Börja med sporrar

Manis

Trådstartare
Vilka sporrar föredrar ni att börja med på en häst (yngre) som aldrig haft sporrar innan. Liten kort rak eller liten med kula eller något annat?

Sv: Börja med sporrar

De du nämner, så korta som möjligt, visserligen ska ju skänkeln ligga still, men skuttar de i luften vill man inte komma åt av misstag :)

Varför vill du ha sporrar?

Om du har en ung häst kan du väl lära denna att lyssna på dig utan sporrar? :)

Bara en tanke, försöker inte vara besserwisser eller liknande.

Rider helst utan sporrar men vill kunna använda det i vissa lägen, tex om man ska åka iväg på träning eller tävling.

Så korta som möjligt och rundade, har 1, 5cm till min gamling och tycker det kan bli lite skarpt ibland.

Jag har tom ett par ponnysporrar som jag har slipat ner tills de bara är nån mm. Som en slags förstärkning av skänkeln utan o vara pickande. Funkade jättebra på en häst jag red som var känslig och stark, men kunde bli flegmatisk när det kom till o ta hjälperna. En för kraftig hjälp så tog det minst en kvart att få honom att tänka med mig, så dessa sporrar var perfekta för den hästen

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 254
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?