ok innan). Igår gick det bra, lite spänd men stod stilla de få ögonblick jag hängde, fick beröm och fick gå runt lite och slappna av innan jag gjorde om det några gånger. Nu i morse provade jag lite igen, det blev rodeo, utan ryttare. Efter lite jobb gick det dock rätt bra och vi slutade för idag.

Men varför? Det är ju som om han aldrig haft någon på ryggen! Han är vätrre nu än första gången med ryttare..han bockade inte då utan var helt lugn, bara lite förvånad och lätt osäker på vad tusan jag gjorde där. Har han blivit så rädd när jag ramlade av? Eller vad kan det vara? Han reagerar mer på sadeln nu än han gjorde när jag lade på den första gångerna efter avramlingen. Jag har suttit några få sekunder mellan avramlingen och nu, han var väldigt stressad men gjorde inget då. Från marken är han en ängel, speciellt sen vi började med longeringen. Gör sitt bästa hela tiden (nästan iaf:P)
Men vad har ''förstört'' honom? Han har inte ont (bl.a. lugnar han ju sig när jag hänger några gånger, reagerar inte när jag hoppar uppåt och lägger vikt i stigbygeln utan bara när jag hänger över sadeln.) utan han är helt enkelt rädd. Det är inte bara dumheter heller, utan det är ''äkta''.
Mitt romantiska sinne vill ju att han inte tycker om det pga att han är rädd att jag ska skada mig igen, men logiken passar inte riktigt ihop.. :rofl:

Som sagt, inga råd om hur jag ska lösa det, jag har en plan, men gärna spekulationer om varför han reagerar såhär.

Sv: Börja om från början

Jamen det är väl rätt klart!
Det var ett litet trauma för hästen att matte plötsligt inte satt kvar och att det istället hamnade en läbbig pryl under magen (sadeln alltså). Något helt nytt, totalt utan tillvänjning.

Sedan blir allt annorlunda ett tag (dvs du red inte honom längre), och när du sedan kommer och ska sätta igång honom igen så har du troligtvis ett helt nytt kroppsspråk och lukt (dvs du är lite rädd eftersom det var ett trauma för dig också)

Sadeln var kanske inget konstígt första gången efter, men eftersom du är så "konstig" (du gjorde kanske en stor sak av att lägga på den igen?) så blir det läskigt med den också.

Även om du kanske inte känner dig ett dugg rädd, och tycker att du gör precis som före avsittningen, så är du förmodligen rätt så spänd.

Jag lovar att inte ge råd, men lycka till kan jag väl säga?! :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Börja om från början

Jo.. rädd var jag ju de första gångerna.. och jag är säker på att han reagerade av att matte nästan får panik bara av att titta på honom.... :rofl:

Men just sadeln har aldrig varit svår (fd travare, inte startad men van vid ''rygg-saker''), det är först för några dagar sedan han reagerade på den.. Oo Och sadlat har jag ju gjort.. Ända vet jag bara att det inte är ''dumheter'', trots att den aldrig krånglat innan.

Men visst, han reagerar helt säkert på min rädsla.. bara skumt att han reagerar mer nu när jag är mindre rädd än förut..

Och lycka till är naturligtvis helt ok :P

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 372
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 179
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
830
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama