Börja köra nyligen inkörd ponny!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Lite praktiska råd och tips från er som pysslar med körning av unghästar dagligen tas tacksamt emot.

Vi har en b-ponny som varit iväg på inkörning, har gått för vagn ca 10ggr. Han är pigg och vaken, har rest sig och kickat endast vid ett tillfälle annars har han enbart varit mkt framåt.

Tänkte inhandla en slagrem, i läder, har sett att det finns i nylon men är inte så förtjust i nylonutrustning. Hur tajt sätter ni remmen? Han har gått med slagrem under inkörning och jag vill fortsätta med det som en säkerhetsgrej.

Finns det nosgrimma till travhuvudlag? Kollade på det jag har men det finns bara ett uppkäk till det och det använder jag inte vid träning i skogen, hindrar väl inte heller hästen från att gapa eller?

Har remsele och tänkte köra med långbrösta p g a rätt kuperad terräng i skogen. Rätt tänkt?

Upplägget för de första månaderna är att vi är två i vagnen, en med lina fäst i grimma. Om han börjar hoppa eller inte går fram ( kan vara ganska markskygg ) är tanken att "bisittaren" ska gå av och fram till huvudet samtidigt som jag manar på i vagnen. Skulle han försöka ladda framåt och rusa så sitter båda kvar och håller emot! Träningspassen fram till årsskiftet består i att han går i skritt och trav max 20 min per gång, 2-3 dagar i veckan max. Han är 2,5 år och ponny som sagt.

Har själv tävlat i trav men det är så många år sedan att mycket är glömt:crazy:så kom gärna med åsikter och råd om upplägget ovan!

Sv: Börja köra nyligen inkörd ponny!

Så roligt! Är det en son eller dotters ponny måntro?

Det låter som att du har tänkt ut en bra plan, tycker jag.

Det finns delade meningar om hur hårt slagremmen ska sitta. Det är en smaksak. En del vill att den ska sitta väl sträckt så att hästen inte ska få något utrymme att komma upp en bit om den skulle slå. Andra tycker att en så hårt spänd slagrem stör eller till och med kan skrämma hästen och sätter den lösare.

Om du vill hindra hästen att gapa kan du köpa en lös nosgrimma eller en s.k. spärrgrimma att ha tillsammans med huvudlaget.

Är ponnyn inkörd med check så hade jag haft en sådan på första gångerna jag körde eftersom det hindrar den att få ned huvudet om den skulle slå.

Ha kul!

Det är dotterns blivande ridponny men eftersom han är en tuffing och dottern endast är 3,5 år så ska mamsen se till så att han först får lite meningsfull sysselsättning i ett par år:D

Jag gillar ju de här små ponnyerna som har ett psyke av stål! Just denna ponnyn har dessutom mkt go i sig och är väldigt positivt inställd till det mesta så jag hoppas och tror att körträningen kommer att göra honom gott.

Hade ju ev tänkt att han skulle lånas ut för tävling i trav något år men han växer över gränsen tyvärr så det blir inget med det:( Synd för han är faktiskt riktigt snabb den lille lorten, bra aktion har han också. Vi får susa runt här i skogarna istället:)

Tack för råd och stöttande ord på vägen:bow:

Ja eftersom jag fått ett sånt ÖVERVÄLDIGANDE mottagande och en MASSA svar här så känner jag ju att jag måste berätta hur premiärturen hemma gick:angel:

Fick med mig en kompis som håller på med skolkörning, hon var hygglig nog att ta sig tid att följa med och hålla i linan, springa lite vid sidan om och slutligen så kunde vi sitta upp båda två. Vi körde en kort premiärtur som innehöll bl a veteranfordonskortege, kossor, vattenpölar OCH en idiot som TVUNGET skulle köra med motorsåg ungefär 1 meter från grusvägen precis när vi skulle passera, han passade på att slänga lite ris och grenar ut i vägkanten också när vi gick förbi - bara för att vara lite extra hygglig antagligen:mad:

Är stolt över min 2,5 åring som klarar miljöer så bra, är mkt framåt men på ett positivt sätt, som klarade min ngt lite fumliga påselning utan att bli otålig:angel: Det var ju ett tag sen och jag hade lite svårt att få till skakelremmarna på ett bra sätt...
Ska träna på en lite äldre häst sen så att det sitter ordentligt.

Räknar med att behöva bistittare i ett par månader och sen så får vi klara oss på egen hand.

Bisittare ska det ju vara...

Skönt med premiärturen avklarad! Det låter som att ponnyn är väl hänaterad och inkörd som klarade av så många störningsmoment utan att få panik. Skönt. Det där kommer säkert att gå alldeles utmärkt.

Tack!:bow:

Det är ROLIGT med unghästar:) Egentligen är jag ju en feglort men ändå på något sätt kommer jag hela tiden tillbaka till unghästar, konstigt men det är ändå det jag trivs med trots att riskerna är större. Har man varit med från början så känns det tryggare, även om jag denna gången faktiskt lämnade bort ponnyn för det svåraste momentet, att sätta för vagnen. En himla lugn och vettig tjej som har gjort ett fint förarbete på honom så det var väl värt pengarna.

Det är dotterns blivande ridponny men eftersom han är en tuffing och dottern endast är 3,5 år så ska mamsen se till så att han först får lite meningsfull sysselsättning i ett par år:D

Jag gillar ju de här små ponnyerna som har ett psyke av stål! Just denna ponnyn har dessutom mkt go i sig och är väldigt positivt inställd till det mesta så jag hoppas och tror att körträningen kommer att göra honom gott.

Hade ju ev tänkt att han skulle lånas ut för tävling i trav något år men han växer över gränsen tyvärr så det blir inget med det:( Synd för han är faktiskt riktigt snabb den lille lorten, bra aktion har han också. Vi får susa runt här i skogarna istället:)

Tack för råd och stöttande ord på vägen:bow:

Om han nu växer över gränsen och inte kan användas till trav låna ut han till körning ? :) = marahton, precitions köning, + dressyr.. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 704
Senast: Effie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar