Border collie och golden

A

attsy

va tror ni om den blandningen? brukar dom bli bra stallhundar? o hur höga/tunga blir dom? visa gärna bilder på era! :D även kors. med labbe. :D
 
Sv: Border collie och golden

Jag vet att den blandningen kan i vissa fall bli riktigt svåra..

För att svara på dina frågor:

Ja visst kan dom passa till stallhund om du aktiverar den med annat så som vallning och apportering beroende på vilka anlag den nedärver ..
 
Sv: Border collie och golden

Har en BC-korsning 95% BC och 5 % lab...Inget för den oerfarna hundägaren, kan jag ju säga. Omplacerades till mig som 7 månaders valp och det var rätt tufft i början. Överhuvudtaget tycker jag inte man ska ha BC inslag i en korsning alls. Bättre då att köpa en ren BC och jobba den antingen i vallning, dressyr eller liknande.

Golden av jakttyp är nog så energiska utan BC inslag...har dock ingen erfarenhet av utställningstypen:cool:
 
Sv: Border collie och golden

BC är ingen lämplig ras att korsa med alls. Det är en utpräglad arbetshund som kräver mycket mer än att bara vara stallhund. Det finns användare här som har just den korsningen, ska tipsa om den här tråden.
 
Sv: Border collie och golden

har korsning bc labbe o landseer. Kan juh säga att det är inte en hund som ligger på lat sidan. behöver mycket motion och tränas både fysikskt o psykiskt.

Bc är en aktiv hund. Jag skulle aldrig ta en korsning bc o något annat. Men ångrar de inte heller att jag tog min tindra.

Nu är juh visserligen våran väldigt trevlig lättlärd o allt. :love: Men de har krävts en del för att komma dit hon är idag.
 
Sv: Border collie och golden

Jag har en border/labbe (jaktlabbe) och hon är en väldigt aktiv hund, skulle inte klara sig som bara stallhund. Hon behöver tränas och motioneras mycket. Jag tror aldrig att jag kommer skaffa Bc igen om jag inte har får. Men jag ångrar ju inte att jag köpte min Bella.
 
Sv: Border collie och golden

Som Dravena skrev så har jag en jycke av den korsningen.
BC/golden.
Han är en omplacering jag tog hand om.
Förra ägarna kastrerade honom då de trodde att det skulle lugna ner honom.
Han var grymt stressad, magen krånglade, kunde inte gå i koppel, gjorde utfall mot cyklar och mopedister och överlag ohyggligt jobbig.

Idag är han en soff-och-kak-hund:love:

MEN, det tog arbete det, jag skulle aldrig rekomendera korsningen. (inte någon annan blandning med bc heller iofs).
BC´ns vallanlag går igenom i nästan 100%. Ofta blir det kortslutning i blandisen då den har vallet men inte hjärnan till det. Det resulterar i väldigt stressade hundar.

Nu finns det ju blandisar som är trevliga men varför chansa?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 505
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Troll
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp