börja köra?

Kansi bansi

Trådstartare
jag har ett haflinger sto som har blivit körd hoss förra ägaren (som unghäst) nu är hon 11 och jag har tolkat, och tömkört i nästan ett år.
tror ni jag kan köra nu?
och skulle ni vilja lägga ut bilder på hur en bröstsele/loksele ska sitta?

här är min nya vagn:D
8676505.jpg

8676506.jpg

Sv: börja köra?

Vad kul att du ska köra!!

Det är bra att du tömkört mycket, men eftersom det var länge sen hästen kördes tycker jag du ska ta hjälp av någon rutinerad de första gångerna du sätter på vagnen. Man vet aldrig vad som kan hända. Och ta alltid med någon i början när du kör. Din vagn såg ordentlig ut, det jag tänkte på var att den inte ser ut att ha någon fjädring vilket är i stort sett ett måste för att fortsätta med körningen efter första turen om man inte bara kör på fin asfaltsväg. Det skulle också vara bra att komma upp en bit så att du kan se över hästen när du kör. Du behöver också en svängel, men det brukar inte vara någon svårighet att fixa. Sök på "svängel" på forumet så hittar du nog en massa!! Till rockard passar bröstsele bäst, och se till att den är ordentlig, har lös brösta och baksele.

Här är en bröstselad häst:
aa67cad8ef4c52a72b8ffe406c905bb6_500_334.jpg

tack för tipset!
vad kan jag göra för att "komma upp" mera?
det där med fjädring.. jag har ju bildäck som är mkt stöt dämpande räcker det?

Jag tror tyvärr att du behöver fjädringen också, men provåk och se. Jag vet inte exakt hur du gör för att höja den men jag vet att flera på forumet gjort det, de kanske kan berätta hur! Som jag fattat det är det inte överdrivet besvärligt.

För hållbarhetens skull skulle jag vilja ha en förstärkning på skaklarna t.ex i form av två snedstag från sittkorgen till undersidan av skaklarna. Man får alltid ett tryck/påfrestning på skaklarna på en tvåhjuling.
Annars en fin vagn, är det ett hemmabygge?

tack för tipset!
vad kan jag göra för att "komma upp" mera?
det där med fjädring.. jag har ju bildäck som är mkt stöt dämpande räcker det?

För att komma upp mer kan du ju alltid köpa dej en kuskbock.. :)
Då kommer du upp en bra bit och ser rdentligt över hästen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar