Bör jag vara orolig?

Narcissa

Trådstartare
Hane smet ut och var med tik i ca 10 min obevakade under löp. Hane (13 månader) har aldrig parat men var intresserad. Hoppade upp när jag såg dem men på fel ställe sas.
Detta är nu fyra veckor sedan och jag är orolig att tiken ändå blivit dräktig.
Tiken åt massor precis efter löp men är nu svår med maten sen ca en vecka tillbaka. Hon äter dock ben mm.
Jag tycker hon har gått upp liiite i vikt.
Hon är tröttare än vanligt.
Hon har spytt upp sin mat en gång.

Ingenting? Skendräktig? Dräktig?

Vad säger ni erfarna uppfödare?

Hane smet ut och var med tik i ca 10 min obevakade under löp. Hane (13 månader) har aldrig parat men var intresserad. Hoppade upp när jag såg dem men på fel ställe sas.
Detta är nu fyra veckor sedan och jag är orolig att tiken ändå blivit dräktig.
Tiken åt massor precis efter löp men är nu svår med maten sen ca en vecka tillbaka. Hon äter dock ben mm.
Jag tycker hon har gått upp liiite i vikt.
Hon är tröttare än vanligt.
Hon har spytt upp sin mat en gång.

Ingenting? Skendräktig? Dräktig?

Vad säger ni erfarna uppfödare?

Att allt som behövs är 30 sekunder och lite tur.
Gör ett UL på en gång, det går att konstatera dräktighet vid den här tidpunkten.

Någon som vet vad ett UL kostar? SKULLE det vara valpar så blir de renrasiga och kan reggas i SKK men jag är inte jättesugen på att ta hand om en kull faktiskt.

Vet att det finns veterinärer som ger abortsprutor bara man tror att tiken blivit parad, dvs utan att man tar UL eller liknande. Vill man verkligen inte betala för ett UL kan det kanske vara ett alternativ, men å andra sidan lär sådana där abortsprutor inte vara helt biverkningsfria och kanske inget man ska ge i onödan om det går att undvika.

Antingen ger man abortsprutan kort tid efter tjuvparningen - då är risken för biverkningar mycket mindre. Eller så väntar man tills man kan göra UL och sprutar då om dräktighet konstaterats - med risk för mer biverkningar och synlig abort av foster.

Vi rekommenderar alltid spruta så fort som möjligt om man sett en hängning, detta med tanke på biverkningar. Så fort som möjligt betyder när tiken är i slutet av sitt löp.

Inte erfaren, men vid 4 veckor märktes det ingenting på våran tik som har valpar nu att hon var dräktig. Sen gick det jättefort på slutet.
Den andra tiken märktes de på humöret nästan på en gång. Hon var väldigt social och kärvänlig.

Pris på UL är väldigt olika från klinik till klinik, vissa tar 500:- andra kostar det över 1.000:- ring och fråga!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
509
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Here we go again. Runt nyår och veckan efter alltså vecka 1-2 i år höglöpte grannens tik. Dom försökte först med ena hanen men han var... 2 3
Svar
41
· Visningar
7 557
Senast: Sel
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 421
Senast: vallhund
·
D
Hundavel & Ras har nu det senaste upptäckt att min tik har blivit lite rundare, hennes aptit är inte som förr, äter vanligtvis 3ggr så mycket utav sin...
Svar
11
· Visningar
2 455
Senast: Carand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • chimera/chimär