Borde man betäcka sto som har reumatism och problem med SI leder?

diabla

Trådstartare
Vill bara höra vad ni tycker om att betäcka ett sto som inte är 100% friskt och chansen att föra det vidare till fölet?
Sto, 10 år, reumatism i haserna och problem med SI lederna.
Jag bor i australien, min hästs grandsire är en känd importerad tysk hingst här i australien så hennes föl skulle vara eftertraktade. Jag har alltid tänkt att jag vill betäcka henne.
Men nu har hon fått de har problemen, borde man inte betäcka henne då eller räknas det som vanliga problem som de flesta hästar som tävlats har?

Som ni märker kan jag inget om betäckning så tänker i så fall ta hjälp av någon uppfödare som kan hjälpa mej välja rätt hingst och ta hand om allt.
 
Jag hade inte betäckt denna häst. Både av skälet att hästen kommer få en svår dräktighet med de problemen, men också risken att föra vidare reumatismen till sin avkomma. Känns inte som ens en mycket fantastisk märr kan uppväga riskerna att få ett föl med problem.
 
Min första tanke är om hennes kropp klarar av en dräktighet? Det är en stor påfrestning för kroppen.

Jag hadd definitivt avstått att betäcka ett sådant sto med tanke på djurskyddet. Det känns oerhört egoistiskt att vilja utsätta ett sådant sto för en dräktighet.
 
När du skriver reumatism, är det spatt du menar? Jag hade kunnat tänka mig att betäcka om stoet har s.k "utläkt" spatt och inte längre har ont av den. Spatten får dock inte vara medfödd. Anledningen att jag är ok med det är att jag håller på med Quarterhästar och mer specifikt reining. Och inom reining är det nästan omöjligt att hitta en äldre häst som är tävlad mycket som inte har minsta spår av spatt. Reiningen sliter tyvärr extremt hårt, eller sliding stopen gör kanske jag ska säga. Jag känner massor av spatt-hästar och de flesta har inga problem alls när det akuta stadiet är över. Tidigare var jag extremt rädd för det och trodde spatt var lika med dödsdom, men jag har ändrat uppfattning.
Jag hade varit mycket mer försiktig med betäckning pga SI-lederna. Hur stora är stoets problem där? Har hon problem idag? De hästar jag känt som haft problem där har det varit mycket värre med än de med spatt/reumatism i haserna.

Ska stoet betäckas så får hon inte gå runt med smärta och hon ska inte heller riskera att få smärta under dräktigheten. Hon ska dessutom ha något att tillföra sin ras. Hade inte stoet varit exceptionell så hade jag nog personligen avstått att betäcka, men ta ett snack med din veterinär. Han/hon kan kanske ge dig mer råd. :)
 
Om det är vanligt bland fälttävlanshästar kan man kanske dra slutsatsen att det antingen är ridningen eller att folk betäcker trots att föräldradjuren har det.

Då bör den onda cirkeln få ett slut.

Jag skulle endast betäcka ett sto som kan bära sitt föl i de månader som den ska samt inte har några skador som man är tveksam om det är något den fötts med snarare än ett bevisat trauma.
För även om det visar sig att det är ridningen som orsakat skadorna så vet man ju inte om det är ryttaren, träningen eller det faktum att benägenheten att få det av sådan träning är ärftlig.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 841
Senast: Kisseninan
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 955
Senast: dobbis
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp