Börja med western?

G

Gullregn

Heysan!
Jag har ett nordissto hemma som jag rider i skogen, vi båda är riktiga skogsmullar.

För ett år sedan blev jag intrudicerad till att hästen går i form, tidigare hade jag bara åkt häst och visste bara att det var bra att hästen krökte på nacken (har dock aldrig sågat ner hästen eller liknande, utan struntade bara i det).
Alltså är jag ganska ny på det här med att hästen går i form men jag skulle väldigt gärna vilja att min häst reds på bästa sätt och för henne tror jag att det är western. Jag vill att hon ska lära sig att bära upp sig själv och mig på bästa sätt :D

Men jag tänkte, hur gör man egentligen för att hästen ska bygga upp sig i western? är de att man ska få hästen avslappnad och avspänd så går den naturligt i form? För på de videos och liknande som jag sett på youtube så ser ju hästarna väldigt avslappnande ut.

Eftersom både jag och pålla är skogsmullar kan ingen av oss om t.ex. skolorna, framdels- bakdelsvändning etc. Men kan man få henne avslappnad i alla fall?

Jag kan ju nämna att jag är riktigt pank just nu satt jag har inte råd att "köpa" någon tränare eller liknande. Jag kanske kan titta på tävlingar eller liknande på helger, dock tror jag inte att western är så vanligt där jag bor.
Några tips?
Kan ju nämna att jag har läst på mig om att hästen ska gå i form till hundra procent, satt jag kan det i teorin, dock är det svårt när man väl sitter på hästen.

Sv: Börja med western?

Jag är också skogsmulle(troll) men som jag förstått det så är träning av skolorna just vägen till att ge hästen möjligheten/styrkan att bära sig i form så det är nog där du måste börja.

Så att klättra i skogen kan inte ge samma styrka?

Jag skogsmullar jag med och har väl egentligen aldrig gjort så mycket annat.
Det händer att jag rider lektion emellanåt och är det en sak tränarn aldrig sagt något ont om så är det hästens bärighet!
Visst, det är ingen prydlig tävlingsform, men den fyller sin funktion.
Vi kan öppna (sluta har vi inte fått kläm på) men det är inget som används ofta.
Det är en fjordkorsning jag har, en trevlig liten körhäst. Han har väldigt god bärighet i sig och funkar bäst om man inte stör honom.

Så att klättra i skogen kan inte ge samma styrka?

Alltså... med viss reservation för missförstånd. :) Klättra i skogen ger ju styrka i bål, rygg och rumpa. Men vill du få hästen att gå i en form där den trampar inunder sig behöver du lära den att göra det, främst via skolorna. Det bästa är att göra både ock, träna upp styrkan (förutsättningarna) i skogen och finslipa med skolorna (styrka och finess).

Ah, jag förstår.

Frågan är bara hur jag ska lära mig och hästen skolorna. Jag vet hur hästen ska gå och så, och jag har försökt lite smått från ryggen men min häst vill inte som jag vill xD
Är det lättare att lära från marken?

Det kan vara en idé. Vissa hästar behöver lära sig från marken först.
Annars är ett vanligt fel att man tar för stora steg, man går för fort fram.
Börja med att bara be hästen böja sig lätt i halsen åt båda håll. När det verkar som hästen förstått det kan man öka böjningen. Sen lär man hästen vika undan för skänkeln, så man kan flytta bakdelen dit man vill ha den. Och så fortsätter man, sakta men säkert, tills man har en hel rörelse. En del hästar behöver knappt nån tid alls medan andra behöver väldigt mycket tid.
Jag tänker att när man ändå inte har några tävlingsambitioner kan man lika gärna ta det lugnt och träna när man känner för det, inte ha några speciella krav på sig och hästen.

Själv har jag satt som mål att hästen ska lära sig sluta i vinter. Mars har vi sagt som "utvärderingsmånad". Ingen stress här inte :D

Jag tycker absolut du borde ta hjälp av tränare.

Har man råd att ha häst har man råd med tränare också.

Det kan så lätt bli fel annars när man är så okunnig.

Jo, det är sant, det är väl bara det att det är pappa som betalar för hästen medan jag får betala kostnader som utrustning, träning etc (han betalar veterinär). Han tycker att ridning är att sätta sig på hästen och rida runt (han är en trav människa) så han fattar inte det här med att man faktiskt måste lära sig nya saker och ha hjälp av andra människor. Har försökt att övertala honom massvis av gånger men han är så anti.

Plus att jag får just nu bara femhundra kronor i månaden som jag ska leva på, dvs köpa allt utom mat xD
Och bortsett från de så har jag ingen som kan köra mig och hästen och vi har inga bra möjligheter att någon tränare skulle komma hit.

Kan tillägga till alla att jag testade att träna Gullis (som hon heter) från marken. Det gick super :D :D
Jag fick henne att ta några steg (jag har nosat på att få henne gå i öppna lite grann från ryggen tidigare så hon förstod lite från början vad jag ville) och det gick jätte bra :D
Tänkte fortsätta från marken och träna henne små steg och sedan när hon kan från marken kanske tio steg eller så så tänkte jag göra det uppsuttet :)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka