Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är fast i min övertygelse om att fordonsklassen behöver försvinna helt, snarare än att hastigheten behöver höjas.
Läser jag bakåt i den här tråden blir jag ännu mer övertygad.
En (min uppfattning) mycket stor andel A-traktorer körs ofta fort, i personbilshastighet eller högre.
Fordonen är precis som skrivs i tidningsklippet manipulerade med avseende på hastighetsbegränsningen, på sådant sätt att de passerat en registreringsbesiktning och givetvis kommer att göra det igen. Helt tandlöst.
Fordonen saknar registreringsskylt bak vilket gör det i praktiken omöjligt för en medtrafikant att identifiera fordonet säkert.
Det är som regel svårt eller omöjligt att identifiera förare bakifrån pga igensatta bakrutor, lastgaller, tonade rutor mm.
Både grov vårdslöshet i trafik och grov olovlig körning har visserligen fängelse i straffskalan vilket öppnar för envarsgripande, men det är knappast en realistisk väg av ett antal skäl.
Föraren måste tas på bar gärning för att kunna lagföras, det är inte heller realistiskt av flera skäl.
Det är barn som kör vanliga, men obesiktigade och oförsäkrade, personbilar i personbilshastighet utan utbildning och med korrupt självbild.
Visst finns det vinster och fördelar med A-traktorer, men jag ser riskerna och farorna som orimligt stora i jämförelse. Bort med skiten.
Vilken hastighet är det som gäller för de här ombyggda bilarna? En del nyare vanliga traktorer får köra så fort som 50 km/h tror jagJag är fast i min övertygelse om att fordonsklassen behöver försvinna helt, snarare än att hastigheten behöver höjas.
Läser jag bakåt i den här tråden blir jag ännu mer övertygad.
En (min uppfattning) mycket stor andel A-traktorer körs ofta fort, i personbilshastighet eller högre.
Fordonen är precis som skrivs i tidningsklippet manipulerade med avseende på hastighetsbegränsningen, på sådant sätt att de passerat en registreringsbesiktning och givetvis kommer att göra det igen. Helt tandlöst.
Fordonen saknar registreringsskylt bak vilket gör det i praktiken omöjligt för en medtrafikant att identifiera fordonet säkert.
Det är som regel svårt eller omöjligt att identifiera förare bakifrån pga igensatta bakrutor, lastgaller, tonade rutor mm.
Både grov vårdslöshet i trafik och grov olovlig körning har visserligen fängelse i straffskalan vilket öppnar för envarsgripande, men det är knappast en realistisk väg av ett antal skäl.
Föraren måste tas på bar gärning för att kunna lagföras, det är inte heller realistiskt av flera skäl.
Det är barn som kör vanliga, men obesiktigade och oförsäkrade, personbilar i personbilshastighet utan utbildning och med korrupt självbild.
Visst finns det vinster och fördelar med A-traktorer, men jag ser riskerna och farorna som orimligt stora i jämförelse. Bort med skiten.
Mopedbil får gå i 45 km/h helt lagligt.Vilken hastighet är det som gäller för de här ombyggda bilarna? En del nyare vanliga traktorer får köra så fort som 50 km/h tror jag
Mopedbil får gå i 45 km/h helt lagligt.
Jag har haft samma åsikt länge, och det är nog för att jag ALDRIG ser någon flytta på sig här. De ligger och puttrar på i 30 km/h och passerar plats efter plats där de skulle kunna köra in och släppa fram bilar bakom. Jag tror inte heller att de flesta ungdomar blir helt låsta om de inte får ha sin a-traktor. För de flesta är det en stor, tung och dyr leksak.Jag har omvärderat. Orkar knappt med alla dessa a-traktorer. Må så vara att de för vissa är enda sättet att kunna röra på sig, men jag tror att majoriteten inte alls har det så. Jag tycker förvisso att de flesta är duktiga på att gå åt sidan, men i vår nu har det ändrats och trots att man har en buss i linjetrafik bakom, vägrar fler helt enkelt att släppa fram. På kurviga vägar är det i princip hopplöst för oss att ta oss om, så förseningarna kan bli rätt stora pga detta beteende. Jag försöker vara ödmjuk mot dessa och cyklister, men de är helt enkelt för mycket ivägen för mig i mitt yrke. Eller mig, det är ju mina resenärer som drabbas när de missar anslutningar och annat.
Skulle gärna se att de försvann helt, eller åtminstone på något vis behovsprövades. Då skulle nog 95% av alla a-traktorer i åtminstone storstadsområdena försvinna.
Jag har haft samma åsikt länge, och det är nog för att jag ALDRIG ser någon flytta på sig här. De ligger och puttrar på i 30 km/h och passerar plats efter plats där de skulle kunna köra in och släppa fram bilar bakom. Jag tror inte heller att de flesta ungdomar blir helt låsta om de inte får ha sin a-traktor. För de flesta är det en stor, tung och dyr leksak.
Det är väldigt lokalt det där, huruvida de flyttar på sig. Jag kör buss i Roslagen och det skiljer mellan olika vägar hur bra det sköts. Håller helt med om det sista.
Vet det och vet också att många tror att allt är EPA som ser ut som en bil och har LGFskylt.Fast de ombyggda bilarna är inte mopedbilar och får inte köras i 45.
Ja behovprövats och riktig övningskörning i aktuellt fordon samt, såklart, uppkörning i aktuellt fordon borde vara ett krav. Jag har ett svagt minne av att det tidigare gick att söka dispens för att få ta kortet vid 15, annars var det 16 som gällde och för att få söka krävdes det i stort sett att föräldrarna hade en gård där femtonåringen behövde kunna köra traktor på allmän väg. Med tidigare syftar jag på 80-talet.Jag har omvärderat. Orkar knappt med alla dessa a-traktorer. Må så vara att de för vissa är enda sättet att kunna röra på sig, men jag tror att majoriteten inte alls har det så. Jag tycker förvisso att de flesta är duktiga på att gå åt sidan, men i vår nu har det ändrats och trots att man har en buss i linjetrafik bakom, vägrar fler helt enkelt att släppa fram. På kurviga vägar är det i princip hopplöst för oss att ta oss om, så förseningarna kan bli rätt stora pga detta beteende. Jag försöker vara ödmjuk mot dessa och cyklister, men de är helt enkelt för mycket ivägen för mig i mitt yrke. Eller mig, det är ju mina resenärer som drabbas när de missar anslutningar och annat.
Skulle gärna se att de försvann helt, eller åtminstone på något vis behovsprövades. Då skulle nog 95% av alla a-traktorer i åtminstone storstadsområdena försvinna.
Här också. Sen har vi ju någon väg utan lämpliga sådana ställen, tyvärr, där det blir problem. Egentligen borde det finnas lite bättre sådana fickor på den vägen, inte bara för lgf utan också för att den är väldigt olycksdrabbad. Både med vilt, avåkningar osv. Stannar man i sidan för att markera viltolycka/bistå vid avåkning är det risk att man blir påkörd av de med snabba, häftiga bilar som kör utan hjärnaHäromkring är de flesta väldigt duktiga att släppa förbi faktiskt, även om det givetvis finns de som inte sköter sig.
30 km/h men det finns en stark lobby för att höja till 45. Vilket förstås kan mildra trafikstörningarna av köbildning, men inte alls lär andra på de problem som jag beskriver och som tidningsklippet var ett av många exempel på. Inte f-n har de kört i 30.Vilken hastighet är det som gäller för de här ombyggda bilarna? En del nyare vanliga traktorer får köra så fort som 50 km/h tror jag
Härikring är det nu många föräldrar som köper stora och tunga bilar för att typa om till A-traktorer till sina barn. "de är säkrare då".
Men det är en hemsk skillnad på utgången om en trimmad moppe kör på en annan trafikant och om en trimmad Audi Q4 eller Nissan Navarra