Börja med trav

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare IndianaJones
  • Startdatum Startdatum
I

IndianaJones

Sedan några dagar är jag för första gången på nära 15 år hästlös. Eftersom jag sedan ett år tillbaka varit arbetslös i perioder har hästinnehavet mer och mer kommit att kännas som en mycket tung ekonomisk börda, vilket har påverkat lusten och glädjen.

Min ena häst sålde jag redan förra sommaren, då jag insåg att jag skulle komma att bli arbetslös. Min fjordvalack, som jag haft i tolv år, gav jag häromdagen bort till en vän. Han har gamla pålagringar, så han kan inte säljas annat än billigt och sälja billigt till okänd vill jag inte (hellre hade jag slaktat honom). Därför blev jag glad när min väninna gärna ville ha honom, för hos henne vet jag att han får det bra.

Nåväl, att vara hästlös innebär ju också möjlighet till nystart med hästeriet. Jag är helt inställd på att det skall bli ny häst framöver när arbetssituationen och med den ekonomin stabiliserar sig. Frågan är då vad för häst. Hittills har jag alltid haft fjordhästar och så en kallblodstravare som var ridhäst. När jag ägde henne var jag inte intresserad av trav alls.

Men för någon månad sedan var jag på travet (Bergsåker) och blev då lite biten måste jag erkänna! Så tankarna började snurra - kanske skulle man skaffa sig en travare på lite sikt? Ett kallblod skulle det definitivt vara. Rida kan man ju göra på den också och jag är lite förtjust i fartsporter, både med häst och hund.

Men frågan är - hur börjar man? Jag är ju inte direkt femton år och kan knacka på i närmaste travstall och börja sköta hästar längre. Finns det några bra böcker eller hemsidor man kan läsa? Jag kan alltså ingenting men gillade verkligen stämningen och miljön på stallbacken! Och kallblodstravare har jag ju erfarenhet av och ett gott öga till som hästar.

Mitt sto hade gått premielopp som tvååring. Kan det vara en bra väg att kanske köpa en sådan häst igen, när det nu blir (det kan ta flera år till det är dags), så att grundträningen finns? Det kan väl vara en bra väg in i sporten?

Jag skall i alla fall börja studera kallblodsstammar. Det kan ju vara en god inledning.

Jag ser inte mig själv som körandes lopp, men att på sikt äga en travare och sköta grundträning själv.

Hoppas ni inte skrattar ihjäl er åt mina novisfrågor! :D

Indy

Sv: Börja med trav

:p Nej du.....här på travforumet är stämningen god och alla är hjälpsamma så inte blir du utskrattad heller. :rofl:

Många av oss inom travet har samma bakgrund som du ...dvs ryttare som på "gamla" dar sadlat om.

Jag upplever travsporten som väldigt generös när det gäller att hjälpa och stötta varandra. Du kommer säkert att trivas här.

Om du kontaktar någon som kan lära dig grunderna i att köra/träna travhäst (finns säkert många som gärna vill ha hjälp med långsamkörning) så kan du lite senare gå B-tränarutbildningen.
Då får du licens för att träna men inte köra lopp :idea:

Själva licenskursen är mest teori där man lär sig tävlingsreglementet, djurskydd och diverse andra regler. Man gör slutligen ett skriftligt och ett praktiskt prov (selar på och kör några varv på banan).

Vi har nog några "kallblodsproffs" här på forumet som kan hjälpa dig med lite tips och idéer......på den "kallfronten" är jag helt ute och cyklar :o

Välkommen till oss på "trav" :bow:

Tack för det välkomnandet! Jag har också förstått att det verkar vara trevlig stämning inom travet.

Jag undrar om jag inte såg någon annons om travkurser någonstans...det kanske vore något vart det lider...men undrar var?

Indy

Många av travbanorna har "nybörjar" kurser där man får lära sig sele och lite hur travhästarna hanteras, det skiljer i vissa fall en del från ridhästar. Sen blir man nog aldrig för gamal för att gå in och fråga om man får hjälpa till, helgerna brukar det alltid behövas folk och då finns det mer tid att visa och lära. Det är en härlig stämmning inom travet och nästan alla är hjälpsamma. Så välkommen till sporten och lycka till!

IndianaJones skrev:
Jag undrar om jag inte såg någon annons om travkurser någonstans...det kanske vore något vart det lider...men undrar var?

Indy
Kolla på travsport.se och under travbanor, där kan du se de olika banornas aktiviteter.
Kul att du oxå "sadlar om" till travare.

giffan skrev:
Kolla på travsport.se och under travbanor, där kan du se de olika banornas aktiviteter.
Kul att du oxå "sadlar om" till travare.

Tack för tipset!

Vi får väl se hur det blir med sadlar och selar i slutändan, men som sagt - jag tycker det känns lite lockande att prova något helt nytt nu när det ändå blir en omstart p.g.a. hästlösheten. Sen får vi väl se NÄR detta blir (och vad!).

Men jag skall genast kolla travsport.se. Bor i Uppsala, så närmast är...? Solvalla?

Så finns det väl i Gävle och Eskilstuna inom tiomilsradie...

Indy

Hejsan

Jag är en total travnybörjare som ställde ungefär samma frågor som du för några månader sen och har fått ett jättefint mottagande här. Fick tex massor av bra länkar från ghost som jag gärna delar med mig av:

Stall Bredbyn http://www.stallbredbyn.com/

"En sida som handlar om lite allt möjligt, lite knapphändig information om pulsträning också."

ATG http://www.atg.se

"Här hittar du alla aktuella tävlingsresultat och egentligen precis allt. Om du kollar in grunderna och sedan Ordlistan så hittar du mycket förklaringar till våra uttryck. Den är mest riktad till spelarna även om vi aktiva också har mycket nytta av den."

Travsport http://www.travsport.se/start.jsp

"Det här är den stora sidan för aktiva, här kan man (under blanketter) hitta tävlingsreglemente i PDF-format, alla tävlingsdagar, anmälningslistor och ALL information om hästa och aktiva tränare finns här. Lite bökig att hitta på i bland men den som söker skall finna"

Jag har valt inkörsporten att läsa mycket här, spela lite på vinnare och plats för att få lite koll på vem-är-vem och så är ghost snäll och peppar mig lite.

Jag är ridhästmänniska i grunden men vill inte stå som ett fån inför någon hästsport, eftersom jag är hästmassör och vill kunna jobba med alla typer av sporthästar. Dessutom finns det så mycket att lära av varandra mellan disciplinerna. Och jag måste säga att travfolket verkar härligt, det är verkligen generöst i detta forum. Drömmen för mig vore att komma igång så småningom med ponnytrav någon gång i nästa liv.

Välkommen hit!

Lejonelle

Hej!
Jag minns ditt användarnamn, visst har vi diskuterat på barockforumet förr? Jag har ju också kallblodstravare men numera har jag bara en åring som jag har fött upp själv och som jag håller på att köra in. Är ny på det här med trav men har gott om folk omkring mig att fråga och är man bara nyfiken och vill veta så delar folk gärna med sig. Jag håller på och tar B-licens och kan rekommendera dig att börja med det du också, man tar nämligen teorin först och genom det lär man sig massor om hur det fungerar på travbanan och runt omkring. För att sedan få licensen ska man köra upp men du har gott om tid på dig att lära dig köra inför uppkörningen - nämligen tre år från det du har tagit teoriprovet. Jag tycker iallafall att det är en jättebra start. På kursen har jag fått en ny kompis, vi ska plugga inför provet tillsammans i helgen. Hennes sambo är travtränare i ett stall jättenära mig (en kvart att gå) och jag har blivit erbjuden att komma och köra hos dem - ett fantastiskt tillfälle att lära sig! Så kursen är absolut ett bra tillfälle att knyta kontakter och "få in en fot" i travvärlden, alla är så fantastiskt trevliga och välkomnande
.
Gå in på kallblodstravarföreningen Sleipners hemsida www.sleipner.org tror jag det är. Leta sedan rätt på din närmaste hemmatravbanas hemsida och kolla när de har kurser.

STC - svenska travsportens centralförbund har en massa utbildningsmateriel, både böcker, broschyrer, videofilmer och CD-rom om travträning, selning, utrustning mm. Är själv sugen på att beställa en del.

Sist men inte minst vill jag tipsa om travfolkets egen bibel, en bok som är jättebra och ett måste: Nya Champion. Finns länk till hemsidan där man beställer den här på buke under travlänkar.

Välkommen till travforumet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama