äter ni två lagade mål mat om dagen?

Jag är också uppväxt med lagade mål. Frukost, lunch i skolan, mellis när man kom hem och sen lagad mat lite senare. På helgen var det alltid två lagade mål. Nu bor jag med sambo och lagar alltid, alltid tillräckligt mycket så det blir lunchmatlådor till dagen därpå. På helgen blir det nått lättare till lunch men "vanligt" på kvällen igen :)
 
Jag är också uppväxt med lagade mål. Frukost, lunch i skolan, mellis när man kom hem och sen lagad mat lite senare. På helgen var det alltid två lagade mål. Nu bor jag med sambo och lagar alltid, alltid tillräckligt mycket så det blir lunchmatlådor till dagen därpå. På helgen blir det nått lättare till lunch men "vanligt" på kvällen igen :)

Åt alltid två lagade mål när jag var yngre och gick i skolan, ett i skolan och ett när man kom hem. Nuförtiden brukar det bara bli ett mål om dagen oftast, antingen innan jobbet eller på lunchen på jobbet. På kvällen blir det antingen någon smörgås annars kanske ibland rester från gårdagens mat eller något från frysen. Däremellan blir det kanske fika eller något mellanmål. Är själv inte så glad i att laga mat, hade jag gjort det kanske det hade blivit mer riktiga måltider:p
 
Jag gör oftast två lagade mål/dag, äter själv bara lagad middag, kanske någon macka eller så till lunch. Sambon som tränar mycket äter både lagad lunch & middag.
 
Såhär ser min vardag ut: Frukost kl.7-8: yoghurt kaffe och macka, lunch 12-14: matlåda i skolan alt. mat jag lagar när jag kommer hem, mellanmål 16: te, frukt, nötter eller macka, och kvällsmål bestående av gröt, ägg, macka liknande beroende på hur hungrig jag är. På helgerna liknande bara att jag äter frukost och lunch senare och skippar mellanmålet. Ibland äter vi mat på kvällen men tar då bara nåt lätt på dan.
Nån enstaka gång när man är riktigt hungrig lagar jag riktig mat 2 gånger, men är sällan tillräckligt hungrig för att äta en riktig middag på kvällen. Många blir förvånande när jag säger att jag bara äter ett lagat mål mat om dagen, men jag har alltid gjort det, så gör dom i min sambos familj också och samma hos mina farföräldrar. Funderar på hur det är i andra länder, är det inte mer vanligt att man äter mackor till lunch? Vet att man gör det i Holland. Och rent näringsmässigt är det okej att göra såhär? Vill ju leva hyfsat hälsosamt med.
 
Jag äter en lagad måltid till lunch. Till middag blir det sällan något alls, annat än chips etc. Vi äter ofta ute iof. Men nej, jag äter inte 2 lagade måltider per dag.
 
Förstår inte hur en del människor kan äta så lite! Om jag inte äter frukost, lunch, mellis och middag blir jag helt svag och skakig, haha. Vet personer som inte äter någon frukost, äter någon liten sallad/macka till lunch och sen middag när de kommer hem. Helt obegripligt!
 
Jag mår psykiskt dåligt om jag tvingas byta ut lunch eller middag mot frukostmat :o Ibland blir det bara ett lagat mål mat ändå men då beror det på att frukosten hamnat kring lunchtid. Jag lagar bara mat till mig själv och gör alltid åtminstone två portioner, ofta tre-fyra, så att jag har matlådor till dagen/dagarna efter.
 
Alltid lagad mat till både middag och lunch, men oftast är lunchen rester från middagen dagen innan. Finns inga rester gör jag någon snabb rätt, typ någon enkel soppa, omelett, pastasås.

Under min uppväxt fungerade det likadant :) Fast då bestod den "lagade maten" av helfabrikat för det mesta.

Lunch och middag är heliga för mig, sambons familj kan vara dåliga på lunch (fikar bara) och om jag är ute på deras landställe med dem blir jag galen nästan. Så hungrig och lättirriterad :p
 
Jag har hemskt dålig tolerans till att vara hungrig, mitt blodsocker kan sjunka på en hundradelssekund och få mig att både kallsvettas, skaka, må illa och svimma. Ändå är jag ofantligt dålig på bra matrutiner.

Jag äter antingen frukost eller lunch. Kan inte äta frukost förrän man varit vaken ett par timmar så de brukar slås ihop, oftast blir det macka eller yoghurt. Träffar jag en vän blir det lunch som oftast består av sallad. Vid 18-19 lagas varm middag hemma, men är varken jag eller sambon hungriga kan vi ta mackor i stället

När man bodde hemma var det frukost, lunch i skolan, middagsmat (varm) hemma, samt macka under kvällen om man var hungrig
 
I min familj har vi ätit frukost, mackor till lunch och sen lagad mat som middag. Min mamma är uppväxt med samma kosthållning. Jag hade jättesvårt att äta lagad mat till lunch när jag gick i skolan, och om jag någon gång äter lagad mat mitt på dagen nu som vuxen orkar jag inte äta någon middag sen, jag är överlag väldigt liten i maten.

I nuläget, när jag pluggar på distans och alltså inte "åker iväg" någonstans på morgonen, äter jag frukost när jag vaknar, oftast vid 9-tiden, sen den så kallade lunchen vid 12-snåret och middag någonstans mellan 17-18. Jag är en sån som kan gå en hel dag utan att känna någon form av hunger, rester från ätstörningsproblematik som barn/tonåring.
 
På vardagar äter jag alltid lagad mat till lunch, oftast även till middag men ibland blir det bara en macka eller liknande. På helger äter jag sällan lunch då jag sover lite längre utan äter frukost, mellanmål och lagad middag.
 
Jag gillar inte lagad mat speciellt mycket. Får jag välja så slipper jag helst för det mesta. Men oftast så äter jag i alla fall ett lagat mål om dagen. Sambon äter minst 2 lagade mål om dagen.
 
Äter oftast lagad mat 2 ggr, plus frukost på vardagarna. Först yoghurt eller macka på fikapausen på jobbet, de flesta har lite frukostgrejer i kylen där:) sen en liten matlåda till lunch vid 11.30-12snåret. Sen nåt äpple vid 15. Sen blir oftast middagen sen, ca 20-22 beroende på hur sen jag är med stallet. Lägger en portion i en burk för lunchen dagen efter :)

På helgerna brukar det bli lite mackor på förmiddan och sen middag & lite snacks/godis på kvällen.
 
Jag hinner inte laga mat på kvällen, eller orkar inte. Det är bara på helgen.

Så jag käkar lunch på jobbet, på restaurang (har rikskuponger så det blir inte särskilt dyrt heller) och sen på kvällen brukar det bli ett kokt ägg och några knäckemackor.

Däremot käkar jag frukost vid 6.00, andra frukost vid 9.00, lunch 12, mellis vid 16.00 och sen då nån form av kvällsmacka vid 19-20.
 
Jag äter oftast två mål lagad mat. Egentligen skulle jag oftare kunna äta nåt lättare på kvällen, men jag behöver ha matlådor så då måste jag ändå laga mat för den sakens skull. Och då kan jag lika gärna äta det till middag också.
 
Ja, alltid två lagade mål mat om dagen, annars blir jag knäpp.

(Och gärna förrätt och varmrätt till middagen! )
 
Oftast lagad mat två gånger om dagen. Uppvuxen med det också :) Ibland händer det att det blir kvällsmat istället för middag (alltså macka, fil, flingor el liknande istället för lagad riktig mat). Frukost ca kl 10 (yoghurt, fil el typ naturdietshake om jag inte har har nått annat hemma), lunch runt halv tolv, matlåda från tidigare dagar, ev naturdietshake ibland här med om jag inte fått med mig matlådan. Ev nått mellanmål/fika/frukt när jag kommer hem från skolan runt fem, sen middag runt 20-21. Oftast lagad mat men ibland kvällsmat.

Är jag och hälsar på mamma med familj så äts middagen tidigare på kvällen, runt 16-18 nån gång, och sen blir det oftast kvällsfika med macka runt 20-snåret.
 
Jag har alltid och försöker att alltid äta två lagade mål per dag. Äter frukost, en lagad gärna lättare lunch och en stor lagad middag på kvällen.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 692
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Tuvstarr
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp