börja jobba

astronaut

Trådstartare
när under ett ridpass kan man egentligen börja jobba med hästen? har sett en hel del börja jobba hästen innan hästen ens blivit uppvärmd. typ kommit ut från stallet, hoppat upp och börja jobba den direkt. är det verkligen bra för hästen?:confused:

Sv: börja jobba

man kan ju börja jobba i skritten direkt för att få hästen att söka sig framåt nedåt, men om du med jobba menar att man direkt sätter sig och travar och galopperar osv så är det inte bra för hästen om den inte är uppvärmd.
det tar ca en kvart tills ledvätska har trängt in i lederna och gjort dem smidiga om hästen stått still innan, så innan dess ska man skritta.

ah okej. blev lite fundersam då de bara rider på långa tyglar i slutet av passet.

Jo som sagt bör man inte börja jobba hästen med vissa saker innan den är uppvärmd.

Däremot så kan man alltid börja böja å så "direkt" efter det att man har suttit upp. Fast jag skrittar i princip alltid minst en kvart innan jag börjar hålla på, vilket även har resulterat i att jag har en gamling som inte alls är stel av sig eftersom att jag aldrig gör något som hon kan tänkas må dåligt kroppsligt av. Skrittar oftast av i minst en tjugo minuter till en halvtimme minimum oxå. Båda på långa tyglar tycker det är trevligt med en stund där man inte ställer några krav på hästen utan att man bara myser lite gran så att säga.

Det finns ju saker man inte bör göra när man precis suttit upp och hästen inte värmt upp så som öppna å slutna tillexempel.

Jag skulle aldrig sitta upp och korta tygeln direkt, aldrig! Jag skulle skrittat 10min. på lång tygel och sen börja ta tygeln mer och mer.

Jag har läst att för att ledvätska o såna saker ska hinna komma igång bör man inte be om krävande jobb förrän efter 15-20 minuters uppvärmning. Sedan bör man skritta av hästen minst 20 min, spec om den ska in i boxen.

jag skrittar alltid en tio min på lång tygel, tar tyglarna lite å jobbar honom i lång och låg form ca tio min skritt sen börjar ja trava i lång och låg form sen börjar ja försöka få upp han med halvhalter, mm.

Jag tycker att man i alla fall bör låta hästn skritta på lång tygel i 5-10 minuter innan man börjar jobba dom i skritten.
För mig brukar det bli ca 5 minuter och sen 10-15 minuters skritt arbete innan jag börjar trava då hästen inte alltid är den lättaste att ha och göra med så det kan ta lite tid. Men ja.
Tycker iaf man bör skritta 10 minuter innan man börjar trava över huvud taget, alla muskler och allt det där måste ju hinna komma igång. . .

För att hålla med alla ovanstående minst en kvart skritt brukar vara lagom för att allting ska komma igång ordentligt efter att den stått ett tag-... Men eftersom det kanske inte alltid är så kul att bara skritta runt runt i ridhuset (även om man kan göra mycket roliga övningar på lång tygel) brukar ja ha som vana att skritta ut innan ett ridpass i ridhuset..
Både eftersom det är skönt med lite frisk luft innan (förutsatt att d inte ösregnar ;) ) Och sen tycker jag hästen brukar gå på bättre när den får gå utomhus först, den får lite extra energi :)

jag har en bit till min ridplan så pållen är alltid framskrittat innan jag är framme men jag börjar aldrig jobba på en gång utan först joggar jag fram honom under lättridning i låg form, och sen lite galopp, gör grundläggande övningar liksom kollar start o stopp osv. sen börjar jag jobba och då börjar jag sitta ner i traven.. tar även pauser under passet då han får pusta en stund på lång tygel.. sen så joggar jag av honom efteråt under lättridning i låg form, och sedan skrittar vi hem.. vilket tar ca 10 min-15 min hem..

Jag vet inte vad ni menar med att jobba hästen, allt utöver skritt eller att begära samling osv...

Menar ni bara trav i öppnare form(men på tygeln) utomhus i balanserat och lugnt tempo på mjuk väg så brukar jag inte värma upp något särskilt för det utan köra igång direkt när jag kommer ut, men då sätter jag ingen "press" på hästen. Jag är också noga med att rakrikta.

Menar ni mer samling och rörelser så brukar jag skritta en sväng i skogen innan jag börjar och sedan öka centrering och samling efter hand.

Däremot brukar jag trava av hästen en kort stund i låg form istället för en massa skritt på lång tygel, min häst blir bara kall. Jag rider heller aldrig långa pass så han blir aldrig flåsig och behöver skritta av den anledningen.

Det är nog inte så farligt med framskrittning så och så många minúter om man vat vad man gör och har sin häst i rätt form.

Här i mitt stall Är det manga som börja vral gallopera hästarna när dom longerar det första dom gör.uppvärmning vad är det för nat typ???

Durin ox skrev:
Däremot brukar jag trava av hästen en kort stund i låg form istället för en massa skritt på lång tygel, min häst blir bara kall. Jag rider heller aldrig långa pass så han blir aldrig flåsig och behöver skritta av den anledningen.

Det är nog inte så farligt med framskrittning så och så många minúter om man vat vad man gör och har sin häst i rätt form.

Vill inte anklaga någon för att göra fel.. men det är väl inte riktigt därför enbart man skrittar av sin häst för att den är flåsig eller inte, det handlar väl mycket om att musklerna ska få en chans att varva ner efter arbete, som stretching typ. Du skulle väl inte efter säg en springrunda bara sätta dig i soffan med en gång utan du skulle väl gå en stund för att varva ner?
Hästen behöver skritten för musklernas skull inte bara för att dom är anfådda.
Sen vill jag nog också tillägga att hsten behöver inte skrittas av MINDRE för att den går i rätt form, det kan jag inte tänka mig iaf....
Erbjuder bara mina åsikter, säger inte att någon annans är fel...

Jag själv skrittar hästen på lång tygel ca 10-15 min innan jag börjar trava i en lägre form på stora volter och serpentiner i ca 5 minuter. Sedan är det vila på lång tygel igen och efter det börjar det "riktiga" arbetet med mer samling och diverse skolor i trav och galopp. Då jag har unghäst jobbar jag bara med detta korta stunder och låter honom vila ofta. När jag känner mig klar släpper jag ner honom i en lägre form igen och joggar ca 5 minuter innan han skrittas av på lång tygel, 10-20 minuter beroende på om han ska in i boxen eller hagen efteråt. Sitter alltid av och går bredvis den sista biten hem. :)

Var iväg till ett stall där jag skulle jobba för ca 3 år sedan och dom skrittade ett varv i ridhuset, sedan var det bara att sätta igång och börja arbeta hästen...:crazy:

Du gör ungefär som jag!! Min pålle är så gammal så jag jobbar inga långa pass med honom helller. Gjorde iofs inte det när han var som mest igång heller, då jobbade jag ofta men korta jobbpass istället.. Tycker att det är bättre med kvalitet än kvantitet!!

Jag har så svårt för det där att börja jobba hästen på en gång, om vi människor ska träna så värmer vi alltid upp först, för att förhindra skador och sträckningar, så varför ska man inte göra det med hästen? Deras muskler är ju också kalla!! Samma sak efteråt, så varvar vi ner en stund och tar det lugnt, stretchar osv. Vad är det som säger att hästarna INTE behöver varva ner efteråt? De har ju muskler precis som oss!

brukar skritt ca 10 minuter innan jag börjar trava dem framåt neråt utan press i fem minuter och sen plockar jag ihop mer och mer hela tiden, och lägger in lite skritt i mellanåt..

Om jag skrittar på långa tyglar peror på hästen i skogen så gör jag det helst inte pga av skaderisken.. och på min d-ponny gör jag aldrig det direkt för de är han alldeles för het för, i så fall efterhand, i mitten eller i slutet av passet så kan han ibland skritta på långa tyglar..

sen har jag en sak som jag brukar göra att om jag kommer ut ur stallet och hoppar upp och om jag tex rider ut så tycker jag det är bättre att i så fall börja trava och då kunna lägga ner dem i en lägre form och bara försöka få dem att sänka sig och att slappna av, tycker det är bättre än att sitta och försöka att få hästarna att skritta då det är lättare att de bara kortar in nacken och sänker ryggen, mina har också väldigt lätt för att gå i passage...

Jag har 10-15 minuters skrittväg upp till ridhuset så där brukar vi lalla fram på lång tygel, många gånger så går jag upp brevid honom för att mjuka upp mina egna ben. När vi är klara för dagen så går vi något varv i ridhuset innan vi går ner till stallet igen.

Jag brukar börja passet i ridhuset med att känna igenom honom ordentligt i skritten så att han tar skänkel osv och när det känns bra så går vi vidare.

Senast ändrad:

Från början jobbar jag med min häst.
Men vi kanske inte menar
samma sak med att "jobba".

I början skrittar jag fram på
lång tygel, ser till att hon jobbar
igång med bakbenen i skritten.

Börjar sen rida halter med
endast sitsen på lång tygel,
ser till att bakbenen hänger med.

Sen plockar jag upp liiite och
kommer fram i trav.
Rider då trav-skritt-trav osv
med mkt bakben med. Kräver inget
av formen.

När jag är klar med detta bär
hon sig oftast bra själv, då
kan man börja jobba upp i form
och sätta igång med galoppen.

;)

Självklart är avskrittningen
också viktig, stora steg så hästen
får sträcka ut alla muskler..

bollen__ skrev:
jag har en bit till min ridplan så pållen är alltid framskrittat innan jag är framme men jag börjar aldrig jobba på en gång utan först joggar jag fram honom under lättridning i låg form, och sen lite galopp, gör grundläggande övningar liksom kollar start o stopp osv. sen börjar jag jobba och då börjar jag sitta ner i traven.. tar även pauser under passet då han får pusta en stund på lång tygel.. sen så joggar jag av honom efteråt under lättridning i låg form, och sedan skrittar vi hem.. vilket tar ca 10 min-15 min hem..
Du har verkligen förståt hur man ska få en häst i bra trim och koll på hur hästen mår för dagen. Kan inte annat än bara hålla med. Det är precis så här en "framridning" ska gå till och helt rätt avslut. Gör man så här så kan man räkna med att hålla hästen hel och fin!:banana:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: Mli
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
664
Senast: Tuvstarr
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 295
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka