Börja med markarbete - tips?

Murphy1029

Trådstartare
Hej!

Vad är era tips när det gäller att starta med markarbete? Har tänkt börja med min islandshäst, och skulle gärna få tips på hur man bäst startar för att bygga upp en bra grund att jobba vidare med.

Tycker det verkar som en toppengrej, för sammanhållning häst-ryttare, variation, lösgjordhet och för dagar när man inte har tid med långt ridpass men ändå behöver stimulera hästen. Finns det några negativa sidor eller annat man borde ta hänsyn till?

Så, vad säger ni om utrustning, hur man börjar med mera? :)

Sv: Börja med markarbete - tips?

Jag antar att du menar jobba hästen från marken, lite NH style? Inte behöver du någon speciell utrustning till det: en grimma, ett grimskaft och tålamod. Man kan förstås införskaffa en repgrimma och ett längre grimskaft ifall man kanske vill utöva det mer seriöst. Jag använder mig alltid av ett längre grimskaft då jag tränar från marken eller typ lastar, då är det enkelt att ha koll på alla benen och typ flytta hästens bakdel med hjälp av grimskaftets rörelser och framförallt din position. Nu är jag ingen expert på NH utan jag har tagit inspiration därifrån och blandat med en del alldagligt hästvett för att få mina hästar hanterade på det sättet jag vill. Typ att de skall backa på kommando, stanna på kommando osv. Det är bara att pröva sig fram och kanske exempelvis börja med att få hästen att följa dig i skritt med grimskaft och sedan utan :) Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 078
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är ny här, har läst runt lite och behöver lite råd. Jag är medryttare i ett stall med mestadels islandshästar. De går på lösdrift...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka