Börja hoppa med 9 åring

Sv: Börja hoppa med 9 åring

dramatik_87 skrev:
att hästen ska lyssna på sin ryttare utan en massa bråk!

Precis. Och för det ska man inte behöva stanna efter hindren!
Min häst har oxå dragit iväg sådär men jag har bara behövt använda sätet + lite små halvhalter i tyglarna för att få henne att lyssna på mej.
en välriden häst ska man kunna rida på det sättet även om den tycker det är döskojj.

Dert märks att du aldrig har ridit någon nactushäst...de är speciella och kräver speciell ridning!
Men var och en gör som den vill och anser är bäst...
Jag gör på mitt sätt och du på ditt, så slipper vi tjafsa mer om detta.

I mitt fall tycker jag inte att man ska börja "studsa" runt hästen utan att ha 100% kontroll. Enligt flera av er verkar det som om båda äger hästen och vet vad som är rätt och fel. Men jag tycker bara att den som rider hästen för tillfället = Nicolette ? Du borde ju veta om du har kontroll, vilket du påstår har. Varför ber du då om hjälp? Jag tycker du ska skaffa en bättre tränare, om du har någon, eller skaffa en eller någon som kan Filma och påpeka vad som händer när du rider :smirk:

Nej, hon har ingen tränare...men jag däremot ser henne varje gång när hon hoppar, så jag vet hur det ser ut och brukar även försöka hjälpa henne...och som jag sagt innan så borde hon ta hjälp av mig, då jag vet hur det ser ut...har även rekomenderat henne att träna för min hopptränare, men ägarna verkar inte så pigga på det då hästen i fråga ska säljas...så det är upp till henne om hon vill lyssna ir intw...:(

Lyssnar hon inte på dina råd, om du nu Vet vad som behöver förbättras, grip tag i henne och visa lite aggrissivitet (=bevisa att du har rätt och hon fel, och att det påverkar hästens tempo/balans/självsäkerhet m.m) och påpeka felen :angel: Inte sådär så att du tråkar henne, men att du förklarar varför det inte går som hon vill och varför hästen kanske inte har tillräckligt med respekt ?

Troya skrev:
I mitt fall tycker jag inte att man ska börja "studsa" runt hästen utan att ha 100% kontroll. Enligt flera av er verkar det som om båda äger hästen och vet vad som är rätt och fel. Men jag tycker bara att den som rider hästen för tillfället = Nicolette ? Du borde ju veta om du har kontroll, vilket du påstår har. Varför ber du då om hjälp? Jag tycker du ska skaffa en bättre tränare, om du har någon, eller skaffa en eller någon som kan Filma och påpeka vad som händer när du rider :smirk:

Jag har ingen tränare just nu, ska börja med det till våren. Och jag och Dramatik_87 har båda hästar efter Nactus och har häst i samma stall. Jag bad om hjälp för att få något tips av er alla här hur jag kan göra olika övningar så att min häst blir bättre i sin hoppning. Kontroll har jag över henne, det räcker med en lätt förhållning så stannar hon om jag ber henne de.

Visst hon har dagar på hon är på dåligt humör och då är hon lite besvärlig.

Och Dramatik_87 brukar hjälpa mig när jag hoppar, och säger att min sitts och så har blivit mycket bättre än innan, för innan var lite rädd för att hoppa så då tog jag stöd i tyglarna och gav ingen eftergift, men hon har hjälp mig med den saken och säger att jag har blivit mycket bättre me den delen.

Och det med filma, är en jätte bra ideé. Det ska jag göra och titta på filmen sen med en duktig och erfaren ryttare/ tränare som kan säga vad jag gör fel/rätt.

Troya skrev:
Lyssnar hon inte på dina råd, om du nu Vet vad som behöver förbättras, grip tag i henne och visa lite aggrissivitet (=bevisa att du har rätt och hon fel, och att det påverkar hästens tempo/balans/självsäkerhet m.m) och påpeka felen :angel: Inte sådär så att du tråkar henne, men att du förklarar varför det inte går som hon vill och varför hästen kanske inte har tillräckligt med respekt ?

Jag lyssnar på henne och jag försöker så gott jag kan, men hon själv inte hoppat hästen och vet inte hur hon har sin teknik mm.
Jag har frågat henne flera ggr men just då har hon inte velat.
Och det Dramatik_87 sa om att ägaren (jag lånar bara hästen) inte verkar så pigg på att låta mig träna med henne är väl delvis sant. Och ja, min lånhäst ska säljas, men jag ska ev. köpa henne.
Och jag vet ju hur hon är och gör, jag är den enda som har hoppat uppsutten hoppning med henne.

Jag har inte läst vad alla har skrivit tidigare, så det är säkert nån som närmt detta men att hoppa studs är jättebra för tekniken! Börja på en låg höjd så att ni känner er självsäkra!

Troya skrev:

Japps...får kanske göra det!:D

Jag har väl visst det hoppat henne!
Bara några få hinder, men jag vet hur hon hoppar, och man behöver inte ha ridit hästen för att veta vad som är felet, för det är oftast(till 99%)ryttaren som gör fel!
Tycker bara att du borde uppskatta min hjälp lite mer...
Jag har ju trots allt redan hjälp dig en bra bit på vägen med sitsen och så, så helt värdelös kan jag ju inte vara?:confused: :mad:

dramatik_87 skrev:
Dert märks att du aldrig har ridit någon nactushäst...de är speciella och kräver speciell ridning!
.

:rofl:
Som att det skulle göra nån skillnad? :smirk:

Det är precis som att säga att alla hästar efter just den hästen gå att slå över hinder, eller går bara att rida med pelham på.. :smirk:

Hur hästen blir beror på uppväxten och vem som ridit in den.
Sen kan de ha olika psyke, det kan jag hålla med om, men det brukar till största delen komma från stoet - eftersom det är henne hästen tillbringar sina första 6 månader med.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Magiana
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka