Börja med mat, hur?

turbofling

Trådstartare
Jag och sambon är inte överens om hur vi ska göra när det är dags för Emilia att börja äta riktig mat. Nu är det ett tag kvar innan det är dags men det känns som en sak vi måste reda ut och vara överens som i god tid.
Vi bor i Österrike och sambon är härifrån. Jag är mest inställd på att laga den mesta maten till Emilia själv och framförallt vid smakisar verkar det onödigt att köpa burkmat. Sambon läste i ett häfte och där stog det att burkmat är så mkt bättre och ingedienserna är hårt testade och därför det bästa för barnet att äta så han tycker nu att burkmat är självklart. Även i vilken ordning man ska börja ge olika saker skiljde sig åt i häftet mot vad jag har fått för mig att man ger i Sverige.

Jag har fått för mig att gröt är bland det första man börjar ge men här rekomendras det som ngt av det sista man provar. Sen har jag i affärerna bara sett smaksatt gröt (banan, choklad!, vanilj mf), ger man smaksatt gröt i Sverige också? Även det som jag tror motsvarar svensk välling är smaksatt.

Så jag vill veta av er, hur är rekomendationera i Sverige kring vilken mat man ska börja med? Säger man i Sverige också att barnen "ska" äta burkmat?

Det är inte lätt att bo där det är olika rekomendationer, jag försöker intala mig själv om att vi ska följa rekomendationerna här, österrikiska barn mår ju bra :) Men ändå är det ngt i mig som vill följa dom svenska rekomendationerna.

Sv: Börja med mat, hur?

Jag vet bara vad min BVC-sköterska sa och hon sade att burkmaten är bra så man ska inte vara orolig för att ge burkmat, men hon framhävde inte på något sätt burkmat som bättre än hemgjord. Vi fick även ett häfte med recept. Allt från recept på de första smakportionerna till recept på hela måltider som ges senare i livet.

Jag har ingen aning om hur burkmaten är i Österrike men kollar man på burkmaten här i Sverige så är inte den så anmärkningsvärd, om man jämför med den mat man gör själv. De första smakportionerna man kan köpa är tex. morotspuré (vatten, morötter och rapsolja) eller potatis med palsternacka (vatten, potatis, palsternacka och rapsolja) och sådana puréer kan man ju lika gärna göra själv som köpa på burk. Jag som har smakat kan säga att de hemmagjorda puréerna smakar mer och godare än de köpta men de köpta håller ju fortfarande bra kvalité. Jag kan bara inte se vad som skulle vara bättre med dem (annat än att de är bekväma).

Smaksatt gröt finns i Sverige också. Banangröt har jag hört många som ger, men jag gör gröten själv och blandar med mosad frukt.

Sedan har jag inte hört något om att man ska börja med gröt här. Det enda jag fått rekommenderat är att man tar grönsaker före frukt för att barnen inte ska fastna i att bara äta fruktpuréer (som ju är söta och goda). Generellt sägs väl att det är bra att börja vänja in gluten under tiden man ammar för att minska risken för allergi/intolerans. Ammar man inte vet jag inte vad som rekommenderas.

Många av de rekommendationer som rådde förr om att man skulle vänta med ägg, fisk, gluten osv. har man övergett i Sverige. De flesta kanske rent av.

Här i Sverige uppmärksammades bara förra året (tror jag det var) att burkmaten ofta innehåller för lite fett så oavsett om man ger burkmat eller hemgjord mat rekommenderas man att tillsätta fett.

Sols inlägg täcker det mesta tycker jag, har bara ett tillägg att komma med. Gör man pureerna själv så kan man använda bröstmjölk eller ersättning som purevätska. Då får pureerna en bekant smak för småttisarna, det funkade bra för min iallafall.

med första barnet började jag med "smakisar" av hemmagjord puré och burkmat.
Med andra barnet har vi gett henne mest plockmat av våran middag (tex en rejäl bit broccoli), när hon verkade helt redo.
Jag hade en bra länk förut men jag har tappat bort den, det kanske är någon annan här som har länken om att introducera mat genom att ge plockmat när barnet är redo? Det var en blogg tror jag.
Vi stödmatade lite med puré för hon var så mkt förskyld och var lös i magen, så hon behövde lite extra (och morotspuré vilket är stoppande).

Burkmat kan vara bättre än hemmalagat, det är ju betydligt mkt bättre än makaroner och korv, nudlar och pulvermos med köttbullar ;)
Burkmaten här i sverige är berikad med olika mineraler och vitaminer, samma med gröt och välling, och det förändras under tiden barnet växer så det berikas med de som de behöver mest av vid en viss ålder.

Jag köpte burkmat, otroligt smidigt. Speciellt de där pyttesmå 4 månaders. För mkt jobb för mig att göra så små portioner och tycker allt jag gjorde och frös in smaka blä när de värmdes upp sen.

Rasmus börja med gröt vid 3½ månader, han hade reflux som liten och kräktes massor så han behövde mer fast mat, sen börja vi med burkmat, biffstroganoff älskade han!
Sen fick han alltid sitta med oss och när han blev större smaka av våran mat (självklart osaltad) och vid 8 månader fixade han att äta mat själv (med händerna) :)

Elvira ratade burkmaten ganska omgående. Hon vill ha mat med SMAK!! Gärna schysst thaimat och liknande....
Gröt är bara att glömma (kanske en sked risgrynsgröt om brorsan äter det) och vällingen tog ett bra tag innan hon började gilla och då hade vi fått blanda den med nyponsoppa först.

Vanlig burkmat är väl inte berikad? Välling och gröt är det, men inte vanlig burkmat. Inte den jag har köpt iaf.

Alla livsmedel som får "förstörda" vitamin och mineralvärden vid tillverkning berikas. T.ex. pasta och mjölk.

Alla livsmedel som får "förstörda" vitamin och mineralvärden vid tillverkning berikas. T.ex. pasta och mjölk.

Nej, det sker inte per automatik. Vissa livsmedel tex. margarin och mjölk berikas alltid men det är inte så att alla livsmedel som får minskat näringsvärde under tillverkningsprocessen berikas. Om ett livsmedel berikas ska det framgå i ingrediensförteckningen.

Den enda berikade barnmat på burk jag har hittat var berikad med C-vitamin.

Den första mat vi gav var mosad potatis, mosad palsternacka etc. med iblandad bröstmjölk. Sedan bygggde vi på eftersom.
Vi har gett både hemmagjord mat och burkmat. I början var det nästan lättare med burkmat eftersom de hade bättre konsistens. Sedan körde vi mesthemmagjord mat och köpte burkar med rätter vi inte vanligtvis äter här hemma för att bredda deras smakregister.

Det finns smaksatt gröt här också (banangröt, pärongröt etc. men även mild havregrynsgröt etc. Jag gjorde mest egen havregrynsgröt som jag själv järnberikade med malt paltbröd (köpesgröten är redan järnberikad).

Gå in på slv och läs deras råd så får du bra med tips!

Tack för era tips!
Nu har jag lite mer "kött på benen" när vi ska disskutera hur vi ska lägga upp maten.

Burkmat eller egenhändigt gjord är en smaksak. Burkmaten är ju dock i regel bra komponerad och innehåller hyfsat med fett (dock kom det i media för ett tag sen att de innehöll mindre med fett än vad de borde). Vi har mest kört burkmat; det var enklare så. Det enda jag verkligen fått höra från BVC är att man "ska" ge "industrigröt" huvudsakligen (dvs pulvergröten som man köper specifikt till barn istället för att göra egen gröt på havregryn). Detta för att den är berikad med vitaminer mm på ett bra sätt.

Det som rekommenderas att börja med är potatis (eller annan rotfrukt) mosat i bröstmjölk. Vi började med potatis- och majspuré, sen morotspuré och gick vidare med broccolipuré mm. Sen kan man börja med fruktpuré och därefter köra igång med kött och fisk.

Gröt och välling: det viktiga är att introducera dem under tiden man ammar, eftersom det sägs minska risken för glutenallergi om gluten introduceras under "skyddet" av bröstmjölken.

6månadersgröt och välling köpte vi inte smaksatt. Men sen när han blev äldre har vi börjat med smaksatt gröt först och därefter också välling. Han gillar dem bättre också. Jag kan heller inte se något problem i att det är just fruktsmak på gröten eller vällingen?

Här har de aldrig sagt att det skulle vara viktigt att ge industrigröt eller industrivälling (jag tror personligen inte att det är nödvändigt heller).

Du får läsa noga på förpackningarna där nere, här i alla fall finns hur mycket som helst onyttigt i bebisgrejjerna. Speciellt sen när man börjar med kex och sånt, det är mer som godis! Men även gröten kan innehålla hur mycket skumma ingredienser som helst. Jag har kört på Milupas gröt, vet inte om ni har den?

Angående vilken ordning man ska introducera grejjer så ta inte för hårt på det. Ta det som det kommer. Bråka inte om det. Bara för att det sägs i Sverige är det inte bäst (fast ofta är det det).

Sam har aldrig gillat burkmat eller purée, men äter mängder med frukt. Nu är det förstås lättare för han kan äta mer bitar och äter själv plockmat, men innan han var året tog vi det lugnt och han åt mest bröstmjölk. Förra veckan åt han sin första potatis, fem pommes på MacDonalds!

Ersättningen som Emilia äter är från Milupa så det märket finns, även som gröt. Saknade Milupas ersättning när jag var i Sverige, hon spydde massor av både Semper och Nan men Milpas stannar i magen.
Söta saker verkar vara populärt att ge, gröt med chokladsmak och sötade kex som är från 6 månader men det är ju inget man måste ge. Majskrokar som verkar vara bra/smidigt att ge verkar inte finnas här, blir nog lite import från Sverige med såna :)

Jag har hittat majskrokar här i den polska hörnan, men vi har väldigt mycket polacker så det är nog därför de har en sån, vet inte hur det är i Österrike. Om ni inte har kan jag skicka en påse! (om de har dem kvar) De är smidiga när de är små, de bara smälter i munnen.

Milupas gröter åt Sam länge, de är dösmidiga att tillaga också. Rätt gott tyckte till och med jag. Sen har de många grejjer man ska blanda i ersättningen, som stärkelseflingor med syntetsmak. De har jag råkat köpa ett par gånger och de står fortfarande kvar i skafferiet. Blä.

Här har de aldrig sagt att det skulle vara viktigt att ge industrigröt eller industrivälling (jag tror personligen inte att det är nödvändigt heller).

Nehej.
Här har de sagt det dock.

Jag tror inte heller det är "livs"nödvändigt. Det beror väl på hur man gör sin egna gröt (kanske är även vanliga havregryn berikade?) och vad barnen får för mat i övrigt.

*halvknapp*

man bör berika hemgröt med järn, enkelt genom att mosa i lite palthårdbröd. Köpegröten är redan järnberikad. :)
Vi pratade om smakisar och sånt när vi var på föräldraträff i mitten på veckan.

Igår stog jag i affären och skulle välja en gröt vi tänkte börja lite smått med.

Det finns tre olika att välja mellan, vilken tycker ni vi ska börja med?

ALTERNATIV 1

Milchbrei Milchreis (mjölkgröt Mjölkris)

Står att den är en bra start
Bra som första "matmånaden"
Glutenfri
Utan kristallsocker
Inga konserveringsmedlel, färgämnen eller konstgjorda aromämne

ALTERNATIV 2

Griessbrei mit Milch (Mannagrynsgröt med mjölk)

Även den står att den är en bra start.
Innehåller spannmål men är glutenfri
Men alla viktiga mineraler och vitaminer
Utan kristallsocker
Inga konserveringsmedlel, färgämnen eller konstgjorda aromämnen

ALTERNATIV 3

Schlaf Gut Milchbrei Getreide-Banane (sov gott mjölkgröt med spannmål-banan)

En gröt som ger längre mättnad inför natten, ska vara lättsmält och även den är glutenfri.

Gröt och välling: det viktiga är att introducera dem under tiden man ammar, eftersom det sägs minska risken för glutenallergi om gluten introduceras under "skyddet" av bröstmjölken.

Det där funderade jag lite på. Jag ammar inte, när ska man då intruducera gluten? Tror gröten här som är från 6 mån innehåller gluten, men inte den innan.

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·
Mat Sen jag flyttat hemifrån och själv ska planera inköp och matlagning har jag börjat fundera på detta. I min familj har vi alltid ätit...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 420
Senast: Kiva
·
Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/...
2
Svar
27
· Visningar
2 348
Senast: canine
·
Övr. Barn Lilla Elin, 7 månader på tisdag vill inte alls äta någon form av mat/purè. Hon har ätit Nan ersättning sedan 2 månaders ålder och...
Svar
10
· Visningar
1 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka