Börja galoppera

Ryttare87

Trådstartare
Jag har ridit i 1 år nu. Bara trav dock. Som jag känner att jag behärskar helt okej. Nästa steg är att börja galoppera. Men känner mig lite nervös inför detta? Är det lättare att ramla av i galopp än i trav? Har ni några tips? :)
 
Sv: Börja galoppera

Nej det är inte lättare att ramla av i galopp. Du vet säkert hur skumpigt det kan bli i traven om man tappar takten? Det är inte alls samma sak i galopp, den är mycket lättare att lära sig att följa med i. Håll i sadeln eller i manen om du känner dig osäker och lyssna på din ridlärare
 
Sv: Börja galoppera

Va roligt :)! Mamma har ridit några ggr och galopperat en gång. Jag stod i mitten och longerade en häst och hon fick bara sitta passiv och känna hur det kändes, hennes kommentar var: "va härligt! och sen skattade hon hela tiden å jag med. Hon var ju lite pirrig innan och ville inte att det skulle gå för fort. men hon verkade få mersmak och ville göra om det. tyvärr blev hon ju senare mkt sjuk och nu är hon på bättringsvägen, men det dröjer nog ett tag till tills hon får prova igen.
 
Sv: Börja galoppera

Sen är det väl att jag kommer känna när jag är redo när jag rider? Känns nervöst att man ska bestämma kvällen innan att "imorn SKA jag galoppera". Kanske blir för mycket press då.
Tror jag är lite farträdd också. Rädd att det ska gå för fort :) men det kommer nog snart! Inom en månad kommer jag nog galoppera ;)
 
Sv: Börja galoppera

Men du har väll lärt dig vart starten å bromsen sitter ;)? Det är du som bestämmer hur fort lr långsamt det ska gå och känner du att du inte vågar galoppera så gör det inte just då, lr om du bara vill känna själva fattningen och galoppera nått steg, det räcker väll?
 
Sv: Börja galoppera

Jag tror att du kommer tycka att det är jättekul att galoppera och att du inte kommer vilja sluta hihi ;)
 
Sv: Börja galoppera

Start och broms känns bra :) men att gå från galopp till trav? Hur gör man då? Känner mig dum som frågar.... men vill inte förbli dum genom att Inte fråga.. hihi ;)
 
Sv: Börja galoppera

Ridläraren har berättat hur galoppfattningen går till. Man tar fram innerskänkeln en bit och trycker till :) ohh spännande detta ska bli :laugh: har ridlektion imorn btw ;)
 
Sv: Börja galoppera

Sitt tungt, luta dig lite bakåt och bromsa mjukt med tyglarna, ta och ge. Ungefär som du gör från trav till skritt ;)
Jag tror du kommer klara det galant. Galopp är mycket bekvämare än trav att rida i.
Och så får du ju lov att uppdatera oss om hur det gick! :D
 
Sv: Börja galoppera

Åh vad härligt att få galoppera för första gången :laugh: Det kommer gå jättebra ska du se. Det är en härlig känsla att galoppera, det är en sådan frihets känsla.
Du bestämmer ju farten själv. En häst kan galoppera lika sakta som den kan trava och på en ridlektin så brukar man få prova att galoppera en långsida ensam först, iallafall har alltid jag gjort så på mina lektioner för de som ska prova första gången.
Det kan bli lite studsigt i traven när du saktar av så var beredd på att börja rida lätt när du har saktat av ifrån galoppen och fortsätt sedan bromsa in mjukt med sätet till skritt precis som du brukar göra om du bara har travat.
Tänk på att andas så kommer det gå bra. Glöm inte att uppdatera sedan!
 
Sv: Börja galoppera

Har du möjlighet att bli longerad? Då kan du prova galoppera de första gångerna och inte behöva bry dig om styrning eller tempo. Du kan hålla dig i sadeln om du behöver och känna in hästens rörelser. lycka till!
 
Sv: Börja galoppera

Jag ska absolut uppdatera här hur det har gått :laugh:
Har ridit lektion på samma häst nu 3 ggr så jag börjar lita på honom också. Han är hur snäll som helst och lyssnar så bra på mina hjälper :)
Tror absolut det är en fördel att känna hästen lite innan man börjar galoppera.
 
Sv: Börja galoppera

Det är lättare att sitta ned i galoppen än vad är i traven. Så skulle väl isåfall säga att det är lättast att ramla av i traven? :)
När du ska ta ned till trav igen är det samma sak som från trav till skritt.

Du behöver inte alls vara nervös! :)
 
Sv: Börja galoppera

Nu har jag kommit igång på allvar med galoppen och det är bara så underbart!
Var faktiskt riktigt rädd och nervös för att galoppera. Men nu känns traven faktiskt svårare för att det mest "skumpar". I galoppen åker jag bara med och har långa tyglar :bump:
Kan jag galoppera kan nog alla det. Med tanke på hur rädd jag var ;)
När jag skulle galoppera första gången var jag inte rädd eller nervös. Kände mig bara redo/trygg och tänkte att nu kör vi och gjorde "klackade till" på bogen. Så nu är man helt såld :D
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 404
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp