Bör man dra öronen åt sig?

Sv: Bör man dra öronen åt sig?

Lånar knapp.
Såg att nån dykt upp som säljer Irländare som precis landat med? Står typ "precis fått hem" på alla. :o ?

Fast det är väl ingenting konstigt att hästhandlare vill sälja sina hästar. Frågan är ju vilken typ av hästhandlare det rör sig om. Jag tror inte ens att Jan Tops vill ha sina hästar kvar för länge i stallet utan ser de helst sålda innan han köper dem.

Det handlar ju inte så mycket om vart hästarna kommer ifrån, utan vem det är som köper och vad det är för kvalitet på det som köps in.

Holländska hästar, irländska hästar, svenska hästar.....det är i slutändan samma skrot och korn. Det är inte det som är det viktiga. Det viktiga är att köpa häst av seriösa handlare som vet vad de sysslar med och som är måna om både sitt rykte och sina kunder.

Personligen skulle jag nog hålla hästen nån månad. Låta den landa, rida på den och känna den själv för veta vad för typ av häst det är så man vet vad man säljer.
Skulle aldrig slänga ut hästen innan den ens stidigt av bussen typ.

En annan sak som man ska vara oerhört noga med är hur hästarna är försäkrade. Är de försäkrade ö h t? Vad kräver försäkringsbolagen här om man måste teckna ny försäkring o s v.

Personligen skulle jag nog hålla hästen nån månad. Låta den landa, rida på den och känna den själv för veta vad för typ av häst det är så man vet vad man säljer.
Jag har ju handlat väldigt mycket själv och det hade jag lätt gjort. Det handlar inte om mig, hur jag är, det handlar om köparna och vilken typ av häst de vill ha.

Sen vet du ju normalt sett vad du har för hästar för du vet ju vad du har köpt. Det är ju inte så att du köpt grisen i säcken och inte har en aning om vad som kommer hem till dig. Normalt sett har du ju provridit hästen, eller sett hästen blivit riden. Och normalt sett har du köpt hästen av någon du känner till. Är man väldigt aktiv i hästvärlden så känner man till varenda häst som tävlar och deras ryttare. Och så har man kontakter så man pratar med varandra om hästarna som finns ute på marknaden.

Hästhandlarna är antagligen det som konkurrerar mest, men också samarbetar mest.

Jag har sett flera annonser i tidningen Ridsport, vet du om det kan vara hästhandlaren som det skrivs om i den här tråden? För det var väldigt billiga hästar, de lät som riktiga kanonhästar, men beskrivningen var rörig, och på hemsidan så var det om möjligt ännu rörigare.

Själv svarade jag på en annons nyligen på en gångartshäst, toppstammad, med stor kapacitet. Det framgick redan i annonsen att hästen hade mindre röntgenfynd. Säljaren behövde sälja pga studier.Tyckte trots detta att hästen var lite väl billig. Ännu mer misstänksam blev jag av att anonsen saknade mejl samt telefonnr, endast kontakt via salusidan.

När jag får svar visar det sig att hästen står utomlands hos "vänner" och att den kommer att transporteras till gränsen. Filmerna som skickas är av typen 10 sek slowmotion :crazy:. Tanken slog mig att kan detta vara samma person/er som tidigare sålde billiga tyska hästar och annonserna endast innehöll versaler? Det var ett helt annat namn som stod som säljare, men jag antar att med tanke på ryktet som den säljaren hade så är det väl smart att kalla sig ngt annat. Enligt uppgifter ska dessa numera befinna sig utomlands.

Jag säger bara: -VARNING VARNING!!! Jag har varit där (kolla min tråd...)man blir lockad, men det är tyvärr bara skräp. Hästarna är jättefina, men när de börjar röra på sig (och det krävs ett vant öga för att upptäcka...)så upptäcker man både det ena och det andra. Det är verkligen synd, inte minst om hästarna...

Mvh. Matten

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka