Men ett barn på cykel tex lär dö likförbaskat i 30 km/h om den där vinglande mopedbilen manglar ner det. Nu kör sannolikt vuxna förare med större omsorg, men jag har ändå svårt för den där riskanalysen. Sitter man i ett tungt fordon bland oskyddade trafikanter bör samma krav på reaktionsförmåga och hälsa gälla oavsett hastighet. Det är ju omgivningen dessa krav främst syftar till att skydda. Det blir ju fullkomligt livsfarligt om mopedbilsförare vinglar även på 30-väg (där ofta oskyddade trafikanter rör sig längs vägen).
Jag avskyr mopedbilarna, som vi tyvärr har massor av här.
Förarna är såvitt jag sett uteslutningsvis tonåringar som har bilarna istället för att cykla typ 3 km till skolan (som fått inrätta en hel parkering för dessa fordon) och som beter sig precis sådär omdömeslöst och hänsynslöst som tonåringar ofta gör. Påfallande ofta i bredd så att ett fordon är i fel körriktning, med passagerare liggandes i bagageluckan, ivrigt fipplande med mobiltelefonerna, vinglandes från sida till sida, lägger sig i bredd på 2+1-väg för att stoppa trafiken bakom från att köra om, kör på cykelbanor, kör rally i villaområden och kör rakt ut i rondeller så att övrig trafik får tvärnita.
Vanliga trafikhänsyn och tysta överenskommelser som att inte vingla ut och preja omkörande ekipage, underlätta omkörningar osv gäller liksom inte dessa förare eftersom de inte tagit riktigt körkort och lärt sig riskanalys mm. Det känns larvigt när jag som haft körkort i 20 år och passerat 40-årsgränsen ska sitta och svara på B-kortsfrågor om grupptryck, påverkan av mobiltelefon, riskanalys och konekvensbedömningar för att få hänga på ett släp, när den grupp som Verkligen behövt lära sig detta helt exkluderas.
Jag tycker att dessa mopedbilar ska förbjudas innan 18-års ålder. Körkortsgränsen finns ju av en anledning och borde snarare höjas än på detta sätt indirekt sänkas.
Jag bara väntar på första dödolyckan här hos oss där ett barn på någon av villagatorna mejas ner. Situationen är helt ohållbar. Både för omgivning och förarna, som sitter i plastlådor och rör sig bland tung trafik helt utan koll, ibland tom på 100-vägar.