Börja hoppa igen?

Scandi

Trådstartare
Jag tänkte börja hoppa mitt medryttarsto, 148 cm, arab.
Hon har tidigare tävlat 110cm men det var något/några år sen, nuvarande ägarna har inte hoppat henne alls efter som det inte ligger i deras intresse.

Frågan är Hur ska jag börja? Vad är lämpligt?

Vi har börjat småskutta under dressyrpassen, bara tatt något litet hinder om det står något uppställt i ridhus/paddock. Bör man ägna något ridpass i veckan bara till hoppning, och hur mkt orkar hon? hur tar man reda på det? Kondition har hon, men kankse inte så mkt styrka?

Hon blir väldigt väldigt het av det, ska man låta henne springa på hindrena eller ska man kräva att hon kortar galoppen redan från början? Inte jättebra på det här med hoppning själv ... :O men det är roligt och det tycker lilla damen också, så det vore ju kul om vi kunde börja med detta ! :D

Sv: Börja hoppa igen?

Det enklaste är nog att du vänder dig till en tränare. Säg som det är att hästen inte hoppat på länge, så ni vill börja försiktigt.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka