S

sunil

Är det vanligt att hästar får borelia, nu när fästingarna är framme? Och vad är symtomen för det?

Sv: Borelia!?

Är det vanligt att hästar får borelia, nu när fästingarna är framme? Och vad är symtomen för det?

Min häst har nyligen haft erlichia, fästingrelaterat. Ganska vanligt i vissa delar av landet. Framförallt på östkusten. Hästen står i Stockholmstrakten nu. Tror inte att det är så vanligt i mina trakter med infekterade fästingar.

Hög feber, stelhet kanske vinglighet. Ingen aptit. Dessa är de som får tydliga symptom. Men tyvärr behöver det knappt märkas. Så uppmärksamhet och tempning rutinmässigt på försommar och sensommar när fästningarna är aktiva är klokt i högriskområden. För ju tidigare diagnos desto bättre resultat.

Hälsning Maja

Sv: Borelia!?

Fick din häst tydliga symtom, var det därför du märkte det? Kan hästar dö av det?

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka