Börja ge insilage???

F

Fortfarande Grevinnan

Grannen frågade om jag ville ha en ensilagebal till mina hästar...... Vågar man???
 
Sv: Börja ge insilage???

jadå, det vågar du, men du bör ge hästarna en spruta innan de äter av det.
Det kan ju innehålla massa skumma saker.
:)
Lycka till
 
Sv: Börja ge insilage???

vänj in dom försiktigt. ska man vacc. mot botulism så är det mer än en spruta man ger. kommer inte riktigt ihåg men det vet vet.
 
Sv: Börja ge insilage???

Är det ensilage eller hösilage? Ensilage är rejält blött och avsett för kor, och hästar brukar inte vara så förtjusta i det (fast en del äter det dock gärna).
Angående vaccination mot botulism så är grundvaccinationen tre sprutor med en månad mellan. Revaccinerar gör man en gång per år.

Immer
 
Sv: Börja ge insilage???

Jag skulle aldrig börja ge ensilage bara för att jag fick EN bal. Den håller ju bara ett par dagar öppnad innan den blir dålig, och att göra ett så kraftigt grovfoderbyte för bara ett par dagar är en onödig påfretsning för hästarnas matsmältninggsystem. Inte minst med tanke på att det första gräset är på väg upp också. Det är som att be om fång, tyvärr.
 
Sv: Börja ge insilage???

Man ger 3 sprutor med 1månads mellanrum o vaccintillverkaren garanterar inte fullgott skydd förräns 3 veckor efter sista sprutan (har jag för mig iallafall:crazy: :crazy: )
 
Sv: Börja ge insilage???

Nej, jag kan få ur många som helst och jag har inga beteshagar, men jag vågar inte.
 
Sv: Börja ge insilage???

Det e nog inga problem.....tror nog att balen håller sig minst en vecka. Hästarna brukar inte äta om balen blir dålig........vi har visserligen hösilage, men har inte varit med om en enda gång att en bal blivit dålig.

Våra hästar började med ensilage och de blir lite lösa i magen första dagarna, men det gick snabbt över. Nu har vi som sagt hösilage som vi slagit själva.:bump:
 
Sv: Börja ge insilage???

Som sagt, ta reda på om det är syrat eller inte. I ensilage tillsätts ofta tex myrsyra, och äter hgästarna detta i större mängder så får de frätsår i munnen. Kor har ett buffrande ämne i saliven som hästar saknar, därför kan korna äta det.
 
Sv: Börja ge insilage???

Ensilage och Hösilage är samma sak. Det är bara hästfolk som säger Hösilage för att definera att det är torrare. Sällan används myrsyra i ensilage.
 
Sv: Börja ge insilage???

Återkommande felaktigheter i den här tråden (inte ditt inlägg Mynta). Det finns en separat tråd om olika myter inom hästvärlden. Sök och läs!

En frisk bal håller mer än en vecka.
Finns i balen virus(bakterier?) som kan ge Botulism, finns inga möjligheter att se detta. Inte ens för hästarna. Det är inte mögel vi talar om.
Arabia är rätt ute även om jag inte vet/tror att det måste gå tre veckor efter tredje sprutan.

Ur fodersynpunkt skulle jag inte tveka att ge hösilage till ovana hästar.
Med Botulism-faran är det en annan sak. Risken för smitta är liten men den finns.
Varför inte sätta igån vaccinationsprocessen och börja utfodra med hösilaget om c:a 2 månader?

LIA
 
Sv: Börja ge insilage???

Jag har gett mina hästar hösilage i åtta år nu och de mår utmärkt. Jag har ganska torrt silage, nästan som hö. En öppnad bal håller minst en vecka, längre om det är kallt ute. Ingen av mina hästar är vaccinerad mot boulism. Risken sägs vara mindre om fodret är ganska torrt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 221
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp