Borde hon få äga häst?

P

Ponduss

Min bästa kompis har en häst som står i ett stall en ganska bra bit från där hon bor. Situationen är nu, och har vart i flera år, att hon hyr stallplats där det ingår i priset: foder, mockning, in o utsläpp, klippning av hovar.

Nu är det så att min kompis är knappt aldrig o sköter om sin häst, typ endast när hon ska betala stallhyra en gång i månaden. Hästen är ju inte vanskött på det sättet att den inte få mat o så men den blir ju aldrig borstad eller riden. Jag tycker att detta är fel och har sagt åt henne att sälja hästen och kanske börja på ridskola istället, men hon säger att hon inte är redo för det... Hästen står ju bara och kostar henne pengar egentligen.

Vad tycker ni?
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Det ar inte har eller dar for dig att saga till henne vad hon skall gora, och din rubrik "borde hon fa aga hast" fick mig genast att tanka att hon ar en dalig manniska av ngt slag..

Nej jag haller inte med om vad som hander, men skulle nog foresla till henne pa ett fint vis att hon kunde kanske finna en medryttare/fodervard person. Da blir hasten pysslad och hon behover inte tanka pa det. vem vet vad som gar runt i hennes hjarna om det har..

hoppas det loser sig
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Att det är din kompis beslut, vill hon betala för ingenting så bör det ju vara hennes sak kan man ju tycka. Hästen mår ju uppenbarligen bra ändå.
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Vi har inackorderade pensionärer och avelsston som inte gör många knop.... Vissa av ägarna kommer 2 ggr per år och ger en morot, men annars sköter jag om dem. De går i en liten flock på dagarna och mår kanon!
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Långt ifrån alla hästar behöver pyssel och ridning för att må bra, de flesta är fullt lyckliga av att gå tillsammans med hästkompisar och aktivera sig själva i hagen. Att tro att en häst behöver sin människa som kommer och pysslar med den varje dag är oftast självgodhet, det är ju vi som är där för våran skull - för att vi tycker det är mysigt.
Så ja, hon borde få äga häst. Så länge hästen inte är en arbetsnarkoman som vill ha aktivering, men det antar jag att den inte är?
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Jag har två hästar inhyrda hos mig och deras ägare är hos dom max 2-3 gånger i månaden och de stannar oftast inte längre än max en halvtimme. Lite tråkigt för hästarna för det är hästar som skulle behöva hanteras mer. Det är två unghästar.

Personligen hade jag aldrig haft häst om jag inte hade möjlighet att åka och ta hand om den varje dag. Att man inte kan komma på en dag eller ett par dagar för att man är sjuk eller är iväg på semester, det är en sak men att inte komma till hästen på grund utav tidsbrist, det tycker jag är fel. Då ska man inte ha häst!
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Så länge hästen mår bra och får mat, vatten och en ren box varje dag är det väl egentligen hennes ensak. Men samtidigt, tråkigt för en häst att aldrig bli ompysslad, aldrig bli riden. Men du kan fortfarande inte göra något åt det. Man kan inte ta hästen ifrån henne utan att hon missköter den så pass att den far illa.

En häst i min närhet (9 år) rids aldrig, hon älskar att bli riden och behöver det dessutom för att må bra. Hon var mycket mer harmonisk att hantera för några år sen när hon reds regelbundet. Ägaren kommer någon gång i veckan och glor lite på henne, resten av tiden sköter andra om mockning, foder, in-och utsläpp.
Jäkligt tråkigt för hästen, men tjejen tycker att hon rider varje dag i minst en timme och tävlar medelsvår, så vad ska man säga? Säger man något får man en salva efter sig om att "du red minsann inte igår du heller". Att jag rider ponnyn minst fem gånger i veckan (23 år och halvpensionär) och halvblodet 4-5 (osteochondrosopererad och får inte gå hårdare) vägrar hon lyssna på.
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Jag tycker inte att man ska köpa häst & sen låta den stå ..
Jag tycker inte det gör något om den inte blir borstad och sådär, men motion tycker jag ändå att den ska ha.. (om den inte är unghäst/föl, väldigt gammal eller avelssto)
Men du kan ju inte göra så mycket, hästen far ju inte illa på något sätt egentligen .. vill hon betala för ingenting så är det upp till henne.
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Jag tycker det är väldigt oansvarigt av ägaren. Är man inte "redo" (?) att börja på ridskola kanske man inte är "redo" att skaffa häst heller.
Speciellt inte när man inte tar hand om hästen. :grin:

De flesta i tråden verkar tycka att det är fullt okej att inte sköta sin häst - jag håller INTE med, såvida det inte finns någon annan som sköter om hästen åt henne.
Man behöver inte rida, man behöver inte rykta, men man ska visitera hästen dagligen, kolla igenom hovar, tvätta av eventuella småsår, ta bort ev. ingnodd skit. Man ska hålla koll så hästen är fin i hullet och så den inte verkar hängig.
Om den står inne mkt eller bara står i rasthage är ju motion däremot ett krav kan jag tycka.


Vad hon slänger ut pengar på är ju hennes ensak. Vill hon "slösa" dem på en häst som bara står är det en sak - men som hästägare är hon skyldig att ta hand om sin häst!
Att någon tar in/ut/mockar/fodrar räcker lixom inte.
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Man behöver inte rida, man behöver inte rykta, men man ska visitera hästen dagligen, kolla igenom hovar, tvätta av eventuella småsår, ta bort ev. ingnodd skit. Man ska hålla koll så hästen är fin i hullet och så den inte verkar hängig.

Detta håller jag helt med om.
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Situationen är nu, och har vart i flera år, att hon hyr stallplats där det ingår i priset: foder, mockning, in o utsläpp, klippning av hovar.

Så under uppsikt får man väl säga att den är, vad ägaren sen gör är det ju ingen som kan råda över. Vill ägaren kosta på detta utan att rida,köra eller vad man nu ägnar sig åt så är det ägarens val kort och gott och även dennes pengar.
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Jag tycker frågan är felformulerad!

Att man inte själv vill sköta en häst behöver väl inte betyda att man inte skulle få äga en eller flera? I så fall skulle väl de flesta trav- och galopptränare genast få slå igen och det blir problem för hästaveln om alla ägare ska åka till hingststationen för att sköta sin häst. Att skicka en häst på utbildning/tillridning eller lämna ut en häst på foder skulle förstås också vara omöjligt.

Det är väl i så fall snarare de som inte har vett att stalla upp hästen där den sköts utan själva behåller ansvaret för skötseln men inte ser till att hästen får mat, vatten och mockat som den behöver som ev borde ha "hästförbud"?
 
Sv: Borde hon få äga häst?

Att en hästägare som har valt att ha full sköttsel och inte kommer ut till sina hästar kan bero på en hel del saker.

En häst mår inte dåligt av att bara "vara", så länge den får ordentligt med utetid i hage, och social kontakt med andra hästar.
Annars skulle varenda vildhäst må dåligt och hästen skulle vara skapad för människan... Vilket den inte är, den är skapt av "något" för att kunna klara sig som vildhäst. Vildhästar mår inte heller dåligt.


En hästägare som inte kommer ut till sin häst kanske just nu inte har tid med det. Men uppenbarligen så har både TS kompis (antar jag eftersom hovslageri ingår i stallhyran) och den som hyr in sig hos dig tagit sitt ansvar och sett till att betala extra (antar jag) för att få full sköttsel.
Vilket är ansvarstagande som hästägare i mina ögon. De hade lika gärna kunnat vara oansvariga och dumpa hästarna och sen inte komma ut så stallägaren fått ta hand om hästen mot sin vilja. Det händer för ofta.


Jag har mina hästar på full sköttsel och kan inte komma ut särskillt ofta då de står långt bort. Jag har fått ta det valet eftersom jag har 2 hingstar och det inte finns något stall här i närheten som kan ta emot hingstar (som jag hittat, och jag har letat som en tok).
Givetvis känns det tråkigt att jag inte kan ta mig ut till mina hästar, jag vill ju umgås med dom. Men det gö mig inte till en dålig hästägare. Jag betalar extra för full sköttsel, de går på lösdrift i flock och får gott om mat. Alla deras naturliga behov är tillgodosedda.
Målet är givetvis att ha dom nära mig, men just nu har jag pluggat i 1 år och nu ska sambon plugga i 1 år, sedan ska vi flytta och då kommer jag sträva efter att hitta en stallplats som passar oss bättre avståndsmässigt.


Till TS

Att hon har häst är upp till henne, inte till dig. Är du avundsjuk så är det ditt problem. :)
Och tror man att det heter "klippning av hovar" så har man nog inte så stor koll på hästar....
 
Senast ändrad:
Sv: Borde hon få äga häst?

Självklart ska hästen ses till.

Nu undrar jag dock om det verkligen är så att TS kompis inte har tillsyn även i priset, trotts allt ingår "klippning av hovar" dvs verkning/skoning.

Och kallar TS det för "klippning av hovar" så har denna nog inte koll på om det ingår sköttsel heller.
 
Sv: Borde hon få äga häst?

men man ska visitera hästen dagligen, kolla igenom hovar, tvätta av eventuella småsår, ta bort ev. ingnodd skit. Man ska hålla koll så hästen är fin i hullet och så den inte verkar hängig.
.

Fast det där har ingått i själv begreppet helpension/full skötsel i alla stall jag stått i.

Ett tag, när jag var mellan två jobb och mellan två bostäder lät jag min dåv häst stå kvar i stallet hon stod i (för att hon skulle slippa flytta en extra gång för bara 1 - 2 mån), men uppgraderade till fullskötsel. Var väl två månader det var så. Jag var 20 mil bort (bodde temporärt hos föräldrarna) och såg inte hästen en enda gång under den tiden. Skar i hjärtat för MIN del, men HÄSTEN gick det ingen som helst nöd på.

Hon gick ute dagligen i stor hage i flock, stod uppstallad nattetid. Fick sin mat som hon skulle, vatten, mockat, visiterades dagligen (+ hovkratsning) och borstades/spolades/etc vid behov. Skoddes på samma intervall som innan, av samma hovis.

Det enda hon inte fick var 'pyssel och ridning'. Vilket hon naturligtvis föredragit. Men det gick ingen som helst nöd på henne.

I samma stall stod btw ett äldre sto på helinack, äg var ute 2 ggr i månaden och skrittade lite. Visst hade hästen gärna haft ngn som pysslade med henne också, men i övrigt så hade hon ett utmärkt liv med all tillsyn, omvårdnad och skötsel hon behövde.

Ska de som har hästar hemma, ser dem varje dag men inte pysslar eller rider/annat speciellt mycket inte få ha hästar heller? Sådana hästar finns det ju gott om. Jag vill nog sticka ut hakan och tycka att en häst i fullskötselstall där det rör sig mycket folk etc nog är mer kollad och löper mindre risk må illa.

Sen kan man ju diskutera varför man har häst om man bara betalar en massa och aldrig träffar/ser den, men det är ju upp till var och en sålänge hästen inte far illa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 719
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 768
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp