Börja förskola vid 5 år?

S

Sessiagh

Finns det någon som vet vad som gäller egentligen? I vår dotters dagmamma-grupp finns det en tjej som fyllde fem i februari. Hon ska börja skolan samtidigt med vår dotter som fyller sex. Får verkligen barnen börja så tidigt? Jag tycker det är hemskt eftersom tjejen definitivt inte är redo för skola och det bara handlar om föräldrarnas bekvämlighet.
Finns det reglerat någonstans i lag eller förordning om vilken ålder barnen ska ha och om det är tillåtet med undantag (och i så fall när). Det är dessutom en privatskola med lång kö, vilket innebär att en annan sexåring fått stå tillbaka.
/Sessiagh

Sv: Börja förskola vid 5 år?

en kompis till mig har "ridskola" med bara shettisar o hon har barn från ca 2 år men då i den åldern är det bara lite träning på att sitta på hästen men de 5 åringarna hon har rider många av dem själva inne på ridbanan med lite hjälp från föräldrar mm

ridningen är en jättebra grej o träna tex balans mm på

Jag började förskolan när jag va 5 år och började ettan när jag va 6år kan säga att det va skönt att ta studenten ett år tidigare, jag hade inga problem i förskolan med att jag va för ung eller så, vi bodde så långt ute på landet och där fanns inga kompisar så mamma lät mig börja ett år tidigare och det är inge fel på mig va jag vet :D :angel:

Låt oss börja med att reda ut begreppen.

Förskola är det vi till vardags kallar för dagis. Där går sannolikt den 5-åriga flickan redan.

Barn som under året fyller sex år flyttas över från förskolan till skolan och hamnar i förskoleklass. Och när man börjar ettan går man i skolan.

En del barn anses mogna att starta ett år tidigare. Min äldsta son erbjöds att starta ett år tidigare men vi valde bort det av olika skäl.

Jag blir vilse eftersom jag är en äldre mamma (blir 40!!) och vår dotter går hos dagmamma. Men om vi räknar om i födelseår istället, då, så kanske det inte blir så rörigt:
Vår dotter, född 2002, ska börja förskolan (det man kallar 0:an så att säga) på en 0 - 9 skola.
Hennes kamrat hos dagmamman, född 2003, skall också börja där till hösten i 0:an.
/Sessiagh

Nu har jag iof inga barn själv, men jag kan svara för min egen del som började 1år tidigare. Jag gick aldrig förskoleklass, utan jag hoppade direkt från dagis till ettan. Jag önskar faktiskt att mina föräldrar aldrig satt mig där ett år tidigare.

Dom första åren var det inga problem alls - problemen kom när jag blev äldre. När alla andra fick gå på 15årsbio och köra moppe, men inte jag. Eller när alla fyllde 18, och jag fortfarande hade ett år kvar. När jag började gymnasiet så upptäckte jag dessutom att jag skulle ta studenten som 17åring. :eek: Det skulle ju innebära att jag missade både bal, studentskiva och studentfest. Jag valde därför att gå om ett år - enbart pga det.

Visst kan det verka lite 'ytligt' sådär, men jag tyckte verkligen att det var ett stort problem. Jag förstår inte varför man ska ha så bråttom med barnen? Jag hade kompisar som också gick med årskull -88, trots att dom som jag var -89. Men dessa fyllde år tidigt på året, och hann således fylla 18 innan studenten.

Nej, jag förstår inte alls varför man ska ha så bråttom med barnen, det skapar lätt problem sen i framtiden. :crazy:

Tycker inte att man borde få börja ett år tidigare, om det inte skulle finnas speciella skäl till detta.

Kanske lite OT, men jag ville ge min egen erfarenhet av situationen som "sådant barn". :laugh:

Åh, till slut hittade jag det hela i skollagen. Men det är lite luddigt. Kap 2 b §2 säger att:

Barn får tas emot i förskoleklassen före höstterminen det år då
barnet fyller sex år.

Ingenting om yngre ålder.

Vidare står det sen i 3 kap §8:
8 § Om ett barns vårdnadshavare begär det, skall barnet redan
höstterminen det kalenderår det fyller sex år jämställas med
skolpliktiga barn i fråga om rätten att börja skolan.

Jag trodde att barn började skolan vid 6 års ålder idag? Men då är det ju 7 år som förr. Eller? Tror jag blir helt snurrig på det här!
/Sessiagh

Förskoleklass (nollan även kallad) får man börja när man är fem eller sex år, det beror ju på en massa olika omständigheter.

Mina barns yngsta kusin började som femåring med tanken att han kunde gå om första året om det inte skulle fungera att gå upp i ettan. Nu fungerade det bra och han har följt med året före och gå numera i sjuan.
De har diskuterat hur de ska göra vid gymnasiet men har funderingar på ett år i USA för att komma i "fas" till studenten.

Föräldrarna kanske inte är nöjda med dagmamman och ser det här som ett bra sätt att kunna flytta dottern smidigt? Hon kan ju gå ytterligare ett år sedan i förskoleklassen och komma i fas med de andra barnen.

Nu har jag iof inga barn själv, men jag kan svara för min egen del som började 1år tidigare. Jag gick aldrig förskoleklass, utan jag hoppade direkt från dagis till ettan. Jag önskar faktiskt att mina föräldrar aldrig satt mig där ett år tidigare.

Dom första åren var det inga problem alls - problemen kom när jag blev äldre. När alla andra fick gå på 15årsbio och köra moppe, men inte jag. Eller när alla fyllde 18, och jag fortfarande hade ett år kvar. När jag började gymnasiet så upptäckte jag dessutom att jag skulle ta studenten som 17åring. :eek: Det skulle ju innebära att jag missade både bal, studentskiva och studentfest. Jag valde därför att gå om ett år - enbart pga det.

Visst kan det verka lite 'ytligt' sådär, men jag tyckte verkligen att det var ett stort problem. Jag förstår inte varför man ska ha så bråttom med barnen? Jag hade kompisar som också gick med årskull -88, trots att dom som jag var -89. Men dessa fyllde år tidigt på året, och hann således fylla 18 innan studenten.

Nej, jag förstår inte alls varför man ska ha så bråttom med barnen, det skapar lätt problem sen i framtiden. :crazy:

Tycker inte att man borde få börja ett år tidigare, om det inte skulle finnas speciella skäl till detta.

Kanske lite OT, men jag ville ge min egen erfarenhet av situationen som "sådant barn". :laugh:
Skönt att höra dina skäl Californication, det var ungefär av samma anledningar som vi lät vår son börja nollan ihop med sina årskompisar. Han har inte mått dåligt av det.

när sonen började 6-årsverksamheten så började även en grupp 5-åringar - här "ute på landet" så var det ett försök att jämna ut lite när dagmammorna hade fullt och det samtidigt var väldigt få 6åringar tror jag... 5- och 6-åringarna hade verksamhet både tillsammans och skiljt och 5-åringarna gick alltså 2 år i 6-årsverksamheten och började 1:an "som vanligt"

Senast ändrad:

Kommunen är skyldig att bereda plats i förskoleklass för alla 6-åringar vars föräldrar vill att de ska börja.
5-åringar får börja, men det är inte självklart att de får plats.
Att det i ditt fall handlar om en friskola med begränsat antal platser är nog upp till skolan i det fallet, skulle jag tro. De barn som hamnar utanför har ju fortfarande möjlighet att få plats i den kommunala verksamheten.

Jag blev tillfrågad ganska tidigt av min BVC-sköterska ifall vi funderade på att låta vår äldsta dotter börja förskoleklassen ett år tidigare, för att hon var så tidig med att läsa och skriva. För mig var det en självklarhet att låta henne vänta tills det är dags på riktigt (hon börjar till hösten), för jag tycker de ska få vara barn så länge som möjligt. De kommer ändå ha många år i skolan framför sig....

Det är inte ovanligt att barn som är födda i början av året går i skola (först sexårsverksamhet) med kullen som är född året innan. Inget konstigt.

Jag tycker det är hemskt eftersom tjejen definitivt inte är redo för skola och det bara handlar om föräldrarnas bekvämlighet.

Och det det uttalandet var väldigt konstigt.
Det är nog inte upp till dig att bedöma om barnet är moget eller inte.

Jag blir vilse eftersom jag är en äldre mamma (blir 40!!)

Och jag blir 39 i höst och klarar av att ta till mig information. :grin: Vad har din ålder med något alls att göra? :D

Sen förstår jag inte riktigt vad du bekymrar dig för. Det är väl ändå upp till flickans föräldrar att bestämma när hon ska börja 0:an? Varför känner du att du måste lägga dig i? :confused:

Flickans föräldrar tar kanske chansen att slippa ifrån dagmamman och få in barnet på förskolan istället, med allt vad det innebär i ökad grad av pedagogik och mer utbildad personal. De flesta dagmammor är bara barnskötare (om ens det) och på förkolorna finns det personal som är utbildade förskollelärare. Dvs en mer pedagogiskt inriktad verksamhet. :idea:

Liknande trådar

Småbarn Jag behöver verkligen råd och hjälp. Vår son går hos en underbar dagmamma, han har jättekul ihop med barnen och har redan fått en...
Svar
18
· Visningar
2 309
Senast: ako
·
Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 789
Senast: Stollan
·
Småbarn Jag är i mot mobbning, har alltid varit det, och det är väl en självklarhet att vi alla är det, men i dag hände något i mig som Jag...
Svar
3
· Visningar
1 531
Senast: cress
·
M
Övr. Barn Hejsan hoppsan! Vi har funderat över min dotters (går i tvåan) läxor ett tag. Vi tycker att hon har mycket läxor för att gå i tvåan...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 543
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar