Bör man dra öronen åt sig?

Julienne

Trådstartare
Har hittat en kanonfin häst som är ute på annons super billigt. Jag vet att det alltid är en risk med "rea" hästar. Och därför är jag lite försiktig. Kollade upp om annonsören hade flera hästar till salu och jo hon hade en 5-6 stycken till salu, alla ute för väldigt låga priser. Bara unghästar och nästan ingen är inriden.

Den häst jag hittade var helt ohanterad och 4 år gammal. Hon har skrivit i någon annan annons att hästen såldes pga betesbrist och ja visst så kan det ju vara..
Och i en annan annons står det att den säljes pga att vi har för många unghästar och därför säljes billigt för snabb affär..

En människa som tagit på sig på tok för mycket hästar.. Ja man vet ju inte..

Vad tycker ni? Ska man chansa ändå eller dra öronen åt sig?

Sv: Bör man dra öronen åt sig?

Det är väl bara att åka o kolla.
Gör sedan en ordentlig klinikbesiktning där du är med.

Den annonsen har jag också sett. De som säljer den verkar jobba med att ta in unghästar främst från Holland och sälja dem fort. De tjänar mer på att sälja dem fort och billigt än att rida in dem och sälja dem dyrare eftersom de då kostar mer under tiden de har dem. Det är en smart affärsidé egentligen, för lyckas de inte sälja någon unghäst så kan de ju rida in den och sälja den dyrare sen och förhoppningsvis täcka kostnaderna de haft under tiden. De verkar ha bra kontakter för de har oftast riktigt fina hästar till salu med bra stam. Skulle jag köpa en unghäst så skulle jag absolut åka o titta iallafall. Gillar du hästen så gör en ordentlig veterinärbesktning och för att vara på de säkra sidan kan man ju ta ett blodprov också. Då vet du om den fått något smärtstillande eller sånt för att kunna gå igenom vetbesiktningen.

Som Bison sa - det är väl enklast att åka dit och titta, samt besiktiga med egen vet.

Jag blir överlag lite misstänktsam om en häst är mycket billigare än den borde, med tanke på stam, gång, utbildning etc. Men nu är det ju köparens marknad. Du förlorar ju inget på att titta.

Jag tror jag vet vilken försäljare det handlar om. Googla hennes namn, så ska du se att du hittar en hel del mindre rolig info.

det är som sagt en mycket bra affärs ide. Du får en häst som inte är inriden eller mycket hanterad. Du har ju rätt att byta häst om den inte passar till en i samma prisklass. ( om det är den annonsören jag tror) Jag har själv handlat där ifrån utan problem. Man kan ju alltid kolla på hästen o själv välja veterinär för besiktning.
Lycka till med häst köpet!

Lånar din knapp för tror vi tänker på samma person.

Skulle nog inte dra bara öronen åt mig utan plånboken med.

Det är en utmärkt affärsidé. Särskilt för den som är mindre nogräknad vad gäller affärsetik.

Man köper in unga hästar billigt. Den som är intresserad av en billig häst har oftast inte tid/ork/pengar att göra en utförlig besiktning med röntgen. Det innebär att eventuella problem p g a benbitar, hållbarhet i övrigt etc inte uppstår förrän hästen kommer igång att arbetas ordentligt. Tillräckligt långt tid för att säljaren ska slå igen butiken och göra sig ånåbar för såväl köpare som myndigheter i stil med SKV och KFM.

Ja, jag är cynisk och nej, alla behöver inte följa detta mönster. Ändå har förkrossande många gjort just detta, följt detta mönster och öst in yngre och/eller defekta hästar till en billig peng. När sanningens minut är slagen (och köparen upptäckt vad de köpt, vilket inte alls var billigt utan snarare superdyrt med tanke på vad de fick för pengarna) finns det ingen att ställa till svars.

Om den är superbillig här, vad har den då kostat att köpa in? Alla mellanhänder ska ha sitt. Varför har holländrarna sålt en "kanonfin" unghäst så billigt?

Nej, dra öronen åt dig. Jag har sett dessa billiga importer och ingen av dem lever nu. Har även hört veterinär som varnar för dessa då h*n ser dem på sin klinik. Är det för bra för att vara sant är det säkert det.

eeek! håller med PopcornPlayer, googla namnet så hittar du både ett och annat.

Nej, fy, det här är inte schysst. Marknadsidén är inte dum, men hon gör vad hon kan för att inte gå ut med den. Jag hade inte haft några problem med att köpa sådana hästar om säljaren är ärlig med att det är vad hon gör, importerar billigt och säljer dyrare, men den här människan fular ju redan i annonsläget, med sånt som 'ont om bete', 'behöver bli av med den fort, har för många hästar' etc. .... tänk bara vad hon kommer dragandes med sen, när man står där med en jättefin häst som inte duger till annat än promenadridning....

Visst, jättefiffigt med bytesrätt, jättebra när man ägnat månader och x antal tusen på bl.a. att fodra upp det magra eländet, och veterinär och hovslagarutgifter för att rätta till och kolla upp, så man kan byta till en ny häst och börja om.

En halvsyster till min häst är ute på annons för det dubbla (fortfarande superbilligt) är visserligen ett år yngre men grönpapprat sto dessutom hanterad och riden.
Jag känner mest att det är för lite pengar att spara på att skaffa en import där man inte vet hur de är uppfödda eller dylikt. Jag har en gång köpt en häst från holland som där hade rena plåtar. Vet här ansåg dem dock inte som rena :grin:

Senast ändrad:

Jag tror jag vet vilken försäljare det handlar om. Googla hennes namn, så ska du se att du hittar en hel del mindre rolig info.

Jag skulle inte ta imot den om jag fick betalt! Har råkat ut för hästar där ifrån och den ena slutade sina dagar i mina händer. Detta skulle ha varit gjort för länge sedan men det gick ju att tjäna några kronor till på den så......

Visst, jättefiffigt med bytesrätt, jättebra när man ägnat månader och x antal tusen på bl.a. att fodra upp det magra eländet, och veterinär och hovslagarutgifter för att rätta till och kolla upp, så man kan byta till en ny häst och börja om.

Så har jag aldrig tänkt på det när det gäller bytesrätt, men du har ju helt rätt!

Hej

ohanterad och 4år gammal, jag skulle verkligen dra öronen åt mig bara för den kommentaren.. men visst, det kan vara en klippa.. men varför har dom inte hanterat den? nja.. då finns det massa fina hästar som är hanterade och billiga.. -helena

Och sen om du kommer efter säg ett halvår och hästen har ont mm ska du kunne bevisa att skadan uppkom redan innan köp osv. Blir bara ett virrvarr med rätten och kaos :(

Och tyvärr är det väl så att om en häst är väldigt billig, då kan man nog inte som köpare räkna med att den ska vara en hållbar tävlingshäst heller!

Minns när Aschberg hade den där hästhandlaren med och två stycken köpare som blivit lurade. Även om jag tyckte säljaren var hemsk som sålde en trasig häst så tycker jag allt att om en häst inte ens kostar 25.000:-, då kan man väl inte räkna med att man ska ha vad de ville ha, en fullt brukbar häst att tävla lätt klass med.

Jo tack. även detta har jag sett. När en ung tjej, med ej så kunnig mamma, var på sin tredje "byteshäst" hade det gått ca ett halvår. Hur mycket hade dessa hästar kostat dem i uppstallning, foder, hovslagare etc + alla tråkigheter med att inte kunna rida, träna och tävla som tjejen ville.
Det slutade med att de övergav tanken på en "billig kanonhäst" och köpte en bra häst med pris därefter, men den har fungerat från dag ett och i dag är hon på tävlingsbanorna som hon önskade.

Bytessystemet är skitkass. Finns det ingen häst inne som passar sitter pengarna fast hos säljaren. Säg att man hittar drömhästen på annat håll - ska man köpa två då? Finansiera drömhästen vid sidan och köpa ytterligare en hos säljaren - en häst som man egentligen inte vill ha?

Nä, bytesrätt är bara ännu ett sätt för säljaren att slippa betala tillbaka pengar. Om man dessutom inte är nöjd med hästen (skick, utbildning etc) är det ju stor risk att det till del har med säljaren att göra (som har putsat upp hästens historik lite) och då är ju chansen liten att man verkligen ska hitta den häst man söker hos just den säljaren.

Bytesrätt funkar bra för andra handlare eller större stall såsom ridskolor. Har man ett försäljningsstall har man nästan alltid någonting som passar en ridskola. Om ingenting annat kan man få fram någonting väldigt snabbt så att de kan använda sin bytesrätt. Som handlare är man ju mån att sina kunder ska vara glada och nöjda.

Om det är den person som alla andra i tråden menar så bytte hon efternamn för något år sedan. De hästar hon nu annonserar står oftast i Holland, skickas på en bil hit och köparen får möta upp denne. Hon är bara mellanhand och hon ser oftast inte hästen själv ens, detta då hon inte vill ha med myndigheter att göra, vilket hon måste om hon har hästarna här eftersom det då krävs 16 § tillstånd. Holländarna vet jag säljer sina hästar med röntgenfynd väldigt billigt, alternativet är att slakta dem eftersom det är svårt att bli av med dem i Holland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka