börja hoppa unghästen

cili

Trådstartare
hur ska man gå till väga?
vilka hinder ska jag börja med?
leda honom över först (lågt hinder som fungerar även i skritt) och sedan sitta upp och hoppa?
infångare?
börja i terräng eller på bana?
ha med annan häst som hoppar några meter före före?

som ni ser, frågorna är många (och fler än dom jag skrev).
har visserligen inte kommit så väldigt jättelångt med honom än, men det är lika bra att samla på sig fakta nu :)

det vi haft att göra med "hinder" hittills är att han fått skritta över några fällda träd (ca 20-25 cm höga) när vi varit ute på promenad (ledd alltså) och det har gått bra

Om han redan har borjat fa ga over nedfallda trad ute, sa tycker jag att du ska fortsatta pa den banan. Skritta inte och lojla med honom. Bara att hoppa upp i sadeln, sitt tight i sadeln (for han kan hoppa mycket hogt) och rid pa. Trav eller galopp, spelar ingen roll, bara det gar framat. Galopp ar oftast enklare, da du far ett battre flyt i ridningen. Bry dej inte om avstand mm, lat hasten komma fram till vad som fungerar bast sjalv.
Tycker inte att du ska hoppa for litet, over 50 cm, sa att det blir ett hopp utav det hela. Ingen ide att forsoka hoppa saker som han han ga over.
Nar han hoppar hinder i skogen, kan du borja hoppa lite pa banan. Var inte orolig for att hoppa for mycket. Ett par ganger i veckan ar helt ok. Lite i skogen, lite pa banan, vaxla och ha kul. Borja med ett kryss, men fastna inte pa kryssen. Hoppa racken och oxrar, plank och garna hinder med vattenmattor eller andra tittiga saker. Ju tidigare i utbildningen du lar hasten att hoppa allting, ju lattare kommer det att bli i framtiden.
Det handlar om att utbilda och att gora ett jobb med hasten, sa forsok att utmana honom lite. Gor det inte for enkelt. Ha garna med dej en annan hast och ryttare de forsta gangerna, men vaxla sa att du hoppar forst, och sedan den andre osv. Da far han lara sej att vanta pa sin tur, samt att det ar helt ok att ga forst.

Infangare mm, skulle jag inte bry mej om. Du har dina ben att halla hasten rak med. Springer han pa sidan, kan du ha en infangare, men ge honom helst inte tillfalle att springa at sidan. Det ar helt upp till dej vad for slags hast du utbildar. Ge du honom stor frihet att tanka sjalv, kommer han att smarta till sej. Bestammer du for mycket kommer du fa en hast som litar for mycket pa sin ryttare och som inte tanker sjalv.
Du ska over hindret, oavsett vad som hander. Lat inte hasten stanna eller srpinga at sidan. Ju tidigare du tar sadana ideer ur huvudet pa hasten, ju lattre kommer det att bli i framtiden.

Givetvis ska du visa en unghast vad du hade tankt att ni ska hoppa. Sa innan du hoppar ett visst hinder for forsta gangen, skritta upp till det och lat hasten lukta eller helt enkelt titta pa hindret.

Det viktigaste ar inte hur mycket din hast kan prestera, utan att han presterar det han gor i en balanserad och avslappnad struktur.
Ta den tid det tar, men mesa inte runt med hasten. Det ar helt ok att utmana hasten och lata honom tanka till lite. Lat honom losa problemen sjalv, sa ska du se att du kommer att fa en jattefin och lattriden hast tillslut.

Lycka till!! :)

tack så jättemycket för hjälpen :bow:, har en hel del tid att tänka över det och forma det efter honom :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka