Börja hoppa med 9 åring

N

Nicolette

Jag lånar ett halvblod på 9 år som inte ha blivit hoppad så mycket.
Hon blev löshoppad i ridhus till tre årsvisningen, sen stod hon i två år.

Sen lånade jag henna i ett par tre månader och satte i gång henne lite smått.

Sen åkte hon hem igen för att hon var dräktig, och efter de stod hon ett och ett halvt år till innan jag fick till baka henne.

Nu har hon varit igångsatt sen tidigt i sommras och jag har hoppat henne en del nu.

Först i början så sprang hon bara igenom hinderna.

Nu har hon fått kläm lite mer på hur man gör men nu så rusar hon istället.

Jag har lekhoppat lite med henne på ett hinder så är klätt med bildäck och är ca 50 cm högt..

Det tycker hon är kul.

Jag har även hoppat oxer med henne ett par ggr på 90 cm, men hon har bara kommir över det fel fritt 1 gång.

Men finns de någon som kan ge min några exempel på övningar som jag kan öva på så att hon bättrar sig hoppteknik?

Tacksam för svar

Sv: Börja hoppa med 9 åring

Jag rekommenderar en två kombination med ett galoppsprång mellan (har inte avståndet i huvudet då det var längesedan jag byggde denna själv, men mellan 6.5 - 7m ska det nog vara, någon mer insatt kan säkert svara på den frågan, eller titta i en avståndstabell, där första hindret är mer ett hjälphinder, alltså inte vidare högt. Sedan kan du allt eftersom höja det andra hindret (som ska vara en oxer) ......tycker denna övningen är superb eftersom det är svårt för hästen att komma fel och det flyter bara på liksom.

sedan kan du ju alltid hoppa studs :bump:

okej okej!

Tack för ditt svar.. Jag ska prova detta när snön har gått bort. Har liksom inte tillgång till ridhus!

Om jag ska hoppa studs då, hur många hinder och vilken höjd?

:bump:

när jag hoppar studs brukar jag som mest ha 4 hinder, varav 3 är "studs" och sedan en oxer

brukar ha travbom framför första krysset, sedan 3.0m mellan första och andra, 3.5m mellan andra och tredje och tillsist 6.5m mellan sista studset och oxern

men om din häst inte hoppat studs tidigare så rekommenderar jag dig att ta det lite försiktigt i början, börja med två hinder, vilket iofs jag alltid gör när jag hoppar studs, brukar aldrig sätta upp hela serien från början...

Då det gäller höjden på studsen så brukar jag alltid ha kryss o de brukar väl ligga på max 50cm kan jag tänka mig....oxern däremot kan man höja allt eftersom....

Okej vad bra! Ska testa! Tack för ditt svar!

Nicolette!!!
Jag vet hur det ser ut när ni hoppar!
Och jag har sagt till dig innan och säger det igen...du måste stanna henne efter varje hinder så att hon lyssnar, för du ska kunna rida en hel bana i samma tempo utan att det går fortare och fortare, vilket det gör i ditt fall!
Varför lyssnar du alldrig på mig?
Det hjälper inte att hoppa studs när hon bara rusar igenom allt...du måste först och främst lära henne att lyssna på dig, och få henne ordentligt riden i dressyren...
Folk som inte har sett dig hoppa henne, kan inte ge några vettiga tips på hur du ska göra...
Men har man däremot sett er hoppa är det mycket, mycket lättare att ge vettiga tips...
Lyssna på mig för en gångs skull!

Ja jag vet det lilla gumman... Dramatik_87
Men jag kanske vill ha oliks svar och se vad andra kan och inte bara du...
Och jag lyssnar visst på dig.. men det är inte alltid så lätt!!

Jo, men det är så här på buke att alla vill ge råd när de egentligen inte vet var problemet ligger...
Och de kan omöjligt hjälpa dig när de inte har sett dig irl...
Tänk på det..
Men därav inte sagt att folk inte är duktiga här inne...

Jag tycker det låter som att hästen inte har fått lära sig rätt från början vilket gör den osäker.
Så ta det lugnt o låt henne lära sig hoppa istället.
(även om hon säkert vet hur man gör..)
Det krävs endel tålamod för att få hästen att sluta rusa och man kan inte sitta o stanna den efter hindren gång på gång.
Visst, det fungerar på vissa hästar, men det är lika stor risk att man förstör hästen.

OCh så måste jag ju påpeka det där;
"Jag har även hoppat oxer med henne ett par ggr på 90 cm, men hon har bara kommir över det fel fritt 1 gång."

Om häsetn inte är lugn på små kryss (?), så ska man inte börja hoppa högre oxrar.
Hästen ska kunna gå i ett lugnt tempo både före och efter små hinder innan man sätter press på den o höjer hindren.

Att stanna hästen efter varje hinder är precis vad som behövs i detta fallet:smirk:
Min pålle var likadan innan, fick rådet av min hopptränare att stanna efter varje hinder, tills hon inte rusade mer, jag behövde bara stanna henne en 4-5 gånger innan hon förstod att det var jag som bestämde vilket tempo vi skulle hålla och inte hon...
Och hur kan du säga till henne att hon absolut inte ska göra så?
Har du sett de två hoppa tism kanske?

OCh så måste jag ju påpeka det där;
"Jag har även hoppat oxer med henne ett par ggr på 90 cm, men hon har bara kommir över det fel fritt 1 gång."

Om häsetn inte är lugn på små kryss (?), så ska man inte börja hoppa högre oxrar.
Hästen ska kunna gå i ett lugnt tempo både före och efter små hinder innan man sätter press på den o höjer hindren.[/QUOTE]

Innan så var hom mycket bättre med tempo och så.. då fattade hon inte riktigt vinkeln med att dra in benen under sig, men nu har jag lek hoppat henne lite över ett hinder klätt med bildäck.. ca 50 cm högt.... och det har nog fått henne att börja rusa för att hon tycker att det är kul.. Det märker jag direkt.. Hon tycker det är jätte kul att hoppa.. men som sagt.. jag behöver lite hjälp med henne.. hon är så stor och grov och klumoig.. visst nu på senare dar så har hon faktist varit rätt duktig...

Det går bara bättre och bättre hela tiden nu tycker jag.. Men nu under vinter halvåret så har jag i princip bara dressyr tränat, har ej tillgång till ridhus.. Och nu börjar det gå riktigt bra där med.. Hon gör ju stora framsteg med tanke på att hon är nio nu och belv riden senast vid tre års ålder...:confused:

jag skrev knappast att hon absolut inte ska göra det.. :smirk:

Det där kanske fungerade på din häst, ja. Om man har en lättstannad häst är det en bra idé. eller en som inte så lätt blir skrämd/förstörd.
Om hästen springer iväg/är hård i munnen eller väldigt stark så man måste slita i den för att få stopp på den är det en väldigt dålig idé.
Eller om hästen är okunnig.

Ska man stanna hästen efter hindren så bör det vara en rutinerad häst som utan problem kan hoppa höjden eller flera hinder i sträck.
Annar bör man leta efter alternativ som är snällare mot hästen.

Jag skulle hoppa ett litet kryss i volten, trava mot det, hoppa, över hindret fattar hästen galopp och stanna.

du kan lägga händerna på hästens manke för att inte störa din häst i munnen.

Okej då förstår jag.
Då är väl egentligen det bästa tipset att rida lite mer "dressyrhoppning".
Rid som du gör när du rider dressyr, styr på hindret och hoppa och sen fortsätt att rida dressyrridning.
Tex gör volter efter hindret.
Det viktigaste är ju egentligen att du lär dej själv hur hästen lättast är att stoppa.
Vissa hästar behöver en ltie kraftigare halvhalt, andra behöver små halvhalter hela tiden och andra kan man rida enbart med mjuk sits även om de rusar iväg.

Men om det är av glädje hon springer, ta vara på den glädjen.
Man ska aldrig förstöra hoppglädjen för en häst, det är så synd att se hästar som inte vill hoppa :(
Löshoppning lite då och då kan nog vara en bra idé. (med hjälphinder) Då lär hon sig mycket själv.
Samt de tipsen de första gav dej med studs o kombinationer.
Har du hoppat nått ute i skogen?
De flesta hästar brukar faktiskt skärpa sig när det är med naturhinder..
=)

Min pålle var j**lar i det inte lättstannad...visst ska man ta vara på hoppglädjen, men den försörs inte för att man stannar hästen mellan två hinder, som dock står långt ifrån varandra...det är bara en markering från ryttarens sida till hästen att det är ryttaren som bestämmer och hur många gånger ska jag säga att man inte kan ge några vettiga råd när man inte har sett ekipaget irl?

Vita_N_6520 skrev:
jag skrev knappast att hon absolut inte ska göra det.. :smirk:

Det där kanske fungerade på din häst, ja. Om man har en lättstannad häst är det en bra idé. eller en som inte så lätt blir skrämd/förstörd.
Om hästen springer iväg/är hård i munnen eller väldigt stark så man måste slita i den för att få stopp på den är det en väldigt dålig idé.
Eller om hästen är okunnig.

Ska man stanna hästen efter hindren så bör det vara en rutinerad häst som utan problem kan hoppa höjden eller flera hinder i sträck.
Annar bör man leta efter alternativ som är snällare mot hästen.

jag vet faktist hur man hoppar ohjag drar inte min häst i munnen...

Vita_N_6520 skrev:
Okej då förstår jag.
Då är väl egentligen det bästa tipset att rida lite mer "dressyrhoppning".
Rid som du gör när du rider dressyr, styr på hindret och hoppa och sen fortsätt att rida dressyrridning.
Tex gör volter efter hindret.
Det viktigaste är ju egentligen att du lär dej själv hur hästen lättast är att stoppa.
Vissa hästar behöver en ltie kraftigare halvhalt, andra behöver små halvhalter hela tiden och andra kan man rida enbart med mjuk sits även om de rusar iväg.

Men om det är av glädje hon springer, ta vara på den glädjen.
Man ska aldrig förstöra hoppglädjen för en häst, det är så synd att se hästar som inte vill hoppa :(
Löshoppning lite då och då kan nog vara en bra idé. (med hjälphinder) Då lär hon sig mycket själv.
Samt de tipsen de första gav dej med studs o kombinationer.
Har du hoppat nått ute i skogen?
De flesta hästar brukar faktiskt skärpa sig när det är med naturhinder..
=)

Japps... i skogen har jag hoppat lite grann.. har en bit till skogen så det blir inte så ofta...

Jag brukar göra volter före hindert ibland. för det är liksom då hon brallar iväg över hndert.. kan bli ett bocksprång efter.. haha.. :)

Men det hjälper inte så mycket...

Om hästen inte är lättstannad så måste man ju dra bväldigt kraftigt i tyglarna = fel sorts ridning.

Då får man ta och börja om från början i dressyr ridningen så man kan stanna hästen genom en lätt förhållning!

Och man ska aldrig stanna en häst mellan två hinder (om det nu inte är så långt att hästen inte hinner tänka att den ska hoppa nästa hinder, men då måste de va långt!)
Utan om man verkligen ska ta till den där metoden så ska det vara med ett hinder och inte mer!

Nicolette skrev:
jag vet faktist hur man hoppar ohjag drar inte min häst i munnen...

Inte för att verka negativ, men har du sett dig själv hoppa på film nångång?
Det är väldigt många som faktiskt drar/hänger i hästens mun över hindrena, och ingen av dem har en aning om det själva.

Detta behver ju inte gälla dej, men det är värt att tänka på :)

Btw. Jag tycker det låter som att du tycker det är kul när hästen drar iväg sådär..?!
Om du vill göra nått åt det, så måste du vara koncekvent.
Du får inte tillåta det 50% av gångerna o sen bli arg lr börja tjata på hästen att den går för de övriga 50%.
Då gör du bara häsetn förvirrad...

Vita_N_6520 skrev:
Om hästen inte är lättstannad så måste man ju dra bväldigt kraftigt i tyglarna = fel sorts ridning.

Då får man ta och börja om från början i dressyr ridningen så man kan stanna hästen genom en lätt förhållning!

Och man ska aldrig stanna en häst mellan två hinder (om det nu inte är så långt att hästen inte hinner tänka att den ska hoppa nästa hinder, men då måste de va långt!)
Utan om man verkligen ska ta till den där metoden så ska det vara med ett hinder och inte mer!

Min häst är riden ordentligt i dressyren kan göra galoppslutor osv...
Och när jag använde denna metoden så var det på en diagonal och nästa hinder stod på långsidan, så pålle hann inte se vilket hinder hon skulle hoppa sen...
Och att hon inte var lättstannad berodde på att hon tyckte att det var så j**la kul att hoppa, och det gör hon fortfarande, bara det att hon har lärt sig att lyssna på mig, även när vi hoppar, och det är grunden i all ridning...att hästen ska lyssna på sin ryttare utan en massa bråk!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Magiana
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka